30:2

Auteur Topic: 30:2  (gelezen 11399 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 27 november 2005, 09:23:42
http://www.prnewswire.com/cgi-bin/stories.pl?ACCT=104&STORY=/www/story/11-24-2005/0004222505&EDATE=

The guidelines recommend that rescuers minimize interruptions to chest compressions and suggest that rescuers "push hard and push fast" when giving chest compressions.

Uit de onderzoeken blijkt dat in de praktijk men zich moeilijk aan de richtlijnen kan houden, dwz de juiste diepte en het juiste tempo. Men druk veelal te oppervlakkig en te langzaam. Tempo en diepte veranderen derhalve niet maar voor het gevoel moet degene die de reanimatie doet sneller en harder drukken. Enkele onderzoeken hierover (die ook voor de guidelines gebruikt zijn) zijn op 1 van mijn sites te vinden. http://www.cprezy.nl/background.html

Single CPR compression-to-ventilation ratio: 30:2 for all rescuers responding alone to victims of any age, except newborns.

De stap naar de succesvolle methode van Ewy (CCC Continuing Chest Compression) was blijkbaar een brug te ver, maar dit is ook prima en ook wel eenvoudig om aan te leren en te onderbouwen.

A single shock from  a defibrillator, followed by immediate CPR for two minutes,  beginning with chest compressions, should  be used to treat cardiac arrest caused by ventricular fibrillation

Ik begrijp hieruit dat een shockblok uit slechts 1 defibrillatie bestaat en dan direct 2 minuten reanimeren (zonder pulsatiecontrole). Hoe de reanimatie dan verder gaat is mij niet geheel duidelijk. Ik weet wel dan in ziekenhuizen men tijdens het defibrilleren doorgaat met masseren. Degene die de massage doet heeft dan handschoenen aan en gebruikt een CPREzy.
Anderssoortige shockbloks vergen niet alleen een software aanpassing van de AED's maar ook van de trainerAED's.

After giving two rescue breaths, lay rescuers no longer check for signs of circulation before beginning chest compressions.

Lay rescuers zijn leken dus vrijwel ongetrainden. Het niet controleren van de circulatie geldt niet voor de Nederlandse situatie.


Er staat ook nog een stuk dat na een geslaagde reanimatie de pt. koud gemaakt moet worden.  ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 27 november 2005, 11:44:18
het was al langer bekend dat koeling van patienten guntig is voor de lange termijn overleving, maar ja in het veld kunnen we daar niet zo veel mee. Mogelijk krijgen we nu wel het advies om zo snel mogelijk aspirine te nemen wanneer de symptomen van een hartinfarct optreden. (op voorwaarde dat er geen contraindicaties zijn zoals allergieen en maagbloedingen).
Dit wordt vast weer een helediscussie...(als het al overgenomen wordt)
Citaat
Dus lijkt me niet dat EHV'ers hier lastig mee gevallen moeten worden.

Lastig vallen ? ik zal blij zijn met die pauze tussen door ..

Maar goed de regels zijn gemaakt voor echte leken, dus niet voor mensen die daar 2 tot 6 keer per jaar in getraind worden.
Dus we moeten maar kijken wat er overgenomen wordt
Idem voor het advies om de controle op circulatie en zelfs de controle op "tekenen van circulatie" maar achterwege te laten na de twee eerste beademingen en gelijk te beginnen met thorax compressies.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 27 november 2005, 13:08:27
Interessante teksten. Ben benieuwd hoeveel de NRR hiervan gaat overnemen.

De ratio achter 30:2 en na één schok eerst reanimeren kan ik goed volgen en dit lijkt me dan ook geen verkeerde aanpassing. Echter, het helemaal niet meer controleren van circulatie vind ik zeer discutabel. Misschien, zoals Jacques zegt, is dat leuk voor de echte absolute leek, maar het gaat mij wat te ver.

Het geven van aspirine zou volgens de richtlijnen geschieden op 'commando' van de MKA, het is opzich een goede stap in het zo vroeg mogelijk starten met een behandeling voor hartinfarcten. Vraag is alleen of EHBO'ers dan ook op eigen houtje, dus zonder tussenkomst ('commando') van de MKA, aspirine kunnen/mogen gaan uitdelen.

Lijkt me wel vermoeiend hoor 30:2  ;D, dat vergt al extra conditietraining opzich.

Ook ik moet zien tot in hoeverre de NRR meegaat in deze nieuwe richtlijnen. Ik hoop niet dat het klakkeloos wordt overgenomen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 27 november 2005, 13:19:24
Ook ik moet zien tot in hoeverre de NRR meegaat in deze nieuwe richtlijnen. Ik hoop niet dat het klakkeloos wordt overgenomen.

Naar goed Hollands gebruik hoef je daar niet bang voor te zijn denk ik
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 27 november 2005, 15:40:15
Ben wel blij, dat ILCOR, AHA en ERC nu ongeveer gelijktijdig hun richtlijnen uitbrengen, De vorig keer zat er ongeveer 1 jaar verschil tussen en waren ze onderling ook afwijkend op belangrijke punten.. Nu dat verschil weg is.

Jammer is dat de Nederlandse Reanimatie Raad en Oranje Kruis, nu pas starten met de implementatieplannen, terwijl ze toch redelijk dicht bij het vuur hebben gezeten.. De richtlijnen wijken maar op enkele punten af van de vorige richtlijnen. Dus de instructeurs hoeven allemaal geen enorme uitgebreide herscholing te doen.. Maar met een beetje goede wil, kunnen ze dit vanaf 1 februari al aanpassen..


martin vermeer

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 28 november 2005, 00:31:56
We zullen zien...  ::)


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 28 november 2005, 16:54:30
De nieuwe richtlijnen zijn te vinden op:

http://www.erc.edu/index.php/guidelines_download/en (ERC, wel aanmelden, anders is downloaden niet mogelijk)

http://www.americanheart.org/eccguidelines (American Heart Association)

http://circ.ahajournals.org/rapidaccess.shtml (Directe toegang tot de artikelen in Circulation)


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #27 Gepost op: 28 november 2005, 17:32:39
De nieuwe richtlijnen zijn te vinden op:

http://www.erc.edu/index.php/guidelines_download/en (ERC, wel aanmelden, anders is downloaden niet mogelijk)

http://www.americanheart.org/eccguidelines (American Heart Association)

http://circ.ahajournals.org/rapidaccess.shtml (Directe toegang tot de artikelen in Circulation)

En nu dan maar rustig afwachten wat de NRR gaat bepalen. Zo op het oog wordt het weer eenvoudiger: 30 massages, twee beademingen voor alle leeftijden (behalve pasgeborenen).

Ben benieuwd of het OK de stabiele zijligging van het ERC gaat overnemen  ::)


martin vermeer

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 28 november 2005, 23:05:47
::) ::) ::) ;D


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #29 Gepost op: 29 november 2005, 00:29:45
Toch wat meer nieuwe/andere dingen

Plaatsbepaling gebeurt nu op het oog (plaats de hiel van de jhand in het midden van de borstkas)
Wanneer na aanspreken en ademhalingcontrole blijkt dat er geen (effectieve) ademhaling is dan wordt direkt begonnen met thorax compressies, de beademingen volgen na 30x compressie maar...Niet meer als 2 pogingen om lucht in te blazen
Inblazen duurt ongeveer 1 seconde. 500-600 ml moet voldoende zijn
iets andere manier om de patient in stabiele zijliging te leggen

begin bij kinderen met 5 x beademen, en als je alleen bet eerst 1 minuut cpr dan alarmeren
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources