Die handhaving wordt inderdaad nogal een 'dingetje'. Als het inderdaad op je brandverzekering gaat aankomen zul je behalve bewijs dat je batterij op tijd hebt vervangen en dat de melder juist geplaatst is ook een bonnetje moeten laten zien van een goede melder. Sommige goedkope varianten doen niet waar ze voor bedoeld zijn: https://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/test-rookmelders. Tijd voor een keurmerk voor rookmelders. En hoeveel moet je er hebben? Is eentje in de gang genoeg of moet er in elk vertrek een melder? Tot een jaar geleden woonde ik in een oud huis en was elke slaapkamer in gebruik. Daarom had ik zes melders geplaatst. Nu woon ik in een nieuwbouwappartement en hangen er twee: eentje in de hal en eentje in de technische ruimte. Tijd voor een rookmelder-inspectiebrigade. Dit is typisch zo'n plan dat uitgaat van een goed idee maar slecht doordacht is.
Wat ik las was dat de eis gelijk wordt aan die bij nieuwbouw, op iedere etage 1 in de hal/verkeersruimte.
Buiten een keurmerk zou het trouwens ook fijn zijn als verschillende merken wat beter te koppelen zijn aan elkaar, en er bij de bouw van nieuwbouw huizen ook meer rekening mee gehouden zou worden.
Ik woon in een nieuwbouwhuis, heb netjes op iedere etage een rookmelder gekregen, alle 3 gekoppeld en via 230 gevoed (+backup batterij). Beneden hangt hij in de hal, op de eerste etage op de overloop, en op zolder hangt hij een stukje onder de nok van het dak. (ik hoop die batterij nooit te hoeven vervangen op 4 meter hoogte).
Echter wanneer ik nu extra melders wil plaatsen en die ook gekoppeld wil hebben aan de reeds aanwezige melders moet ik het zelfde type kopen. Maar hoe kom ik aan voeding op een willekeurige plek in het plafond van een andere kamer, hoe werk ik de koppelingskabel weg. Bij de reeds aanwezige rookmelders heeft de aannemer dat netjes in het plafond weggewerkt natuurlijk.
Het was mooi geweest als ik draadloze melders van een willekeurig merk had kunnen kopen en die kunnen koppelen aan de reeds aanwezige meters.