Hulpverlening bij waterongevallen door TS.

Auteur Topic: Hulpverlening bij waterongevallen door TS.  (gelezen 45944 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 6 maart 2006, 10:05:24
Shave,

er zit een gigantisch verschil tussen een omstander die te water gaat, of een brandwacht die te hulp schiet. De omstander weet niet beter, terwijl de brandwacht hierin getraind is/ kan zijn. Daarbij kan een brandwacht vanuit gaan dat er reeds medische assistentie onderweg is, immers vanuit gaande dat we rijden naar een auto te water of ander waterongeval. De brandwacht heeft vanaf het uitruk moment tot het ter plaatse zijn alle tijd om zich te concentreren en om te kleden op de dingen die komen gaan. Misschien zal er een aanpassing moeten komen in het opleidingsbeleid van de brandwacht, meer aandacht voor waterongevallen en daarbij repressief optreden.

Datzelfde geldt ook voor medewerkers van reddingsbrigades. Waarom wordt er door reddingsbrigades juist getraind om door muien te zwemmen? (Muien zijn onderbrekingen in banken waar frequent een zeer sterke stroming kan ontstaan. Zie het onderstaande plaatje ter verduidelijking. )
foto:  www.muien.nl

Zodat zij weten wat er in die muien gebeurt en zich dus niet laten verrassen door de kracht van dergelijke stromingen. Het grootste dillema is het bepalen van de grens wat toelaatbaar en "veilig" is. Dat zal voor elk persoon anders zijn. Maar ook de omstandigheden zullen bepalend zijn. Maar als je een persoon van de verdrinkingsdood wilt redden, heb je weinig tijd. En met de inzettijd van duikers is deze ruimsschoots voorbij en zal er uitsluitend een berging overblijven.
Elke hulpverlening start met communicatie.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #21 Gepost op: 7 maart 2006, 22:16:33
Ik ben het helemaal met je verhaal eens Rescue alleen het verschil zit hem denk ik in het feit dat iemand van een reddingsbrigade een opleiding heeft gevolgd specifiek behorende bij het optreden in- en op het water. Je bent daar fysiek vaardig in en kan gevaren herkennen.

Een brandwacht is in mijn ogen nog onvoldoende opgeleid om dit te kunnen doen. Tuurlijk kan je met gezond boerenverstand ver komen maar het is de vraag of je dit tot de basistaak van een TS wilt maken. Ik ken verder de ins- en outs van de nieuwe leidraad ook nog niet maar ben reuze benieuwd hoe dit uiteindelijk vorm gaat krijgen ;)


Gast48368

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 8 maart 2006, 19:42:55
Voor de Brandwachten in een TAS is het misschien moeilijk om te water te gaan, maar hoe verkoop je dat aan omstanders die wel in het water liggen. Zie de Brouwersvaart Haarlem, waar 8 omstanders een op z'n kopliggende auto omdraaien naar zijligging, de bestuurder eruit halen en op de zijkant van het voertuig de bestuurder gaan reanimeren.

Wij hoeven helemaal niks te verkopen, een brandweerorganisatie, of wie dan ook is gebonden aan protocollen, en gaat voor eigen veiligheid. Als ik in brandweerfunctie ben, zou ik dus anders te werk gaan als in een privesituatie. Omstanders kunnen inderdaad met gevaar voor eigen leven doen wat ze willen..........wij willen als hulpverleners met evenveel mensen terugkomen als waarmee we er zijn gekomen. Uiteraard stellen we alles in het werk om iemand te helpen, maar zodra ons eigen veiligheid in het geding komt, houdt het op.

Citaat
FF voor de duidelijkheid, elke ambulance heeft zuurstof aan boord, heeft onderkoelingspakketten in de auto, heeft een redklos, maar sterker nog, in elke regio er een ambulance meerijd als er een auto te water is. In mijn regio wel tenminste. Dus "nazorg" voor de brandweer is er altijd. Maar meestal moet er nazorg zijn voor de politie, omdat zij wel altijd "zonder nadenken" het water induiken.

De brandweer verschuilt zich teveel naar de duikers. Maar de brandweer heeft tot taak het redden van mens en dier. Maar tegen de tijd dat de duikers uiteindelijk ter plaatse zijn, is het geen redden meer, maar bergen. En dat is geen brandweertaak. Dus moet de TAS eigenlijk beter uitgerust worden voor oppervlakte reddingen. Of er moet een snellere inzetbaarheid komen.
wij verschuilen ons helemaal niet. wij denken eerst aan onszelf, en aan onze taken die in ons vermogen liggen, en dan pas komt het slachtoffer, hoe hard dit ook klinkt, het is de bittere waarheid. Dat de aanrijtijden te lang zijn m.b.t. een duikploeg ben ik zeker met je eens, maar dat is niet ons pakkie an, dan moet je bij de overheid zijn. Wij hebben inderdaad de taak het redden van mens en dier, maar niet ten koste van ons eigen veiligheid. Als er iets mis is gegaan in brandweerland, heeft dit in de meeste gevallen te maken met het niet nastreven om je eigen veiligheid voorop te stellen. Hier is ook het laatste woord nog lang niet over gevallen.

Het komt er bij jou een beetje op neer, dat wij moedwillig een slachtoffer laten verdrinken. :-\
Citaat
Maar op het strand zie je ook nooit een duiker van de brandweer, als er een drenkeling is. Nee, de reddingsbrigades voeren daar een oppervlakte redding uit, zonder allemaal poespas. Met minimale middelen redden zij mensen van de verdrinkingsdood en vaker dan een brandweer die het gehele jaar "paraat" is voor een gehele hulpverleningsregio.
Ik vergelijk appels ook niet met peren. Iedere organisatie voert zijn of haar werkzaamheden uit a.d.v. diens eigen protocollen.

Citaat
RR (die meerdere mensen zwemmend gered heeft)


Petje af  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #23 Gepost op: 8 maart 2006, 19:49:11
Wij hoeven helemaal niks te verkopen, een brandweerorganisatie, of wie dan ook is gebonden aan protocollen, en gaat voor eigen veiligheid. Als ik in brandweerfunctie ben, zou ik dus anders te werk gaan als in een privesituatie. Omstanders kunnen inderdaad met gevaar voor eigen leven doen wat ze willen..........wij willen als hulpverleners met evenveel mensen terugkomen als waarmee we er zijn gekomen. Uiteraard stellen we alles in het werk om iemand te helpen, maar zodra ons eigen veiligheid in het geding komt, houdt het op.
wij verschuilen ons helemaal niet. wij denken eerst aan onszelf, en aan onze taken die in ons vermogen liggen, en dan pas komt het slachtoffer, hoe hard dit ook klinkt, het is de bittere waarheid. Dat de aanrijtijden te lang zijn m.b.t. een duikploeg ben ik zeker met je eens, maar dat is niet ons pakkie an, dan moet je bij de overheid zijn. Wij hebben inderdaad de taak het redden van mens en dier, maar niet ten koste van ons eigen veiligheid. Als er iets mis is gegaan in brandweerland, heeft dit in de meeste gevallen te maken met het niet nastreven om je eigen veiligheid voorop te stellen. Hier is ook het laatste woord nog lang niet over gevallen.

Het komt er bij jou een beetje op neer, dat wij moedwillig een slachtoffer laten verdrinken. :-\Ik vergelijk appels ook niet met peren. Iedere organisatie voert zijn of haar werkzaamheden uit a.d.v. diens eigen protocollen.

Petje af  ;)

Ik heb hier niets aan toe te voegen  ;)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #24 Gepost op: 9 maart 2006, 10:28:04
Denk wel dat je de brandwachten de goede middelen moet geven voor een dergelijke redding. Hierbij denk ik aan reddingvesten en mogelijk aan een droogpak. Zelf ben ik niet gecharmeerd van waadpakken voor dergelijke werkzaamheden omdat deze erg gevaarlijk zijn waarneer deze volstromen (zelf ervaring mee is niet leuk). Hiernaast heeft een droge redding vanaf de kant zeker de voorkeur.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 9 maart 2006, 11:14:56
Firefamke en Peter 71,

waarom denk je dat in den lande steeds meer de waterongevallen en brandweerduikers belicht worden. Omdat vanuit Brandweer Nederland is aan gegeven dat de huidige organistatie omtrent waterongevallen niet geheel conform de wensen en eisen van de hedendaagse hulpverlening geschiet. Dat er een aanpasing in moet komen is een ieder duidelijk. Hoe die aanpassing er uit zal gaan zien is in beginsel te lezen in de Leidraad. En daarop voortbordurend zal blijken of er inderdaad adequaat materiaal ter aanvulling zal komen op het bestek van een TAS.

Al deze informatie komt vanuit Brandweer Nederland. En verkopen moet een brandweer zich wel degelijk, maar dat is een opinie die ieder voor zich moet weten. Want zoals je zelf al aanhaalt is de brandweer er voor het redden van mens en dier. Daar valt het bergen dus niet onder, en hoef je dus ook je eigen veiligheid niet in gevaar te brengen, dus kan je een particuliar bedrijf die werkzaamheden laten doen.

RR (soms vat men alles wel heeeeel persoonlijk op)
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #26 Gepost op: 9 maart 2006, 12:40:33
Met de juiste middelen en minimale opleiding is er wel veel mogelijk bij oppervlakte redding. Zolang je beschikt over een droogpak en een goed redvest (redvest is al standaard bepakking) dan kan je relatief veilig iemand redden van de verdrinkingsdood. We stappen wel een brandend gebouw in waar geen slachtoffersd zijn maar niet de sloot in om iemand te redden??? Dit is wel ietswat genuanceerd maar toch.

9910001
9910001


Hotdog

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #27 Gepost op: 9 maart 2006, 15:26:27
Dus jij wilt met een opgeblazen redvest het water in? Want de redvesten die standaard op de TS liggen moeten zijn voorzien van een zoutpatroon die oplost bij contact met water.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #28 Gepost op: 9 maart 2006, 15:35:15
Dat is afhankelijk welke type redvest je op je tankauto neerlegd. Mijn voorkeur zou toch voorde halfautomaten zijn omdat je hier veel meer mee kan doen als brandweerman. Ik weet niet welke vesten er meestal op de Tankautospuit liggen dat zal wel in het gehele land verschillen.

9910001
9910001


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #29 Gepost op: 9 maart 2006, 20:07:00
Eigenlijk zouden ze per blusgroep gewoon 2 à 3 mensen een cursus reddend zwemmen geven en 2 à 3 droogpakken in een TS hebben. Dit is vrij duur, maar kan wel levens redden denk ik..  ;)
343, never forget.