30:2

Auteur Topic: 30:2  (gelezen 11361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 29 november 2005, 08:46:08
Toch wat meer nieuwe/andere dingen

Plaatsbepaling gebeurt nu op het oog (plaats de hiel van de jhand in het midden van de borstkas)
Wanneer na aanspreken en ademhalingcontrole blijkt dat er geen (effectieve) ademhaling is dan wordt direkt begonnen met thorax compressies, de beademingen volgen na 30x compressie maar...Niet meer als 2 pogingen om lucht in te blazen
Inblazen duurt ongeveer 1 seconde. 500-600 ml moet voldoende zijn
iets andere manier om de patient in stabiele zijliging te leggen

begin bij kinderen met 5 x beademen, en als je alleen bet eerst 1 minuut cpr dan alarmeren


Het heeft idd veel weg van de richtlijnen van 1992 (of 1996) een soort CAB voor volwassenen en ABC voor kinderen en natuurlijk ABCDE voor trauma's. Dat is jammer, ik ben voor hetzelfde benaderingsschema voor iedereen.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #31 Gepost op: 29 november 2005, 09:00:45
Het heeft idd veel weg van de richtlijnen van 1996 een soort CAB voor volwassenen en ABC voor kinderen. Dat is jammer, ik ben voor hetzelfde benaderingsschema voor iedereen.
Klopt ja, ik dacht eerst ook we zijn weer bij CAB (eindelijk) maar wat je zegt "een soort CAB" want vroeger stond CAB voor de volgorde van controle maar dat wordt dus AB
Het nieuwe is dat je eerst de B controleert en bij problemen op de B gaa je op de C een interventie geven.

Ik ben benieuwd of Nederland nu 2 stappen in 1 keer gaat maken bij de controles dus ipv  de stap "controleren op tekenen van leven"  nu direkt over gaan naar controle van de ademhaling als indicatie om thorax compressies te starten.
Dat de polscontrole komt te vervallen lijkt me haast wel onvermijdelijk.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #32 Gepost op: 29 november 2005, 09:13:05
Het gevaar van deze richtlijn is dat die nog niet is utigebreid uitgewerkt voor alle doelgroepen.. En als je dat klakkeloos vertaald, lijkt het op een CAB methode maar het blijft een ABC methode ook voor kids.. (Ik zie mensen al weer juigen de CAB methode is terug... >:()Alleen trek je sneller de conclusie dat je dat je moet gaan reanimeren, namelijk bij een afwezigheid van ademhaling, moet je gaan comprimeren.

Verder is de drukpunt methode zoals ze beschrijven niet geheel de zweefmethode.. maar de essentie is anders dan de vorige methode.. Bij de "volg de ribbenboog methode" vind je het plek waar je NIET wil drukken, dus plaats je er twee vingers naast het dan druk je op het borst been,.  Bij de voorgestelde methode vind je direct het plek waar je WEL wilt drukken..

Een variant op de zweefmethode is de okselmethode, Plaats je hand in de oksel van het slachtoffer en schuif dan naar het midden van de borst kast toe, zit je altijd op het borst been dus op de plek waar je wilt drukken..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #33 Gepost op: 29 november 2005, 09:27:25
Verder is de drukpunt methode zoals ze beschrijven niet geheel de zweefmethode.. maar de essentie is anders dan de vorige methode.. Bij de "volg de ribbenboog methode" vind je het plek waar je NIET wil drukken, dus plaats je er twee vingers naast het dan druk je op het borst been,.  Bij de voorgestelde methode vind je direct het plek waar je WEL wilt drukken..

In denk dat je het beter anders kunt stellen, in de oude methode bepaalde je de plaats aan de hand van duidelijk anatomisch gedefinieerde posities op het lichaam.("landmarks")
Nu wordt het meer een inschatting, voordeel is dat het minder tijd kost.

Het wordt geen ABC maar een AB onderzoekmethode/volgorde,  de C wordt als zodaning in de richtlijn niet meer beoordeeld maar er wordt aangenomen dat de C bij afwezigheid van de B ook afwezig is en omgekeerd, aanwezig bij aanwezigheid van de B.
De behandelingsvolgorde bij ademstilstand is CAB, eerst de C aanpakken dan de A en dan de B, bij kinderen inderdaad ABC
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 29 november 2005, 09:42:43
In denk dat je het beter anders kunt stellen, in de oude methode bepaalde je de plaats aan de hand van duidelijk anatomisch gedefinieerde posities op het lichaam.("landmarks")
Nu wordt het meer een inschatting, voordeel is dat het minder tijd kost.

Het wordt geen ABC maar een AB onderzoekmethode/volgorde,  de C wordt als zodaning in de richtlijn niet meer beoordeeld maar er wordt aangenomen dat de C bij afwezigheid van de B ook afwezig is en omgekeerd, aanwezig bij aanwezigheid van de B.
De behandelingsvolgorde bij ademstilstand is CAB, eerst de C aanpakken dan de A en dan de B, bij kinderen inderdaad ABC

De oksel methode is ook een duidelijk anatomische gedefinieerde postitie op het lichaam..
Verder staan de eerste twee reddingsbeademingen nog steeds in de richtlijn. En kan voor "geschoolde" personen de halsslagcontrole nog steeds worden geleerd.


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 29 november 2005, 10:35:28
De richtlijnen zijn voor de 'leek' eenvoudiger geworden, een goed teken, want zo kan een steeds grotere doelgroep getraind worden in CPR.

Echter, ik denk dat door deze versimpelingen de hulpverleners van bijvoorbeeld RK of EHBO-vereniging een beetje in een gat vallen tussen de 'leek' en de professional. Deze EHBO'ers volgen naar verhouding veel meer trainingen dan de leek, waardoor m.i. ook wat meer diepgang verwacht kan worden. Natuurlijk geld iets dergelijks niet alleen voor de reanimatie, maar ook voor de EHBO (OK) in het algemeen.
Ik hoop dan ook dat de NRR hier rekening mee houdt en dit ook in zijn eigen richtlijnen inpast. Een aparte richtlijn voor de EHBO? Dat is misschien lastig en verwarrend, maar misschien wel het overwegen waard.

Ik heb het met name over de versimpeling. De methode 30:2 vind ik prima, met name omdat in diverse studies is aangetoond dat meer compressies met minder onderbrekingen een grotere overlevingskans hebben (zie oa http://www.cprezy.nl/background.html). Maar het niet meer controleren van circulatie en de plaatsbepaling maar even op de gok, dat vind ik nogal wat. Die dingen zijn aan de EHBO'er best aan te leren.

Het gelijktrekken van de richtlijnen voor volwassenen en kinderen (uitgezonderd neonaten), perfect, voorkomt verwarring.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #36 Gepost op: 29 november 2005, 10:57:52
De richtlijnen zijn voor de 'leek' eenvoudiger geworden, een goed teken, want zo kan een steeds grotere doelgroep getraind worden in CPR.

Echter, ik denk dat door deze versimpelingen de hulpverleners van bijvoorbeeld RK of EHBO-vereniging een beetje in een gat vallen tussen de 'leek' en de professional. Deze EHBO'ers volgen naar verhouding veel meer trainingen dan de leek, waardoor m.i. ook wat meer diepgang verwacht kan worden. Natuurlijk geld iets dergelijks niet alleen voor de reanimatie, maar ook voor de EHBO (OK) in het algemeen.
Ik hoop dan ook dat de NRR hier rekening mee houdt en dit ook in zijn eigen richtlijnen inpast. Een aparte richtlijn voor de EHBO? Dat is misschien lastig en verwarrend, maar misschien wel het overwegen waard.

Ik heb het met name over de versimpeling. De methode 30:2 vind ik prima, met name omdat in diverse studies is aangetoond dat meer compressies met minder onderbrekingen een grotere overlevingskans hebben (zie oa http://www.cprezy.nl/background.html). Maar het niet meer controleren van circulatie en de plaatsbepaling maar even op de gok, dat vind ik nogal wat. Die dingen zijn aan de EHBO'er best aan te leren.

Het gelijktrekken van de richtlijnen voor volwassenen en kinderen (uitgezonderd neonaten), perfect, voorkomt verwarring.

Een Eerste Hulp Advanced, zeg maar een ILS standaard, is helaas nog niet geheel uitgewerkt.. De BLS richtlijn is uitsluitend gericht op de passanthulpverlening.. *snik* , De BLS-Advanced of de ILS standaard moeten zich de komende jaren ontwikkelen..
De Eerste hulp diploma van het Oranje Kruis is meer een BLS /First Aid cursus, en dat vind ik een goede ontwikkeling, maar er zou wel een adequaat vervolg moeten zijn.. Daarom maken wij ons sterk voor een ILS standaard,


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 29 november 2005, 11:00:26
Inderdaad, een dergelijke standaard zou er snel moeten zijn. Waar is meer over ILS te vinden?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #38 Gepost op: 29 november 2005, 11:42:32
Inderdaad, een dergelijke standaard zou er snel moeten zijn. Waar is meer over ILS te vinden?


In Section 9: Principles of Training in Resuscitation http://www.erc.edu/download_gl.php?d=231 staat een stuk over de ILS  Immediate Life Support trainingen.. Het is voor het eerste dat dit soort trainingen benoemd worden in de protocollen.. In Engeland zijn er meerdere pilot trainingen gedaan. Tony Handley heeft er al meerdere stukken over geschreven.
Citaat
1. Resuscitation. 2003 Apr;57(1):21-6

The immediate life support course.

Soar J, Perkins GD, Harris S, Nolan J

Consultant in Anaesthesia and Intensive Care Medicine, North Bristol NHS Trust, BS10 5NB, Bristol, UK. jasmeet.soar@north-bristol.swest.nhs.uk

The immediate life support course (ILS) was launched by the Resuscitation Council (UK) in January 2002. This multi-professional 1-day resuscitation course teaches the essential knowledge and skills required to manage a patient in cardiac arrest for the short time before the arrival of a cardiac arrest team or other experienced medical assistance. The ILS course also introduces healthcare professionals to the role of a cardiac arrest team member. The course provides the candidate with the knowledge and skills to recognise and treat the acutely ill patient before cardiac arrest, to manage the airway with basic techniques, and to provide rapid, safe defibrillation using either manual or automated external defibrillators (AEDs). The course includes lectures, skill stations and cardiac arrest scenarios. The ILS course has standardised much of the life support training that already takes place in UK hospitals. In 2002, 16547 candidates attended ILS courses in 128 course centres. In this article, we discuss the rationale for, and the development and structure of the ILS course. We also present the first year's results and discuss possible future developments. It is hoped that this course may become established in counties in continental Europe through the European Resuscitation Council.

In de US praten ze over Intermediate Life Support, maar dat gaat dan verder dan alleen cardiale klachten ?

In nederland word nog vaak over het first responder niveau gesproken, maar hellaas nog niet door de NRR, en Oranje Kruis..

Dat er dus tussen BLS en ALS nog veel zitten, en tussen de passanten eerste hulpverlener en ambulancehulpverlener nog veel meer zit mag inmiddels toch wel duidelijk zijn.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #39 Gepost op: 29 november 2005, 13:15:44
De oksel methode is ook een duidelijk anatomische gedefinieerde postitie op het lichaam..

Ik vergeleek de oude en nieuwe manier met elkaar, uiteraard zijn er andere methodes, maar ik refereerde aan jouw vergelijking tussen "oud en "nieuw"

Verder staan de eerste twee reddingsbeademingen nog steeds in de richtlijn. En kan voor "geschoolde" personen de halsslagcontrole nog steeds worden geleerd.

Ja inderdaad, maar nu komen die bij volwassenen pas na de thoraxcompressies vandaar CAB als behandelvolgorde en het zijn maximaal 2 pogingen ....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources