Pepperspray

Auteur Topic: Pepperspray  (gelezen 35860 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DaNnY112

  • Gast
Reactie #50 Gepost op: 12 oktober 2006, 15:31:48
kvind ook zeker dat de jongens van de beveiliging in zulke gevallen wat meer rechten zouden moeten krijgen
want het lijkt wel alsof de crimineel of junk nog beter beschermd word dan de beveiliger.
maar je hebt idd wel geluk gehad van die agent want ze hadde je ook kunne pakken voor verbode wapenbezit en dan was je je pasje denk ik ook kwijt geweest :o

Geluk, mwah, ze weten wat er had kunnen gebeuren als ik het niet had gedaan. Daarbij komt dat dit niet de eerste incidenten geweest zijn waar iets soortgelijks is voorgevallen en de politie de handen voor de ogen doen. Ik ken een aantal agenten hier erg goed en die zeggen ook dat wij meer bevoegdheden zouden moeten krijgen, maar helaas is het niet aan hun.


paul_hartog

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 12 oktober 2006, 15:50:56
nee het is echt jammer dat ze daar in de 2e kamer niet in de gaten hebben hoe risicovol het beveiligersvak is.
Zij liggen zelf lekker op bed hoor snachts en merken nergens wat van.
Ze zouden voor de gein is een dienst mee moeten draaien dan kunnen ze is zien wat voor dingen er afspelen snachts.
maar voordat er iets verandering komt in die wetgeving lopen jij en ik al achter de rolator denk ik


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #52 Gepost op: 12 oktober 2006, 17:55:07

De maatschappij is aan het veranderen en sneller dan dat je denkt de agressie word steeds erger en men schrikt niet meer om zomaar een mes o.i.d. te trekken, ik vind dat bepaalde groepen zich hieraan moeten aanpassen denk aan ov controleurs, conducteurs, beveiligers.

ov controleurs(boa) hebben in sommige steden al beschikking over diverse wapens, verschillende van stad/bedrijf.
conducteurs hebben boa maar er zijn gesprekken gaande dat ze boa met geweldsinstructies zouden gaan krijgen met handboeien pepper en wapenstok.
beveiligers, wij worden zogenaamd ingezet voor de veiligheid op objecten of voor openbare orde handhaving en wat hebben wij? niks....terwijl het risico dezer dagen alleen maar groter word, genoeg collega's dragen k/s werende vesten omdat ze zich niet meer veilig voelen en terecht laatst hebben ze weer een proberen te steken maar hij had gelukkig een vest aan. Ook een voorbeeld zijn de geldtransporteurs het is gewoon belachelijk wat de laatste tijd voor een overvallen op die jongens plaats vinden, laat hun net als de collega's in belgie een schietcursus volgen en geef ze een geweer. Voor de rest vind ik dat beveiligers meer bevoegdheden moeten krijgen die bij deze tijd passen inclusief de wapens. En de screening moet dan gewoon veel strenger worden net als de opleiding.

Ben geen voorstander van je idee om beveiligers uit te rusten met allerlei wapens. Persoonlijk kan ik me nog voorstellen dat beveiligers worden uitgerust met bv een soort pepperspray, puur te gebruiken voor zelfverdediging. Ben namelijk bang dat het geweld zal toenemen als beveiligers gewapend lopen, de crimineel zal dan ook eerder en zwaarder geweld kiezen als hij weet dat hij het risico loopt om beschoten te worden. Wel zal er dan eerst een boel moeten veranderen in beveiligingsland, vooral op het gebied van screening en opleiding.

Ennuh, een simpele schietcursus en dan iemand met een wapen de straat op sturen? Lijkt me geen goed idee, komt iets meer bij kijken.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #53 Gepost op: 12 oktober 2006, 23:53:05
Het valt me ook op dat er veel werkgevers zijn die klagen dat er weinig middelen zijn... er is een middel dat legaal voor gebruik is voor iedere burger; X-Marker... dit is geen pepperspray maar het werkt wel. Ik zie nog weinig beveiligingsbedrijven die dit aan hun medewerkers uitreiken, dus het is jammer dat er veel bedrijven klagen, maar ondertussen niet de middelen gebruiken die er zijn, die legaal zijn voor beveiligingsbedrijven. Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat ik vind dat ieder bedrijf hiermee uitgerust moet zijn, want de risicofactor verschilt natuurlijk per bedrijf en de taken die ze uitvoert, maar ik vind wel dat als je als werkgever klaagt dat er niets is, ook gebruik moet maken van de middelen die er wél zijn, en dat gebeurd tot op heden niet echt. Jammer!

Mark


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #54 Gepost op: 13 oktober 2006, 00:49:23
Het valt me ook op dat er veel werkgevers zijn die klagen dat er weinig middelen zijn... er is een middel dat legaal voor gebruik is voor iedere burger; X-Marker... dit is geen pepperspray maar het werkt wel. Ik zie nog weinig beveiligingsbedrijven die dit aan hun medewerkers uitreiken, dus het is jammer dat er veel bedrijven klagen, maar ondertussen niet de middelen gebruiken die er zijn, die legaal zijn voor beveiligingsbedrijven. Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat ik vind dat ieder bedrijf hiermee uitgerust moet zijn, want de risicofactor verschilt natuurlijk per bedrijf en de taken die ze uitvoert, maar ik vind wel dat als je als werkgever klaagt dat er niets is, ook gebruik moet maken van de middelen die er wél zijn, en dat gebeurd tot op heden niet echt. Jammer!

Mark



ik vraag me af in hoeverre dit als beveiliger mag..

een burger mag ook handboeien bij zich dragen, een beveiliger niet.
zal idemdito zijn voor x-marker gok ik voorzichtig maar dat weet ik dus niet zeker
Politie Aspirant niveau 4


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #55 Gepost op: 13 oktober 2006, 01:10:19
X-Marker is het Maximale wat men wettelijk gezien mag gebruiken. Het mag niet traanverwekkend, verstikkend of weerloosmakend zijn en het mag ook geen giftige stoffen bevatten. De werkgroep advies wapens en munitie heeft bepaalt dat een product zoals X-Marker niet onder de wapenwet valt en de minister van Justitie heeft dit advies opgevolgd. Dus X-Marker is geen verboden wapen en valt derhalve ook niet onder Artikel 2 catergorie II onder 6 van de Wet Wapens en Munitie.

Dus leg mij eens uit waarom dat niet zou mogen?


paul_hartog

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 13 oktober 2006, 03:01:37
x-marker mag idd wettelijk gezien gewoon gebruikt worden voor zelfverdediging.
maar een burger mag niet met handboeien lopen hoor want dat staat wel netjes in de wet wapens en minutie


DaNnY112

  • Gast
Reactie #57 Gepost op: 13 oktober 2006, 09:20:59
een x-marker houd misschien een tasjesdief ofzo wel ff tegen maar toch echt niet een junk met een mes :) trouwens weet iedereen binnen mum van tijd als beveiligers er mee lopen dat het toch maar wat kleur schuim is wat eruit komt dan is het effect er ook niet echt meer he....


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #58 Gepost op: 13 oktober 2006, 09:34:14
x-marker mag idd wettelijk gezien gewoon gebruikt worden voor zelfverdediging.
maar een burger mag niet met handboeien lopen hoor want dat staat wel netjes in de wet wapens en minutie


waar staan handboeien dan in de wapenwet? ik heb hem zojuist 3x doorgelezen maar kan ze niet vinden. daarnaast worden handboeien specifiek verboden in artikel 9 lid 3 van de Wet op de Praticuliere Beveiligingsorganisaties en Rechergebureaus
Citaat
Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau aan welke een vergunning is verleend, draagt er zorg voor dat de personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden onderscheidenlijk recherchewerkzaamheden, bij de uitvoering van hun werkzaamheden geen handboeien dragen, tenzij Onze Minister, na overleg met Onze Minister van Binnenlandse Zaken, waarvoor toestemming heeft verleend. Aan de toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.
alsmede in artikel 8 van de circulaire praticuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus
Citaat
Beveiligingsorganisaties en recherchebureaus moeten er zorg voor dragen dat hun personeel tijdens de beveiligings- of recherchewerkzaamheden geen handboeien draagt. Op deze hoofdregel is slechts uitzondering mogelijk wanneer de Minister van Justitie, na overleg met de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties, toestemming heeft verleend voor het dragen van handboeien.

Met het verlenen van toestemming zal grote terughoudendheid worden betracht.

Toestemming kan slechts worden verleend wanneer van de noodzaak tot het dragen van handboeien en van de bekwaamheid in het aanleggen ervan is gebleken.

Bij de beantwoording van de vraag of de noodzaak in een bepaald geval aanwezig en het dragen van handboeien geïndiceerd is, wordt een restrictief beleid gehanteerd. Dit beleid laat zich verwoorden als een ’nee, tenzij’ standpunt. Elk verzoek zal opnieuw aan de hand van alle criteria afzonderlijk beoordeeld moeten worden. Naar aanleiding van een verzoek zal het advies van de korpschef in de regio waar de beveiligingsorganisatie of het recherchebureau is gevestigd worden ingewonnen.

De noodzaak tot het beschikken van de bevoegdheid handboeien te dragen en van de bekwaamheid in het aanleggen van handboeien moet door de aanvrager worden aangetoond.

Bij de beoordeling van individuele aanvragen zullen in ieder geval de volgende vragen worden gehanteerd:
–   is het mogelijk dat de beveiligingsmedewerker of particulier rechercheur bij de uitvoering van zijn werkzaamheden in de omstandigheid komt als bedoeld in artikel 9, vierde lid, van de wet?;
–   in welke frequentie en mate hebben zich in het verleden situaties voorgedaan waarbij het dragen en gebruiken van handboeien wenselijk was geweest ?;
–   is het in de hiervoor bedoelde gevallen bezwaarlijk of onmogelijk een beroep te doen op de reguliere politie ?;
–   is het bezwaarlijk of onmogelijk op een andere wijze dan door het verlenen van toestemming voor het dragen van handboeien te voorzien in de veiligheid van de desbetreffende medewerker of de derden.

als jij me kunt vertellen onder welke categorie de hanboeien vallen ben je waarschijnlijk 1 van de weinigen in nederland ;)
hieronder de categoriën zoals ze in de wet staan:
Citaat
Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

Categorie I
1°.  stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:
   a.   meer dan een snijkant heeft;
   b.  7 cm of langer en 14 mm of smaller is;
   c.  9 cm of langer is; of
   d.  van een stootplaat is voorzien;
2°.  andere opvouwbare messen, indien:
   a.  het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
   b.  de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;
3°. boksbeugels, ploertendoders, wurgstokken, werpsterren, vilmessen, ballistische messen en geluiddempers voor vuurwapens;
4°.   blanke wapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;
5°.   pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten, die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling daarmee ernstig letsel te kunnen veroorzaken;
6°.   katapulten;
7°.   andere door Onze Minister aangewezen voorwerpen die een ernstige bedreiging van personen kunnen vormen of die zodanig op een wapen gelijken, dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn.

Categorie II
1°.    vuurwapens die niet onder een van de andere categorieën vallen;
2°.    vuurwapens, geschikt om automatisch te vuren;
3°.    vuurwapens die zodanig zijn vervaardigd of gewijzigd dat het dragen niet of minder zichtbaar is dan wel dat de aanvalskracht wordt verhoogd;
4°.    vuurwapens die uiterlijk gelijken op een ander voorwerp dan een wapen;
5°.    voorwerpen waarmee door een elektrische stroomstoot personen weerloos kunnen worden gemaakt of pijn kan worden toegebracht, met uitzondering van medische hulpmiddelen;
6°.    voorwerpen, bestemd voor het treffen van personen met giftige, verstikkende, weerloosmakende, traanverwekkende en soortgelijke stoffen, met uitzondering van medische hulpmiddelen en van vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers en pistolen, bestemd voor het afschieten van munitie met weerloosmakende of traanverwekkende stof;
7°.    voorwerpen bestemd voor het treffen van personen of zaken door vuur of door middel van ontploffing, met uitzondering van explosieven voor civiel gebruik indien met betrekking tot deze explosieven erkenning is verleend overeenkomstig de Wet explosieven voor civiel gebruik.

Categorie III
1°. vuurwapens in de vorm van geweren, revolvers en pistolen voor zover zij niet vallen onder categorie II sub 2°, 3° of 6°;
2°. toestellen voor beroepsdoeleinden die geschikt zijn om projectielen af te schieten;
3°. werpmessen;
4°. alarm- en startpistolen en -revolvers, met uitzondering van alarm- en startpistolen die:
    a. geen loop of een kennelijk verkorte, geheel gevulde loop hebben;
    b. zodanig zijn ingericht dat zij uitsluitend knalpatronen van een kaliber niet groter dan 6 mm kunnen bevatten; en
    c. waarvan de ligplaats van de patronen en de gasuitlaat loodrecht staan op de loop of op de lengterichting van het wapen.

Categorie IV
1°. blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, voor zover zij niet vallen onder categorie I;
2°. degens, zwaarden, sabels en bajonetten;
3°. wapenstokken;
4°. lucht-, gas- en veerdrukwapens, behoudens zulke door Onze Minister overeenkomstig categorie I, sub 7°, aangewezen die zodanig gelijken op een vuurwapen dat zij voor bedreiging of afdreiging geschikt zijn;
5°. kruisbogen en harpoenen;
6°. bij regeling van Onze Minister aangewezen voorwerpen die geschikt zijn om daarmee personen ernstig lichamelijk letsel toe te brengen;
7°. Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.
[/size]
Politie Aspirant niveau 4


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #59 Gepost op: 13 oktober 2006, 11:11:20
een x-marker houd misschien een tasjesdief ofzo wel ff tegen maar toch echt niet een junk met een mes :) trouwens weet iedereen binnen mum van tijd als beveiligers er mee lopen dat het toch maar wat kleur schuim is wat eruit komt dan is het effect er ook niet echt meer he....

Een junk met een mes met een hele dikke laag blauw schuim op zijn gezicht ziet net zo weinig als een tasjesdief hoor. Juist bij zulke mensen werkt het goed. het effect is ook niet bedoeld alsof het pijnlijk zou moeten zijn.. junk loopt op je af, jij spuit zijn gezicht vol, en hij zit een aantal seconden niets. In de schrik doet hij een poging zijn gezicht af te vegen, en in die momenten kun je zo'n persoon "overmeesteren"  oftewel: met beleid tegen de grond werken. Best leuk effect, je hebt meer kansen dan jezelf neer laten steken, geloof mij maar.