Aanspreekbaar na reanimatie & gebruik AED ?????

Auteur Topic: Aanspreekbaar na reanimatie & gebruik AED ?????  (gelezen 6879 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2006, 19:24:24

90-8 Wat stelt jouw plaatje eigelijk voor ?


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 5 februari 2006, 12:04:10
90-8 Wat stelt jouw plaatje eigelijk voor ?

Is dat niet zo'n pneumatisch apparaat om dingen mee uit elkaar te duwen?


Jochem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 19
Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2006, 12:32:01
Ja, dit is volgens mij een spreider


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2006, 07:51:16
Klopt idd

is een spreider.

Gebruiken we  o.a bij beknellingen.

Enkele voorbeelden op:
http://www.holmatro-rescue.com/Shop/Detail.aspx?ItemId=1185&GroupId=92
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #14 Gepost op: 11 februari 2006, 09:05:14
Hallo Jacques

Kan ik hier uit afleiden dat bij gewone reanimatie de kans niet aanwezig is en bij gebruik van AED wel.
Zijn er ook ergens cijfers bekend? Ik ben eigenlijk wel reuze benieuwd.



Het is wel degelijk mogelijk dat het bewustzijn hersteld na een basis reanimatie zonder AED gebruik.
Er moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldaan worden:
-   men moet getuigen zijn van de stilstand en direkt de reanimatie opstarten
-   er moet spraken zijn van een speciale ritmestoornis.

Een van die stoornissen is b.v. de Adam- Stokes aanval.
Hierbij kan een bradycardie/asystolie optreden. Hartmassage kan voor deze vorm van hartstilstand een stimulus voor de sinusknoop zijn om het ritme weer te hervatten.
Deze aandoening ligt bij 1% van de hartstilstanden ten grondslag.

Bij de oude reanimatieschema’s werd de pre cordiale stomp toegepast bij een waargenomen hartstilstand. Hiermee zou een klein actiepotentiaal (elektrisch stroompje) worden opgewekt, voldoende om de hartactie weer op gang te brengen. Hartmassage heeft hetzelfde effect bij deze specifieke aandoening.
VSAZ ambulancezorg


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 11 februari 2006, 19:32:57
Nog even een kleine uitleg over de Adam-Stokes aanval (mocht er een foutje in staan, laat het ff weten!):

Een Adam-Stokes treed over het algemeen op bij een derdegraads (of totaal) AV-blok.
Een AV blok betekent dat er in de AV-knoop in het hart minder of geen prikkels meer worden doorgegeven naar de kamers. Op een ECG is dit goed te zien door bijvoorbeeld een langere tijd tussen de P-golf en de Q-golf (meer dan 0,22 ms) bij een eerstegraads blok, het duurt dus na een P-top (depolarisatie boezems) langer voordat er een QRS-complex (depolarisatie kamers, oftewel samentrekken) volgt.

Bij een tweedegraads AV-blok kan men verschillende typen onderscheiden, deze zijn onderling niet zo van belang voor het begrip. De essentie is dat er minder samenhang is tussen de P top en de QRS-complexen, de P-Q tijd kan verschillen. Bij het tweedegraads AV-blok worden slechts enkele prikkels doorgelaten. Soms is dit bijvoorbeeld in een verhouding van 2:1 of 3:1.

Het derdegraads AV-blok, ookwel het totale AV-blok genoemd kenmerkt zich door totaal geen samenhang tussen de P-toppen en QRS-complexen, omdat er geen signalen door de AV-knoop meer aan de boezems worden doorgegeven. Je zou denken dat daardoor de kamers stoppen met contraheren, waardoor iemand zeer snel zou overlijden. Echter, dat is niet zo, door de eigen frequentie van de cellen na de AV-knoop ontstaat er een escape-ritme, dat vaak erg laag is. In veel gevallen ligt dit escape ritme rond de 30 / minuut. Dat wil zeggen dat de kamers nog maar 30 keer per minuut samentrekken. Dit ritme kan zo traag zijn dat de hersenen niet meer voldoende bloed ontvangen, waardoor het slachtoffer/de patiënt het bewustzijn verliest: De Adam-Stokes aanval.
In sommige gevallen komt het SO spontaan weer bij bewustzijn en gaat gewoon verder waarmee hij/zij bezig was voor de aanval.

Trophy  noemde hiervoor al de precordiale stomp, dit is een effectieve maatregel die de Adam-Stokes aanval kan opheffen. Door de energie die vrijkomt (kan) er weer contractie optreden, doordat de cellen geprikkeld worden.

Een derdegraads AV-blok kan erg gevaarlijk zijn, aangezien bij een langer durende aanval mensen kunnen overlijden aan het zuurstoftekort in de hersenen.

Voor een EHBO'er is het trouwens erg moeilijk om een Adam-Stokes aanval te herkennen, ik denk zelfs vrijwel onmogelijk. Hiervoor heb je een ECG nodig. Op grond van het verhaal kan men het vermoeden, maar voor het vaststellen van de 'diagnose' moet men naar een SEH/Cardioloog. Iemand met Adam-Stokes aanvallen dient in principe bewaakt te worden op een hartafdeling.


kader5701

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 4 april 2006, 11:58:35
bij een reanimatie zonder AED is bij een slo van elektriciteit de kans op ritme-herstel wel degelijk aanwezig, maar voor de rest heb ik het eigenlijk ook nog nooit gehoord.


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #17 Gepost op: 4 april 2006, 15:02:02
en bij de nieuwe richtlijnen wordt, volgens sommige, de kans wel groter dat je dit gebeurt.  ::)

je voelt immers geen pols meer voor je begint met bls ::) slechts een inadequate ah en bewusteloosheid is voldoende voor het opstarten van bls.

zullen we eens kijken hoeveel van onze ghb'ers dit leuk vinden. ofwel wel logisch blijven denken. ;D :D


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 5 april 2006, 19:30:34
Misschien zet het ze aan het denken als ze weer eens met gekneusde / gebroken ribben wakker worden  8)