De kleur van de brandweerhelm

Auteur Topic: De kleur van de brandweerhelm  (gelezen 10849 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #20 Gepost op: 22 februari 2007, 21:31:25
Ik heb hier met iemand van MSA contact over gehad omdat ik zelf zo'n nieuwe chrome helm thuis heb (heb ik gekregen). Het voordeel van deze helmen is dat ze meer warmte tegen houden dat de reguliere brandweerhelmen. Daarbij komt wel gelijk het feit om de hoek kijken dat ze heel goed onderhouden moeten worden. na een uitruk moeten ze dus weer gepoetst worden zodat ie weer schoon is. Anders helpt het namelijk niet ! Omdat men dit in Nederland niet doet worden deze in Nederland t.o.h. ook nog niet gebruikt werd mij verteld door iemand van msa.

Gr. Ricardo
Leuk dat ze meer warmte tegen kunnen houden. Maar tegen de tijd dat de "gewone" zwarte of witte helm begint te vervormen hoor je volgens mij allang buiten te staan.


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #21 Gepost op: 22 februari 2007, 22:56:49
Waarom zitten wij in nederland zo vast gebakken in die witte of zwarte kleur

Interessante vraag.

Volgens mij is een dergelijke vraag ook te stellen over de kleur van de uitrukkleding. Veruit de meeste korpsen in ons land lopen in donkere pakken (zwart/grijs/donkerblauw). Waarom eigenlijk? Er zijn ook lichter kleuren mogelijk. Kijk maar naar de VS, daar lopen veel korpsen in beige of mosterdkleurige pakken. In Zweden gebruikt men ook beige of oranje pakken. Hier lopen vaak alleen de officieren met oranje jassen.

Waarom niet allemaal in een lichter pak? Het heeft twee grote voordelen. Je valt beter op, zeker als je op het asfalt staat. En ook hier weer het argument van het regelmatig reinigen/onderhouden van de kleding: je ziet veel sneller dat het pak vuil is en in de wasmachine moet. Het is immers bekend dat de resistentie en levernsduur bij vuile pakken snel achteruit gaat.  

Volgens mij zijn wij bij de brandweer gewoon veel te conservatief. Als eenmaal iets gemeengoed is geworden dan kost het vaak erg veel moeite om het te wijzigen ook al zijn er nog zoveel argumenten voor om iets juist wél te veranderen.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #22 Gepost op: 22 februari 2007, 23:23:49
Nu moet ik ook even vertellen dat men in Frankrijk in één arondisement reeds enkele jaren terug is afgestapt van de chrome helmen.
Nu hebben ze allemaal een helm in een bepaalde kleur, naargelang de graad die ze hebben.
Ik meen dat het is, rood voor brandweermannen en korporaals, geel voor de onderofficieren (sergeant tot adjudant) en wit voor de officieren.
Dat vind ik pas duidelijk. kijk op www.sdis78.fr/


Een nadeel van de chrome helmen is dat ze ook iets beter de elektriciteit geleiden dan de andere. Dit heb ik me laten vertellen door enkele franse collega's.

Maar toch staat het wel stoer zoeen blinke helm.

Greetz,

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Just'in

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • HBT / brandweerduiker
    • Brandweer Zaanstad Kring 7
Reactie #23 Gepost op: 22 februari 2007, 23:56:20
Hebben wij dan als eerste korps vban Nederland een nikkele (chroome)  helm

helemaal top ziet ie eruit



Ik wil niet mierenneukerig zijn... want daar hou ik niet van maar, de bedrijfsbrandweer van ADM Cocoa vestiging Wormer heeft deze helmen al een ruime tijd in de repressieve dienst  ::)
"There is no higher honor than human service. To work for the common good is the greatest deed."


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2007, 08:07:52
Enkel een zachte doek was erbij geleverd.

De zware poetsbeurten moet de preparatiemedewerker maar doen... ;D


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #25 Gepost op: 24 februari 2007, 18:53:10
nou guust die doek zul je nodig hebben strakkies als je uit de kloek komt :P  


wij zijn ook bezig met nieuwe helmen waarschijnlijk worden het ook de chrome msa s


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #26 Gepost op: 25 februari 2007, 20:24:46
Ik wil niet mierenneukerig zijn... want daar hou ik niet van maar, de bedrijfsbrandweer van ADM Cocoa vestiging Wormer heeft deze helmen al een ruime tijd in de repressieve dienst  ::)

DAMN >:(   ;D

en hebben wij mazzel.  We hadden ze nog niet uitgedeeld. Dus ze zijn nog steeds blinkend!


112fryslan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Reactie #27 Gepost op: 5 maart 2007, 23:41:57
Brandweer Leeuwarden is overgestapt op deze chrome helmen en tegelijkertijd zijn ze overgegaan op een nieuw persluchtsysteem van Drager.
Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,16037.0.html voor fotos en info.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #28 Gepost op: 6 maart 2007, 07:51:44
Brandweer Leeuwarden is overgestapt op deze chrome helmen en tegelijkertijd zijn ze overgegaan op een nieuw persluchtsysteem van Drager.
Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,16037.0.html voor fotos en info.

Dit zijn idd MSA/Gallet helmen maar zeker niet de chrome uitvoering.
Go home we got it !!!  We finish what others can't