Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 580143 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Waterland In Beeld link=msg=1437880 date=1469056025
Al via via achter gekomen dat hij wel werkzaam is bij de politie, maar vermoedelijk als vrijwilliger.
Gehoord dat veel collega's een hekel aan hem hebben.....

Hij was dus agent, maar mag hij mij weg sturen omdat ik aan het flmen ben? Mag hij weigeren om zijn legitimatie te laten zien?
"Gewoon" een formele klacht indienen bij 'jouw' politie eenheid. Mijn ervaring is dat het dan (in ieder geval bij de eenheid Den Haag) grondig en rechtvaardig wordt uitgezocht. Ik ga ervan uit dat de klachtenprocedure in jouw politie eenheid ook goed werkt.

Via persvoorlichting is in dit soort gevallen m.i. niet de aangewezen weg: die bellen wij in ieder geval alleen als we "nu" aan het lint met een agent staan te bakkeleien, maar niet de dag erna.

Het is eenvoudig: jij moet je aan de wet houden, maar hij ook. Het is niet aan hem om even op straat de wetten en regels die door onze volksvertegenwoordigers zijn uitgevaardigd, naar eigen believen aan te passen. Zeker als je het gesprek hebt opgenomen sta je ijzersterk, naar mijn idee.

Als je een voorbeeldbrief wilt hebben: PM Peen !

Peen
Redacteur van


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Citaat van: CopVR3 link=msg=1437894 date=1469085040

Waarom bellen met 112 en liegen dat je bedreigd wordt?

Sinds wanneer is het liegen als iemand je dreigt te beroven van je vrijheid want daar dreigde de persoon in kwestie mee en wederrechtelijke vrijheidsberoving want daar spreek je wat mij betreft over is nog al wat. Dus lijkt mij een 112 melding rechtvaardig.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: enrico1972 link=msg=1437934 date=1469096627
Sinds wanneer is het liegen als iemand je dreigt te beroven van je vrijheid want daar dreigde de persoon in kwestie mee en wederrechtelijke vrijheidsberoving want daar spreek je wat mij betreft over is nog al wat. Dus lijkt mij een 112 melding rechtvaardig.
Ik zou het meer zien als een onterechte aanhouding. Dan word je naar het bureau gebracht; en dan mag hij aan de leidinggevende van dat bureau c.q. de hulpofficier van justitie uitleggen waarom hij je a) vorderde (en op basis waarvan) en b) waarom hij je vervolgens nog aanhoudt ook.

Mijn gevoel zegt: zo ver was hij niet gegaan. Want hij weet ook wel dat dat moeilijk uitleggen wordt, in de situatie die 'Waterland in Beeld' beschrijft.

Maar 'wederrechtelijke vrijheidsberoving' en '112 melding' ? Kom op zeg.

Ik heb ook wel eens discussies met politiemensen gehad op straat. Waarbij ze ook dreigden mij aan te gaan houden. Waarop ik beide polsen enthousiast naar voren steek en riep 'goed idee, ik ga wel mee naar het bureau en dan gaan we daar eens op ons gemakje uitzoeken wie er gelijk heeft'. Merkwaardig genoeg werd er dan opeens niet meer over aanhouden gepraat.

Maar dat is al even geleden. Inmiddels is er een hoop ten goede veranderd in de eenheid Den Haag....

Peen
Redacteur van


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


Sinds wanneer is het liegen als iemand je dreigt te beroven van je vrijheid want daar dreigde de persoon in kwestie mee en wederrechtelijke vrijheidsberoving want daar spreek je wat mij betreft over is nog al wat. Dus lijkt mij een 112 melding rechtvaardig.

Dit is te lachwekkend om serieus te nemen...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Citaat van: enrico1972 link=msg=1437934 date=1469096627
Sinds wanneer is het liegen als iemand je dreigt te beroven van je vrijheid want daar dreigde de persoon in kwestie mee en wederrechtelijke vrijheidsberoving want daar spreek je wat mij betreft over is nog al wat. Dus lijkt mij een 112 melding rechtvaardig.

Ik spreek het gedrag van die 'collega' absoluut niet goed en als wat jij schetst daadwerkelijk gebeurd is dan is het schandalig. Maar deze uitspraak gaat natuurlijk wel wat ver en ik mag hopen dat je hiermee geen 112 capaciteit verspilt.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: silque link=msg=1438021 date=1469123579
Ik spreek het gedrag van die 'collega' absoluut niet goed en als wat jij schetst daadwerkelijk gebeurd is dan is het schandalig. Maar deze uitspraak gaat natuurlijk wel wat ver en ik mag hopen dat je hiermee geen 112 capaciteit verspilt.

Sorry maar even klein voorzetje?

-112 alarmcentrale wat is het adres van uw noodgeval ?
-fotogr: Ja sta daar en daar in gemeente X en ik word bedreigd.
-Ik ben een melding voor u aan het aanmaken, door wie wordt u bedreigd en zijn daar wapens bij betrokken ?
- fotogr: Ja door een politieagent in burger, ik sta namelijk bij een incident....
- Meneer, meneer ik ga u even onderbreken, u belt een politie-alarmlijn en u wordt bedreigd door de politie zegt u ? Als de politie daar ter plaatse is gaat het daar met die agent maar regelen. Ik ga deze lijn verbreken. Succes meneer. (geluid van de belgische ambulance)

Ook politiemensen zijn mensen van vlees en bloed. Ook die maken wel eens een verkeerde beslissing en dat is dan (in het meest eenvoudige geval) vervelend. Op dat moment kun je het er niet mee eens zijn maar je gaat dus wel doen wat hij zegt. Anders kunnen er inderdaad vervelende gevolgen aan vast hangen. De betreffende politiemens denkt namelijk volledig in zijn recht te staan en van daar uit zijn bevoegdheden te kunnen gebruiken. Achteraf gaat er bekeken worden of eea rechtmatig en bevoegd is gebeurd. Om antwoord te geven op de vraag die onvermijdelijk gaat komen, ja ook bij Grizz wel eens gebeurd en hiervoor mijn excuses aangeboden.

Met alle respect maar daar gaat geen extra politie auto ter plaatse komen. Je weet hoe groot dat werk-gebied is en hoe weinig auto's daar rijden. Als er dan al zo'n incident is en je kunt niet die inschatting maken dat dit niet de oplossing is dan snap je, met zoveel zicht op de hulpverlening, er niet veel van. Als je het er niet mee eens bent kun je achteraf een klacht in dienen en eventueel een gesprek aanvragen en indien nodig een rekening ivm gederfde inkomsten.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Surveillanceteam

  • Gast
Ik zou geen 112 bellen, de politie was immers 70 meter verderop aanwezig met een incident.
Ik heb een formele klacht ingediend. Ik heb in het gesprek gevraagd: weigert u zich nu te legitimeren als politieagent? 'Ja, dat vind ik niet nodig'. Dit staat allemaal op tape. Ik heb overigens aan het einde van het gesprek nog kenbaar gemaakt dat ik het gesprek heb opgenomen. Toen liep meneer weg nar zijn woning.

De man had zijn politiepasje in een lederen pashouder+koord zitten. Hij liet alleen de voorzijde, het politielogo, even heel kort zien door de ketting door de lucht te zwaaien. Ik zag iets van een wit pasje aan de andere kant, maar nog voordat ik dit realiseerde was ik al weggeduwd door hem.

Ik heb absoluut niet uit op narigheid, want vond het erg vervelend wat er gebeurde. Iedereeen mag fouten maken, maar hier zijn wel grenzen in. Handtastelijk zijn, ongepast taalgebruik en dreigen 'mij in een auto gooien' vind ik te ver gaan.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Zoals ik al zei, ik ga het optreden van de man in kwestie niet verdedigen. Als ik afga op jouw verhaal, en dat kan ik in deze alleen, dan klinkt het, om het zachtjes te zeggen, als een niet gewenste bejegening en dan hou ik het netjes. Daar hoor je me niet over. Ik reageer alleen op het 112 bellen van iemand anders.

Zoals ik al eerder zei, in burger is elke politiemedewerker zich verplicht om te legitimeren punt.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Surveillanceteam

  • Gast
Hier de betreffende video waar de situatie zich afspeelde: https://www.youtube.com/watch?v=tY-Bd3si524
Op 00:16 hoor je de man nog net 'Hé' roepen en toen begon het gezeur. Ik stopte met filmen, iets waar ik achter spijt van heb.

Let wel: Tijdens dat shot had ik ingezoomd...Het zoomen is te zien in het begin van de video. In werkelijkheid sta ik dus niet zo dicht bij de flat.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Ziet en nou niet echt wereldschokkend uit. Jij staat idd op een ruime afstand (veel verder nog dan dat groepje dat daar met hun neus bovenop staat) en staat niemand in de weg.

Dit is er dus meer eentje van het soort 'ik wil gewoon niet dat ie dat filmt'.

Daar gaat die man echter niet over. Noch ten aanzien van journalisten, noch ten aanzien van gewone omstanders.

Maar zoals al gezegd, dat gelijk zal je dan achteraf moeten halen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)