Beleid toegang verschaffen woning bij onwelwording bejaarde?

Auteur Topic: Beleid toegang verschaffen woning bij onwelwording bejaarde?  (gelezen 2046 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nils

  • Verkeersregelaar, AED & EHBO, verzamelaar ambulancefoto's
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 411
    • AmbuMedia
Is er binnen de politie een bepaald beleid over wanneer je de toegang tot een woning mag forceren indien er zeer sterke vermoedens zijn dat in dat huis een ouder persoon mogelijk onwel is geworden? Dit naar aanleiding van een dergelijke gebeurtenis onlangs waarbij de politie naar mijn gevoel wel heel erg lang wachtte en waarbij naar achteraf bleek een hoog bejaarde vrouw intussen al ruim 15 uur buiten bewustzijn op de badkamervloer heeft gelegen.
Ik werd met deze situatie geconfronteerd nadat ik een goede kennis naar de woning van een oude tante moest brengen, dit was buiten onze eigen regio, dus vreemde agenten voor mij. De buren waren de hele dag om duidelijk aanwijsbare redenen zeer verontrust en waren vervolgens aan bellen gegaan. tegen de tijd dat wij  arriveerden was de politie reeds daar, maar vervolgens duurde het nog twee uur (!!!) voordat de woning rond middernacht daadwerkelijk open was.

Nu weet ik dat de buurvrouw bang was dat er flinke vernielingen aangericht zouden gaan worden, maar dat mag toch zeker geen reden zijn om geen raampje in te tikken? De reden dat ik mijn vraag hier stel is dat ik innerlijk hierover een ontevreden gevoel heb. Maar aangezien ik in deze zaak geen familie of anderwijze betrokke ben, heb ik mij daar op de achtergrond gehouden, alhoewel ik van binnen vrijwel machteloos kookte van woede en onbegrip. Ik bedacht mij, dat via de buren en familie de politie ingeschakeld was en dat daarmee het beleid hiermee ook in hun handen lag en ik als buitenstaander mij dus niet mee kon bemoeien. Ik heb nu achteraf toch het knagende gevoel dat ik toch maar een ruit had moeten intikken. Nu is er een uur gewacht op een klusser van de woningbouwbvereniging en die goede man had wat problemen met de inbraakwerende veiligheidssloten...

Het gaat mij hier niet om de betrokken agenten aan de schandpaal te nagelen, een aanklacht in te dienen of iets dergelijks en is dus zeer zeker niet persoonlijk naar de betrokken agenten bedoeld. Dit is dus ook de reden dat ik mijn vraag hier stel en dus niet gewoon naar het betrefende politiebureau bel wat zeer zeker tot de mogelijkheden behoort. Nee, ik wil voor mijn gevoel zoiets nooit of te nimmer meer mee te hoeven maken.

Ik wil dus eigenlijk twee dingen weten:
- is er een bepaald (landelijk of plaatselijk?) beleid in dergelijke zaken?  en
- indien ik wel een betrokkene zou zijn, mag ik -nadat de politie hun beleid in feite al uitgestippeld hebben- alsnog en dus op eigen houtje een raam intikken? Ik weet dat dit laatste krom klinkt, want ik zou als betrokkene zelf verantwoordelijk zijn geweest voor de kosten van herstel/vervanging.

Met die tante gaat het helaas minder goed, zij bleek een flink CVA te hebben gehad en lijkt het weekend jammer genoeg niet te halen...




Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2006, 10:07:02
Bij een melding van ''iemand onwel en buiten bewustzijn in de woning'' wordt na herhaaldelijk kloppen bellen etc. de deur of raampje geforceerd door in 1e instantie de politie en als dit te lang gaat duren door de ambulancedienst. Hiervoor volstaat een punt van een spoedkoffer heel adequaat, beter dan het been van oom agent door het glas denk ik zo...

Natuurlijk moet het wel zeer aannemelijk zijn dat, wanneer er gerede vemoeden bestaat dat de persoon in (potentieel) levensgevaar verkeert (en dat is t geval bij niet reageren op prikkels cq. coma door welke oorzaak dan ook) er echt geen andere manier was om de persoon SNEL te bereiken om ambulancezorg te verlenen.

Ik vind dat 2 uren die nodig zijn om toegang te krijgen tot een patient, echt buiten alle proportie zijn bij bovenstaande melding.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2006, 10:26:02
Bij een melding van ''iemand onwel en buiten bewustzijn in de woning'' wordt na herhaaldelijk kloppen bellen etc. de deur of raampje geforceerd door in 1e instantie de politie en als dit te lang gaat duren door de ambulancedienst. Hiervoor volstaat een punt van een spoedkoffer heel adequaat, beter dan het been van oom agent door het glas denk ik zo...

Natuurlijk moet het wel zeer aannemelijk zijn dat, wanneer er gerede vemoeden bestaat dat de persoon in (potentieel) levensgevaar verkeert (en dat is t geval bij niet reageren op prikkels cq. coma door welke oorzaak dan ook) er echt geen andere manier was om de persoon SNEL te bereiken om ambulancezorg te verlenen.

Ik vind dat 2 uren die nodig zijn om toegang te krijgen tot een patient, echt buiten alle proportie zijn bij bovenstaande melding.

Wat denk je van assistentie brandweer.... heeft ook leuk materiaal om een deur open te krijgen... en die hebben echt geen 2 uur tijd nodig om daarover na te denken  ;) Achteraf gewoon de politie erbij roepen op de boel weer te laten afsluiten!  ;D


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2006, 17:16:18
Geen beleid, gewoon artikel 2 Politiewet: hulp verlenen aan hen die deze behoeven. Als iemand hulp nodig heeft en er is redelijkerwijs, gelet op alle feiten en omstandigheden (zoals de vermoedelijke toestand van het so), geen andere optie (zoals wachten op familie, buren, slotenmaker etc.), dan mag je sleutel 43 gebruiken....
greetz,  Enrique


-:Rein:-

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2006, 17:17:14
Als er sterke vermoedens zijn van een onwelwording, danwel een andere (mogelijk) levensbedreigende situatie, dan is de politie gerechtigd om de deur of het raam in te trappen/slaan. Dit gebeurt dan op basis van artikel 2 en 8 van de Politiewet. Art 2 zegt dat je hulp moet verlenen aan hen die deze behoeven, en art 8 zegt dat je geweld tegen personen en zaken mag gebruiken indien het doel niet op andere wijze kan worden bereikt.

Wat hier mis gegaan is weet ik niet, ik ben er dan ook niet bij geweest. Kennelijk zijn de dienstdoende collega's van mening geweest dat het niet noodzakelijk was om een ruit/deur te vernielen. Dat is hun afweging (hoogstwaarschijnlijk in overleg met een chef van dienst) geweest.


Karim

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2006, 17:37:05
Mijn ervaring is dat er altijd al politie wordt meegestuurd als bij melding duidelijk is dat er geen toegang tot de woning verschaft kan worden.
Maar als er nog geen politie of brandweer assistentie is zou ik zelf ook niet twijfelen om 'n ruit in te slaan/gooien als we echt zeker weten dat 's goed mis is.

Doet me trouwens wel gelijk denken aan 'n grappige situatie van enige tijd geleden.
Vrouw gaat onverwacht op visite bij 'n kennis (oudere man, gekend met hartklachten), man doet niet open maar auto staat wel voor de deur, vrouw loopt achterom en ziet (van de achterkant) de man in 'n (grote luie) stoel hangen, met 1 arm slap langs zich neer hangen. (ze zag dus alleen die arm , en 't topje van z'n hoofd want ze keek tegen de achterkant van die stoel aan).
Op de ramen slaan en herrie maken helpt niet, vrouw belt de hulpdiensten, politie en ambu maken ook flink herrie, maar geen reactie.
Politie slaat dan 'n ruitje in en met veel kabaal betreden ze de woning. Op 't moment de de AVP z'n vinger aan de carotis van de man wil leggen schrikt deze wakker en schreeuwt "HEY, WAT IS DAT HIER!" waardoor de AVP zelf bijna een hartaanval krijgt.
De politie begint uit de leggen wat aan de hand is/was maar de man luisterd niet direct, bukt zich eerst, en pakt van 't tafeltje naast die stoel z'n gehoorapparaat, en doet 't in.
Toen kon alles uitgelegd worden en was meteen ook duidelijk waarom hij niet reageerde.
Hij deed gewoon 'n dutje in z'n luie stoel, en had z'n gehoorapparaat niet in  ;D


ltdoka

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2006, 18:58:27
Wanneer het familie betreft of wanneer ik met directe familie aanwezig zou zijn dan denk ik dat ik niet twee uur op twijfels zou wachten (lees hiervoor ook heen en weer praten tussen agenten en chefs) indien je je terecht toegang hebt verschaft is iedereen je dankbaar en wanneer het niet terecht is dan kun je het vast en zeker wel uitleggen.
Alleen een huisforceren in aanwezigheid van mensen die ik niet ken zou ik niet doen.

Ik ook weet nog wel een leuke, toen ik net mijn huis gekocht had en de buren mij niet konden ben ik eens mijn sleutels binnen vergeten, gelukkig op de eerste verdieping nog een raampje open dus, hop op het schuurtje en naar binnen en toen, ach 112 werkt prima want voor ik beneden was standen er twee agenten op stoep en dan heb je wat uit te leggen op het monent zelf natuurlijk wat lastig achteraf humor en een goede test voor 112