Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten

Auteur Topic: Voorrangssignalen worden uniform en eenduidig voor alle hulpdiensten  (gelezen 337542 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #110 Gepost op: 20 juni 2008, 18:17:58
Tja... 1 sirene voor alle hulpdiensten.  :-\

Ik vraag me af waar dat nu vandaan komt. Waarom moet er 1 sirene komen? Alleen hulpdiensten hebben toch een siren, dus als ze die horen is het gewoon opletten. Als ze dat nu niet doen, zie ik geen rede dat ze dat straks wel doen.

Daar komt nog bij dat ik bang ben dat het een elektronische hoorn wordt. Ik ben zelf ook brandweerchauffeur en als je op een voertuig rijdt met luchthoorns gaan de mensen veel eerder (en dus netter omdat ze meer tijd hebben) aan de kant dan met een elektronisch geluid.

Maarja... ik zit niet in een schoon pak achter een bureau om dit soort dingen te bedenken. :-X


ben ik helemaal met je eens...


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #111 Gepost op: 20 juni 2008, 18:55:57
Ik vraag me af waar dat nu vandaan komt. Waarom moet er 1 sirene komen? Alleen hulpdiensten hebben toch een siren, dus als ze die horen is het gewoon opletten. Als ze dat nu niet doen, zie ik geen rede dat ze dat straks wel doen.

Het is allemaal oud nieuws, in die zin dat Het 2 jaar geleden al bekend was en dat (op z'n Haags) nu pas de wettelijke knopen zijn doorgehakt. Misschien kunnen we hier verder?

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,11270.0.html


Storz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
Reactie #112 Gepost op: 20 juni 2008, 19:00:08
Het nieuwsbericht van het Ministerie:

Regelgeving voor voorrangssignalen uniformer

Nieuwsbericht | 20-06-2008

Het gebruik van voorrangssignalen door politie- en brandweervoertuigen, ambulances en andere hulpverleningsdiensten wordt uniformer. De ministerraad heeft op voorstel van de minister van Verkeer en Waterstaat ingestemd met een wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met betrekking tot het gebruik van optische- en geluidssignalen. De wijziging vergroot de zichtbaarheid van de voertuigen die deze signalen voeren en de veiligheid voor alle verkeersdeelnemers.

Zo wordt onder meer de voorgeschreven tweetonige (politie en brandweer) of drietonige (ambulances) hoorn voor alle voertuigen die voorrangssignalen mogen gebruiken vervangen door een tweetonige hoorn. Nieuwe eisen aan de toonhoogte en de frequentie zorgen dat de hoorn beter hoorbaar is. Dit omdat de bestaande geluidssignalen aan effectiviteit inboeten omdat voertuigen door technische ontwikkelingen steeds beter zijn geïsoleerd. Ook worden de optische signalen beter. Zo mag een voertuig dat de voorrangssignalen voert, een extra set blauwe lichten aan de voorkant hebben, knipperende koplampen voeren en extra richtingaanwijzers gebruiken. Door het laatste kunnen weggebruikers het aangeven en veranderen van richting door het voorrangsvoertuig beter zien. Met het invoeren van gezamenlijke gedragscodes wordt tevens het ongewenst gebruik van voorrangssignalen tegengegaan.

Een aantal van deze ontwikkelingen die de hoor- en zichtbaarheid van de signalen vergroten zijn in de praktijk soms al in gebruik. De wijziging van de regelgeving is daarom ook nodig om deze innovaties te legaliseren. De regeling van de optische en geluidssignalen wordt tevens verder aangescherpt voor wat betreft de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van chauffeurs van voertuigen die de voorrangssignalen voeren. De wijzigingen zijn een gevolg van de aanbevelingen uit het rapport ‘Voorrangssignalen tegen het licht gehouden’ van de Werkgroep optische en geluidssignalen. De werkgroep is in het leven geroepen door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Aan het rapport hebben de ministeries van Verkeer en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Justitie en de brandweer, politie, ambulancesector en het Openbaar Ministerie meegewerkt. De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het ontwerpbesluit voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het besluit wordt openbaar bij publicatie in het Staatsblad.


paul_hartog

  • Gast
Reactie #113 Gepost op: 20 juni 2008, 19:44:40
Je moet zoizo idd voor elk voertuig  aan de kant gaan of die nou 2 of 3 of 20 tonen heeft.
Voor de mensen die P1 filpjes maken is het idd wat lastiger omdat ze niet weten wat er aan komt :)
In het verkeer is het wel beter dat er gewoon 1 toon is!


Rickjahh

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 74
  • Manschap A
Reactie #114 Gepost op: 20 juni 2008, 19:55:11
Wat ik als niet-hulpverlener en simpele weggebruiker oprecht hoop is dat het volume naar voren HARD wordt. Het gebeurt me niet weinig dat er een hulpdienst ergens achter me zit en ik hoor het voertuig dan veelal pas als de bestuurder achter me uitwijkt voor het hulpverleningsvoertuig. De grote uitzondering hierop lijkt standaard de ladderwagens uit de regio, die hoor je op een dikke 200 meter al.
(Laat ik er dan voor de volledigheid wel bij vermelden dat ik veel m'n spiegels gebruik en daardoor vaak redelijk goed in de gaten heb wat er achter me gebeurd, dus óók aankomende hulpdiensten.)

Overigens zijn deze 'meetresultaten' (verkeerde woord, ik weet 't) allemaal met de radio op 'achtergrondmuziek'-stand, er valt nog prima te praten in de auto op dat moment. Ohja en natuurlijk raampie dicht, anders hoor je ze ook wel eerder.

Doe mij maar een rijtje Martin-luchthoorns, die krengen zijn duidelijk! O0


Sam Hendrix

  • Gast
Reactie #115 Gepost op: 20 juni 2008, 20:04:04
Je moet zoizo idd voor elk voertuig  aan de kant gaan of die nou 2 of 3 of 20 tonen heeft.
Voor de mensen die P1 filpjes maken is het idd wat lastiger omdat ze niet weten wat er aan komt :)
In het verkeer is het wel beter dat er gewoon 1 toon is!

Maar dat boeit Den Haag niks...


guest4965

  • Gast
Reactie #116 Gepost op: 20 juni 2008, 20:33:28
Ik vind dat alle zelfde soorten hv-diensten dezelfde toon moeten krijgen. Bv. de brandweer 1 soort toon, de ambu's 1 soort toon, de politie 1 soort toon en dan nog de MMT's en de Sigma-team een aparte omdat het belangrijk is voor hv-diensten om te horen als één van deze er aan komt.


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #117 Gepost op: 20 juni 2008, 20:55:56
Ik vind dat alle zelfde soorten hv-diensten dezelfde toon moeten krijgen. Bv. de brandweer 1 soort toon, de ambu's 1 soort toon, de politie 1 soort toon en dan nog de MMT's en de Sigma-team een aparte omdat het belangrijk is voor hv-diensten om te horen als één van deze er aan komt.

hier kan ik mij helemasal in vinden


Siebert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #118 Gepost op: 20 juni 2008, 21:58:58
Ik vind dat alle zelfde soorten hv-diensten dezelfde toon moeten krijgen. Bv. de brandweer 1 soort toon, de ambu's 1 soort toon, de politie 1 soort toon en dan nog de MMT's en de Sigma-team een aparte omdat het belangrijk is voor hv-diensten om te horen als één van deze er aan komt.

Ja, en dan ook een aparte voor de OvD's, zodat je weet wanneer je weer gauw weg moet gaan...  :-X

Het wordt eindelijk eens tijd dat ze de boel wat gelijk trekken. Vooral de laatste tijd is het een wildgroei aan allerlei soorten sirenes, tot Amerikaanse aan toe. Eén soort sirene lijkt me dan ook een prima idee. Ik zie ook niet in waarom je moet weten wat voor hulpverleningsvoertuig er aan komt; je moet toch gewoon aan de kant gaan?! Ook als brandweerman hoef ik echt niet te weten of ik nu de politie, ambu of brandweer aan hoor komen.
Laat ze er in ieder geval voor zorgen dat de sirene goed hoorbaar is voor iedereen buiten de auto. Probleem daarbij is dan weer wel dat een harde sirene ook in een hulpverleningsvoertuig vaak hard klinkt. Naast dat dit erg lastig is voor de onderlinge communicatie, is dit ook schadelijk voor het gehoor. Ik durf haast te wedden dat er op dit moment veel (vooral) brandweervoertuigen zijn die een te hoog geluidsniveau in de auto hebben. Maar goed, dat is een andere discussie.


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #119 Gepost op: 20 juni 2008, 22:14:35
Helemaal mee eens, de hulpverlener ter plaatse maakt het niet uit, die krijgt wat hij gevraagd heeft. En voor de luisteraar of kijker die graag wil weten WAT er aan komt... Daar zijn de sirenes niet voor bedoeld!! Alleen voor de weggebruiker om een vrije doorgang te vragen. Maar als het dan gelijk moet worden getrokken is niet te verwachten dat de poltie- en ambulancediensten Martinhoorns krijgen. (Zou ik wel willen als amburijder ::)) Niet reeel, de meeste elektronische sirenes, dus politie en ambu, zullen wel een aangepaste regel- of aanstuurunit krijgen. En de brw. met el'hoorn misschien ook nog. Wel graag een goede toonhoogte, ook daarin kan veel verschil zijn om het tijdig te horen. En dan graag een goede voorlichtingscampagne via radio en TV, en in korte tijd alles gelijk, bijv. 1 maand. Dan weet iedereen hoe het zit met vrije doorgang, kruisingen vrijhouden, tijdelijk 3 breed rijden ipv 2 breed enz. Daar mankeert ook het eea. aan, combineer dat dan maar.

JAB