Grondankers creëren veilig werkplek op hoogte.

Auteur Topic: Grondankers creëren veilig werkplek op hoogte.  (gelezen 4981 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Gepost op: 5 april 2006, 16:49:09
Wellicht ook voor ons toepasbaar?
I.p.v een touwtje vastknopen om een boom o.i.d.

http://www.veiligheidskunde.nl/upl_documents/1522.pdf

cu,
Loe


Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2006, 10:44:17
Wellicht ook voor ons toepasbaar?
I.p.v een touwtje vastknopen om een boom o.i.d.

http://www.veiligheidskunde.nl/upl_documents/1522.pdf

cu,
Loe


Dit is iets wat de meesten al kennen denk ik. In ieder geval in onze regio ook in gebruik en zit dacht ik in de HV-bak ;)

gr. shave


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #2 Gepost op: 10 april 2006, 13:23:44
Bij ons komt die HV-bak niet bij elke schoorsteenbrand mee, en op de ladderwagen zitten ze niet.

Ik heb dit type grondanker nog niet bij de brandweer gezien en ook deze manier van werken heb ik nog niet ergens beschreven gezien.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #3 Gepost op: 10 april 2006, 18:30:51
Bij ons komt die HV-bak niet bij elke schoorsteenbrand mee, en op de ladderwagen zitten ze niet.

Ik heb dit type grondanker nog niet bij de brandweer gezien en ook deze manier van werken heb ik nog niet ergens beschreven gezien.

cu,
Loe

hier komt die bak ook niet hoor bij een schoorsteenbrand.....een redvoertuig biedt meer uitkomst ;)

ik weet dat wij ze hier hebben en ik neem aan dat een HV of spec-bak standaard bepakt is......

groeten


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #4 Gepost op: 11 april 2006, 08:20:15
ook wij zijn bezig met valbeveiliging, beetje laat maar toch.
en daar bij zitten dan ook de grondankers. Maar dan ook alleen die gladde pennen.
Deze heb ik ook niet gezien. Lijkt me lastig erin te draaien vooral bij een harde ondergrond.

En hoe moet je nu een dak beklimmen van een boerderij????  lastig over de nok aan te brengen als het een puntdak is.

iemand een optie?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #5 Gepost op: 13 april 2006, 12:24:32
..........redvoertuig laten komen ;D ;D


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #6 Gepost op: 13 april 2006, 17:11:32
..........redvoertuig laten komen ;D ;D

Helemaal mee eens baasje, liever een redvoertuig tp dan een beetje wankel op een dakje te gaan lopen.

Dan werk ik liever vanuit een bak dan dat ik met een paar touwtjes ga werken.

In Terneuzen hebben wij ook zo'n soort systeem op de auto's liggen (TS), we gebruiken het haast nooit, het komt alleen van het voertuig af om het voor keuring aan te bieden of om een harnas ervan te gebruiken.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #7 Gepost op: 13 april 2006, 20:56:39
De getoonde grondankers zijn maar in bepaalde situaties te gebruiken en dat hangt enorm af van de bodemgesteldheid.

Een gezonde boom heeft de wortels veel dieper en over een groter oppervlak verspreid.

Wij gebruiken stalen grond pennen, als grond ankers, die we onderling ook weer met elkaar verbinden..

een grond anker is bedoeld om dwars te belasten en niet bedoeld in de trekrichting naar de lucht.  
Ik weet ken de gebruiksaanwijzing niet van dit product. maar het lijkt me niet echt goed toepasbaar in een losse zandgrond met een trekbelasting richting de nok van het dak..


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #8 Gepost op: 14 april 2006, 16:56:59
Mee eens, maar deze ankerpunten zouden wel voldoen aan de NEN-norm (NEN-EN 795) die voor verankeringspunten geldt.
Hoe zit dat met onze stalen pennen?

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 14 april 2006, 17:58:29
Mee eens, maar deze ankerpunten zouden wel voldoen aan de NEN-norm (NEN-EN 795) die voor verankeringspunten geldt.
Hoe zit dat met onze stalen pennen?

cu,
Loe

Wat heb je aan en ankerpunt met NEN-EN 795, als de ondergrond te zacht is... en hij zo los komt..  De NEN-EN norm gelden alleen in de condities die bepaald zijn in gebruiksaanwijzing van de fabrikant.. Een ankerpunt is pas zo sterk als waar die aan vast gemaakt zit..  

Een stalen pen kan je vergelijken met een H-balk die is ook niet gekeurd.. Een ankerpunt maken vergt kennis over ankerpunten. En er zijn diverse methoden om ankerpunten te maken.. Vastmaken aan het voertuig is vaak ook erg geschikt..
Om je vraag te beantwoorden..
  • Een stalen pen kan nooit een ankerpunt zijn, dag geld ook voor dit "nieuwe product".,Ongeacht wat de leverancier zegt..
Dus 1 stalen pen kan dus nooit volgens NEN-EN norm voor ankerpunten gekeurd worden..

Ankerpunten beschrijven is niet eenvoudig, En ankerpunten gebruiken die naar boven belast worden is al een specifiek materie op zich..

Ik zal twee punten beschrijven.  kleigrond lijkt sterk, tenzij het nat is. Dan komen de pennen als ze verkeerd belast worden er zo uit.. Dat geld ook voor deze pen...  
Het voordeel van stalenpennen is dat ze mits deskundig gebruikt voor veel meer ondergronden gebruikt kunnen worden, zelfs als er stenen in de grond zitten.  Dan kan met dit grond anker niet..

Mijn inschatting is dat dit grondanker is iets wat gauw zal verleiden tot het maken van fouten juist bij de toepassing waar ze hem nu voor aanprijzen.  . Maar mensen zullen gauw het oog willen gebruiken terwijl het aanbind punt juist heel dicht bij de grond zou moeten zijn de top van de pen zou namelijk gaan werken als een hefboom en juist weer vrij snel los gaan zitten.

Ik ken zeker wel goede toepassingsmogelijkheden voor dit anker. maar dit kan ook in veel situaties niet goed gebruikt worden..  Doe mijn dan die boom maar.. (of zal  die is niet gekeurd zijn..)

Het gekke met de huidige regelgeving is, dat zwakkere gekeurde oplossingen gekozen word voor de brandweer-wereld, terwijl met een beetje meer kennis meer veiligheid geboden kan worden..  Voorbeeldje een geknoopte bandslinge is in Nederland vloeken in de kerk. maar een gesloten bandlus wel.  Terwijl ik diverse toepassingen ken, waar je veel liever een goed geknoopte bandslinge zou gebruiken..

Het probleem zit er hem in dat veel leveranciers van producten liever hun producten promoten dan de kennis die er bij zou horen..