Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2715595 keer)

0 gebruikers (en 33 gasten bekijken dit topic.

icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #7680 Gepost op: 15 september 2013, 10:30:33
Citaat: TAS-716 (Gisteren om 19:46:50)
http://www.youtube.com/watch?v=GKdMfflMfBY
User: Barendrecht_112Nieuws

'' Op de 18-172 van de Ambulancedienst Zuid-Holland Zuid zit sinds kort weer een drie-toon sirene ipv. een twee-toon, vrij opmerkelijk aangezien op de drie nieuwste exemplaren de nieuwe twee-toon sirene zit. (171, 175 & 177) ??? ''

@ TAS-716: Uit eigen ervaring weet ik dat het soort tweetoon die de 18-172 hiervoor had totaal niet word opgemerkt door het overige verkeer en mensen erg slecht op je reageren als je met A1 achterop komt. De versterker die deze sirene had nooit op de markt mogen komen. De toonhoogtes klinken meer als een vervelende zoem dan als een sirene. Mensen die wandelen of fietsen horen je misschien wel maar iemand  in een auto hoort je pas als je bijna op z'n trekhaak zit wat dan weer schrikreacties tot gevolg heeft.

Met deze sirene op je voertuig kan je hem net zo goed niet voeren. Een aantal sprinters van de ggd haaglanden had deze sirene ook en die zijn allemaal vervangen door een andere versterker omdat ze niet werden opgemerkt in het verkeer.

Recent was er ook een filmpje gepost van de hap-wagen van Goes, dit is de bewuste tweetoon.

Uit eigen ervaring weet ik ook dat de drietoon die er nu dus blijkbaar op zit in de praktijk wel heel goed opgemerkt word, mensen je eerder horen aankomen,goed de tijd hebben om op je te anticiperen wat de veiligheid tijdens de rit weer ten goede komt.

Wat mij betreft een groot verlies voor de ambulancetak dat de drietoon na 1 maart 2014 definitief zal uitsterven.

Gr. Icare


rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube
Reactie #7681 Gepost op: 15 september 2013, 17:08:11
Verschillende Ambulances en Politievoertuigen zijn met spoed onderweg naar een ongeval met meerdere gewonden op de snelweg A58.

www.youtube.com/watch?v=PQdEGxlbYnI


Surveillanceteam

  • Gast
Reactie #7682 Gepost op: 15 september 2013, 17:46:05
Vandaag moest brandweer Monnickendam uitrukken met spoed voor bekneld paard. Ook de HV ging met spoed mee, iets wat je niet vaak ziet. Mooie Britse wagen met unieke sirene!
Prio 1 Brandweer Monnickendam 11-6031 & 11-6082 met spoed naar bekneld paard.


[urlhttp://www.youtube.com/watch?v=OBZQ4-tfNSk][/url]


Zeeuw123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 113
Reactie #7683 Gepost op: 15 september 2013, 20:43:33
Citaat van: rickje123 link=msg=1201725 date=1379257691
Verschillende Ambulances en Politievoertuigen zijn met spoed onderweg naar een ongeval met meerdere gewonden op de snelweg A58.

www.youtube.com/watch?v=PQdEGxlbYnI

Misschien een tip, maar plaats maar gewoon 1 filmpje, ipv 2 ongeveer identieke filmpjes op het forum.


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #7684 Gepost op: 17 september 2013, 22:07:43
***SPECIAAL*** A1 RAPID MET HOGE SPOED VLIEGT BIJNA UIT BOCHT

Niet met de bedoeling om weer een eerder gevoerde discussie over spotters totaal te heropenen maar dit filmpje is wel het ''mooiste'' voorbeeld/dieptepunt wat spotters dus mede kunnen veroorzaken.

Blijkbaar vind de bestuurder van de rapid auto het leuk/nodig om eens even een mooi showtje weg te geven voor de regelmatig aanwezig zijnde spotters op deze locatie. Dit leid weer tot een rijgedrag wat totaal onzinnig is en totaal niet past in het op een verantwoorde manier A1 rijden. Mij is altijd verteld dat op het moment dat je banden gaan piepen het een signaal is dat je je voertuig niet meer goed onder controle hebt en dat je dus bij een goede spoedrit eigenlijk helemaal geen gepiep van banden zou moeten horen.

In dit filmpje gaat het behalve op het allerlaatst even het stoeprandje meepakken net goed maar wie weet dat het bij een volgende poging dit filmpje weer te evenaren of te overtreffen eens flink misgaat op een wijze die iedereen voor zichzelf in mag vullen.

Een dagje spotten kan voor de liefhebber kan misschien erg leuk zijn en een primeur pakken schijnt het hoogst haalbare doel te zijn binnen de spotterij maar kunnen jullie nou aljeblieft stoppen met het voor de 3,5 miljoenste keer filmen van hetzelfde voertuig en dat nog eens door 5 man op een rijtje.

Gr. Icare


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #7685 Gepost op: 17 september 2013, 22:33:48
Blijkbaar vind de bestuurder van de rapid auto het leuk/nodig om eens even een mooi showtje weg te geven voor de regelmatig aanwezig zijnde spotters op deze locatie.
Waar leid jij dit aan af? Zo 'blijkbaar' vind ik dat namelijk niet. De aard van de melding ligt mij meer voor de hand als verklaring.


icare

  • Ambulancechauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
  • 112 als elke seconde telt
Reactie #7686 Gepost op: 17 september 2013, 23:04:50
Dit zal altijd speculaas blijven denk ik. Feit blijft dat er al meerdere filmpjes op het web staan van spoedritten van dit rapid-voertuig en andere ambulance uitrukken. Hiermee bedoel ik aan te geven dat er vaker op deze locatie gespot word.

Er is vaker op filmpjes te zien dat een chauffeur van een hv-voertuig ff de bocht wat ruimer neemt om een spotter te laten schrikken of met een versneller aan het spelen is of om op enige wijze iets afwijkends ten tonele te brengen waardoor er weer wat aparts te melden valt zoals spelend met versneller of piepende banden of hoge spoed of iets dergelijks.

De aard van de melding kan altijd meegespeeld hebben maar welke melding dan ook kan een bocht op deze manier op de grens nemen niet verantwoorden. Dit is gewoonweg niet nodig en levert ook geen significante tijdwinst op, eerder vertraging als je echt de bocht uit gaat en de rapid auto helemaal niet meer ter plaatse kan komen.

Dit filmpje ziet er misschien indrukwekkend uit voor sommige maar ik denk dat menig rij-instructeur hier met afschuw naar kijkt zo is dit niet geleerd.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7687 Gepost op: 18 september 2013, 00:43:39
Als een chauffeur van een voorrangsvoertuig anders gaat rijden vanwege spotters ligt dat toch echt aan die chauffeur en niet aan de spotters. Je kan je zelfs afvragen of de chauffeur dan wel geschikt is voor de verantwoordelijkheid. De chauffeur blijft verantwoordelijk voor zijn handelen en daar kan geen omstander wat aan doen.

Waarbij ik direct wil opmerken dat dit geen waardeoordeel is over dit filmpje omdat ik de lokatie, de chauffeur en de melding niet ken. Voor bepaalde meldingen rij je gewoon net iets harder.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #7688 Gepost op: 18 september 2013, 11:11:14
DiNozzo jij moet het toch met me eens zijn dat dit niet de manier is waarop je een spoedrit rijdt. Voertuig is niet onder controle en dit had ook anders af kunnen lopen. Regel 1 bij de rijopleiding: eigen veiligheid eerst, beter 10 sec later dan helemaal niet aan komen.

Waarom hij zo rijdt weten we niet, wellicht gewoon een inschattingsfout. Lijkt me niet dat je voor spotters zo'n risico gaat nemen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7689 Gepost op: 18 september 2013, 12:27:05
We zijn allemaal mensen en ik ben ook wel eens met klamme handjes een bocht uit gekomen. Ik vang graag boeven en ik help graag mensen maar het allerbelangrijkste vind ik dat ik 's avonds (of 's ochtends ;)) zelf mijn schoenen thuis mag brengen. Dit is in ieder geval niet hoe ik een spoedrit rijdt en als mijn collega zo rijdt krijgt ie commentaar vanaf de bijrijdersstoel.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein