Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden

Auteur Topic: Video's van Nederlandse HV voertuigen die prio 1 rijden  (gelezen 2720962 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #3650 Gepost op: 7 oktober 2010, 16:28:16
Daar gaan we weer!!! Weer het oordelen over een situatie vanaf de zijlijn op basis van een filmpje.
Altijd datzelfde gedoe, bah...! >:(

Daar gaan we weer!!!...? Wat is de defenitie van een forum?..
En los van al dat gezeur (keeer op keeer), met zo'n hoge snelheid over een fietspad knallen is gewoon onverantwoord.
En dan maakt de melding verder i.m.o geen zak uit! Ik neem aan dat geen ieder iemand dood wil gaan rijden!


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #3651 Gepost op: 7 oktober 2010, 17:00:21
Er zijn goede redenen om met spoed over een fietspad te knallen... maar inderdaad: met gepaste snelheid... er zal maar net een kind uit die supermarkt komen lopen!! Bovendien zou er een verschil moeten zijn tussen 'het kunnen' en 'het moeten'. Wellicht stond er wel een erg lange file op de rijbaan, dat kunnen wij uiteraard niet zien.

Rijden met spoed over het fietspad omdat het niet anders kan is toch echt wat anders:

Prio 1 Onbekende melding Politie Noord-Oost Gelderland Wezep

Dit lijkt er meer op denk ik zo, kunnen die andere agenten wat van leren  98uiye
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #3652 Gepost op: 7 oktober 2010, 18:54:04
Daar gaan we weer!!!...? Wat is de defenitie van een forum?..
En los van al dat gezeur (keeer op keeer), met zo'n hoge snelheid over een fietspad knallen is gewoon onverantwoord.
En dan maakt de melding verder i.m.o geen zak uit! Ik neem aan dat geen ieder iemand dood wil gaan rijden!

Een forum is inderdaad om te discussiėren maar waar het vaak op neer komt is afzeiken/afkeuren/af.... wat dan ook. Je kunt er pas volledig over oordelen als je daar bent geweest en niet via een youtube filmpje. Daar gaat het mij om: oordelen op basis van een filmpje. Dat heeft niets met discussiėren te maken. Heel veel personen op dit forum hebben nog nooit in een voorrangsvoertuig gereden en oordelen alsof ze deskundigen zijn. En daar komt ook nog eens bij: Als het geen politievoertuig had geweest had men een stuk minder commentaar gehad.

En zo gruwelijk hard gaat het nu ook weer niet. Ok, ik zou zelf mijn snelheid iets meer hebben aangepast  maar de definitie onverantwoord is wel overdreven. En natuurlijk maakt het wel uit wat voor melding dat het is. Maar de opmerking getuigt van kennelijke ondeskundigheid/onervarenheid dus kan ik het je niet kwalijk nemen. Vraag maar eens aan de gemiddelde ambu-chauffeur hoe hij rijdt als hij op weg is naar een melding van een reanimatie van een kind. Ik weet wat hij gaat antwoorden...Ga je dan ook zeggen dat het onverantwoord is? Ik heb genoeg opleidingen gehad op dit gebied en al zeer veel spoedritten onder alle denkbare omstandigheden gereden dus weet echt wel waar ik over praat.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3653 Gepost op: 7 oktober 2010, 21:33:56
Dan snap je je taak ook niet helemaal als je dat denkt.

Je snapt je taak niet als je met 50+ over een fietspad langs een trottoir met winkels rijd. Onnodig risico's lopen voor jezelf en voor de overigen op straat.
De politie is de laatste tijd regelmatig in het nieuws als het gaat om aanrijdingen en verkeersgedrag. Logisch ook als je ziet hoeveel (onnodige) schade's er worden gereden en hoeveel schade's er te wijten zijn aan (veel te) hoge snelheid (al dan niet in combinatie met andere omstandigheden als bijv. het voertuig).

Ook zijn de gevallen bekend (noem de collega in Rotterdam) die een aanrijding kregen terwijl ze onderweg waren naar een (spoed-)melding en zich mochten verantwoorden voor de rechter.

(Enne Brand is voor de brandweer, de politie is slechts ter ondersteuning.)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #3654 Gepost op: 7 oktober 2010, 22:13:26
En zo gruwelijk hard gaat het nu ook weer niet. Ok, ik zou zelf mijn snelheid iets meer hebben aangepast  maar de definitie onverantwoord is wel overdreven. En natuurlijk maakt het wel uit wat voor melding dat het is. Maar de opmerking getuigt van kennelijke ondeskundigheid/onervarenheid dus kan ik het je niet kwalijk nemen. Vraag maar eens aan de gemiddelde ambu-chauffeur hoe hij rijdt als hij op weg is naar een melding van een reanimatie van een kind. Ik weet wat hij gaat antwoorden...Ga je dan ook zeggen dat het onverantwoord is? Ik heb genoeg opleidingen gehad op dit gebied en al zeer veel spoedritten onder alle denkbare omstandigheden gereden dus weet echt wel waar ik over praat.

Mijn excuses hoor, maar wat is het verschil tussen een normaal voertuig en een voorrangsvoertuig die te hard rijd?

Dat de ene dit wel mag en de andere niet is duidelijk maar qua inschatting van de snelheid op basis van het filmpje is toch niets mis mee? Als je zelf auto rijd en daarbij ook filmopnames hebt gemaakt van hulpdiensten met spoed kun je echt wel een beetje inschatten dat deze politie auto's harder van 50 rijden..  ::) Vooral de 2e auto rijd nog harder dan de eerste..

Of het nu een ambu of een brandweerwagen was, het is en blijft onverantwoord.. rijden met optische en geluidssignalen rijden is geen vrijbrief om ZO hard over een fietspad te rijden..

Stel nu voor dat er iemand aangereden was, wordt de betreffende agent echt wel vervolgt op Artikel 5. als fietser/voetganger hoor je de sirene wel maar verwachtje die niet op een fietspad.
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


KME

  • Gast
Reactie #3655 Gepost op: 7 oktober 2010, 22:16:35
Vraag maar eens aan de gemiddelde ambu-chauffeur hoe hij rijdt als hij op weg is naar een melding van een reanimatie van een kind. Ik weet wat hij gaat antwoorden...Ga je dan ook zeggen dat het onverantwoord is? Ik heb genoeg opleidingen gehad op dit gebied en al zeer veel spoedritten onder alle denkbare omstandigheden gereden dus weet echt wel waar ik over praat.

Ja, bij deze dan. Ik ben het qua gevoel met je eens. Echter het voorbeeld op het filmpje is voor mijn gevoel niet verantwoord. Hoe 'ernstig' de melding ook is. Er zijn nu eenmaal grenzen. Meer ga ik er niet over zeggen, daar deze discussie toch niet uitgesproken kan worden. Ieder zijn eigen mening.


KME

  • Gast
Reactie #3656 Gepost op: 7 oktober 2010, 22:22:10
En zo gruwelijk hard gaat het nu ook weer niet. Ok, ik zou zelf mijn snelheid iets meer hebben aangepast  maar de definitie onverantwoord is wel overdreven.  

Ok, toch nog een tweede ding. Het gaat niet gruwelijk hard voor jou. Je zegt zelf dat jij jouw snelheid zou aanpassen, dus maw, JIJ vind de snelheid in het filmpje ook TE hard? Correct me if i'm wrong!

Dus, stel de politiewagen rijdt 50, dan zou jij je snelheid aanpassen en dus, laten we zeggen, 30 gaan rijden? Zal ik jou eens met 30km/uur van je sokken rijden? Kijken hoe je dat ervaart. Ik neem aan dat jezelf ook meerdere malen met OGS rijdt? Dan behoor jij toch wel beter te weten wat de gevolgen kunnen zijn?
Let wel; ik kraak je niet af, maar zet je persoonlijke gevoel effe aan de kant en bekijk het van je professionele kant.


Blauwie

  • ZUID-HOLLAND ZUID
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,494
  • IC verpleegkundige i.o. | vrijwillige brandweer
Reactie #3657 Gepost op: 7 oktober 2010, 22:35:58
Heb weer een politie filmpje!

PRIO 1 18-0212 BINNENBRAND: HORECA, WILLEARTS, Papendrecht

Video: Matthijs Keller
Brandweer Papendrecht


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #3658 Gepost op: 7 oktober 2010, 23:32:21
Ok, toch nog een tweede ding. Het gaat niet gruwelijk hard voor jou. Je zegt zelf dat jij jouw snelheid zou aanpassen, dus maw, JIJ vind de snelheid in het filmpje ook TE hard? Correct me if i'm wrong!

Dus, stel de politiewagen rijdt 50, dan zou jij je snelheid aanpassen en dus, laten we zeggen, 30 gaan rijden? Zal ik jou eens met 30km/uur van je sokken rijden? Kijken hoe je dat ervaart. Ik neem aan dat jezelf ook meerdere malen met OGS rijdt? Dan behoor jij toch wel beter te weten wat de gevolgen kunnen zijn?
Let wel; ik kraak je niet af, maar zet je persoonlijke gevoel effe aan de kant en bekijk het van je professionele kant.

Zoals ik al zei: ik heb voldoende kennis en ervaring mbt OGS en gevaren die daaraan zijn verbonden. Mede daardoor zou ik misschien persoonlijk mijn snelheid aan hebben gepast, zoals gezegd: snelheid minderen. Ik ga daarbij geen snelheid noemen want dat verschilt per situatie en er is nu te weinig info om daar een goede inschatting van te maken. Ik bekijk dit juist professioneel en blijf bij de gedane uitspraken. Feit is en blijft dat waar je je ook bevindt als OGS-voertuig, er altijd gevaar op de loer ligt. Dat houdt ook in dat er altijd fouten, of beter gezegd, verkeerde inschattingen gemaakt zullen blijven worden. Achteraf is het altijd: Wat als er nu.................? Dan......
Laat ik dan maar niet beginnen over enkele vrijwilligers van de brandweer in mijn gemeente, welke grove overtredingen maken met hun prive-voertuig om maar op tijd bij de kazerne te zijn. Daar zouden eens filmpjes van gemaakt moeten worden en hier geplaatst worden...


En dat politieauto's vaak bij aanrijdingen betrokken zijn is nogal logisch: deze auto's worden 24 u p/d ingezet en maken vele km's.
De politie heeft de voertuigen voor hele andere zaken nodig dan de rode of gele tak, zoals bijv. achtervolgingen, snelle keerprocedures en dat soort zaken.
De kans op een aanrijding is dus ook veel groter. Dat neemt niet weg dat ik vooral voorstander ben van het verbeteren en uitbreiden van de rijopleidingen ( niet alleen voor politie ).


En even voor de duidelijkheid: het ging er mij, bij het plaatsen van mijn eerste reactie, om dat er geoordeeld wordt obv onvolledige info. Daar kan ik niet zo goed tegen .Dat wil niet zeggen dat ik het ergens wel of niet mee eens ben. En zoals hierboven ook al gezegd: we gaan het er nooit over eens worden, iedereen heeft een eigen mening over dit onderwerp.

Back on topic ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3659 Gepost op: 7 oktober 2010, 23:43:49
Achteraf is het altijd: Wat als er nu.................? Dan......
Laat ik dan maar niet beginnen over enkele vrijwilligers van de brandweer in mijn gemeente, welke grove overtredingen maken met hun prive-voertuig om maar op tijd bij de kazerne te zijn. Daar zouden eens filmpjes van gemaakt moeten worden en hier geplaatst worden...


En dat politieauto's vaak bij aanrijdingen betrokken zijn is nogal logisch: deze auto's worden 24 u p/d ingezet en maken vele km's.
De politie heeft de voertuigen voor hele andere zaken nodig dan de rode of gele tak, zoals bijv. achtervolgingen, snelle keerprocedures en dat soort zaken.
De kans op een aanrijding is dus ook veel groter. Dat neemt niet weg dat ik vooral voorstander ben van het verbeteren en uitbreiden van de rijopleidingen ( niet alleen voor politie ).


En even voor de duidelijkheid: het ging er mij, bij het plaatsen van mijn eerste reactie, om dat er geoordeeld wordt obv onvolledige info. Daar kan ik niet zo goed tegen. Dat wil niet zeggen dat ik het ergens wel of niet mee eens ben. En zoals hierboven ook al gezegd: we gaan het er nooit over eens worden, iedereen heeft een eigen mening over dit onderwerp.


Dat we het er nooit over eens gaan worden, dat zou gerust kunnen. Ik ben echter wel iemand die zaken n.a.v. praktijk wil kunnen blijven bespreken. Niets beters dan filmpjes wat dat betreft. Je moet vanzelfsprekend wel oppassen dat er geen meningen gaan komen van mensen die totaal geen verstand hebben van zaken.

Als ik de collega's langs de onoverzichtelijke bestelbus zie rijden vind ik dat (op de film) te hard gaan. Snelheid is afhankelijk van een aantal factoren, zolang je het voertuig maar op tijd stil kunt zetten.

Over het stukje rijden 24/7 rijden, specificeerde ik mij al nader. En dan doelde ik niet op achtervolgingen en andere politie-gerelateerde zaken.

Logisch ook als je ziet hoeveel (onnodige) schade's er worden gereden en hoeveel schade's er te wijten zijn aan (veel te) hoge snelheid (al dan niet in combinatie met andere omstandigheden als bijv. het voertuig).

Over rij-opleidingen denk ik dat we/ze in Nederland wel eens naar Engeland mogen kijken !
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !