Wat te doen bij een schotwond?

Auteur Topic: Wat te doen bij een schotwond?  (gelezen 23738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2006, 20:00:23
Omdat ik specifiek antwoord geef op de klaplongvraag, en dat zo'n beetje het enige is waar je als ehbo-er nog rekening mee kunt houden. Of wil je op straat een bloedende milt eruit halen?
Daarom heb ik ook liever niet dat ze denken aan de mogelijke baan van een wegketsende kogel en gewoon een bloeding tamponeren, rekeninghoudend met een klaplong.
Ben ik even blij dat het OK niet het wetboek van de ehbo is, ik steeds minder met het OK van doen heb en er fora als deze zijn om je kennis een beetje op te krikken.

Wat kan de eerste hulpverlener meer doen bij iemand met een verdenking klaplong dan bij iemand met een milt of leverbloeding? Milt eruithalen? Zou niet weten welke indicatie een ehbo-er daarvoor moet hebben... In alle gevallen ABC veiligstellen en patient in halfzittende houding plaatsen en evt bij een klaplong of bloed in long (nog maar de vraag of je echt vast kan stellen welke long is aangedaan...) patient op gewonde zijde laten liggen zodat de''gezonde long'' (als die nog over is  ;D ) niet wordt gehinderd bij in en uitademen. Verdere mogelijkheden voor een ehbo-er zijn erg beperkt en tamponeren klinkt de eerste hulpverleners onbekend in de oren denk ik zo  :).
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #11 Gepost op: 8 april 2006, 16:13:39
Wat je meer kan doen? Minder juist, zoals de wond niet luchtdicht dichtdrukken (risico spanningspneu)...
Arts  www.alphalog.nl


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 9 april 2006, 12:40:58
Wat je meer kan doen? Minder juist, zoals de wond niet luchtdicht dichtdrukken (risico spanningspneu)...

Een gemiddelde ehbo-er weet dat dus, en om meteen maar uit te gaan van een mogelijke pneu of potentiele spanningspneu lijkt me wel een beetje ver gaan... ik denk dat de eerder genoemde maatregelen en snel 112 alarmeren zinvoller zijn dan overtolllige theoretische ballast mbt aandoeningen en traumas die in de praktijk niet vaak door een ehv-er worden gezien.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #13 Gepost op: 9 april 2006, 12:49:28
Overtollige ballast? Dit hele topic gaat over iets wat 'de gemiddelde ehbo-er', en ik hoop 'de gemiddelde ambulanceverpleegkundige' zelden tegenkomt: een schotwond, in dit geval in de thorax. Maar wat is er mis met weten wat een kogel voor potentiele schade doet en wat je moet doen of juist niet..?
Naja, ik betwijfel of 'de gemiddelde ehbo-er' weet wat een (spannings)pneumothorax is: als het woord 'klaplong' valt tijdens een ehbo-cursus is dat al zeldzaam.
Arts  www.alphalog.nl


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #14 Gepost op: 9 april 2006, 17:22:08
Dat de gemmidelde ehbo'er het nooit tegen zal komen is duidelijk, maar daarom mag de vraag natuurlijk nog wel gesteld en beantwoord worden. Of je er wat aan hebt is een tweede maar ja kijk eens wat je allemaal op je middelbare school geleerd hebt (of daarna) en wat je daar nu nog van gebruikt ? Ik heb nooit meer een differentiaal vergelijking opgelost of een laplace transformatie uitgevoerd. En dat waren dan nog eens dingen die je vaak niets eens interesseerden.
Laat mensen die nog iets bij willen leren dat lekker doen zou ik zeggen ............. Ieder zijn hobby en meug.....

jacques (die ook graag wat bijleert)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


MICK

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 25 april 2006, 12:09:31
ik mis eigenlijk nog dat je eerst zelf een kogelwerend vest aantrekt.
Nee alle gekheid op een stokje hoop het nooit tegen te komen.


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #16 Gepost op: 1 mei 2006, 18:29:11
De baan die een kogel door het lichaam beschrijft is onvoorspelbaar. De kogel kan afketsen op botstructuren en een enorme ravage veroorzaken aan het zachte weefsel: long, hart milt, lever, etc.
De inschot opening zegt dus niets over de moegelijke schade, immers: de baan van de kogel is niet voorspelbaar.
Het enige dat je weet is dat er enorme schade is.

Hulpverlening: volgens ABC pricipe: vrije luchtweg, ademhaling controleren, shock bestrijden. Controleren en hercontroleren.
Positie slachtoffer: indien er een longprobleem is halfzittende, m.n. als het slachtoffer nog bij kennis is. Behalve het bedekken van de wond (volgens de heersende richtlijnen) psychisch ondersteunen. Het doodgewone geruststellen, erg belangrijk en vaak onderschat.
Indien het slachtoffer gerust gesteld wordt, dan neemt de angst/ stress af. Dit komt de circulatie en zuurstofconsumptie ten goede.
VSAZ ambulancezorg


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #17 Gepost op: 8 mei 2006, 20:34:13
ik mis eigenlijk nog dat je eerst zelf een kogelwerend vest aantrekt.
Nee alle gekheid op een stokje hoop het nooit tegen te komen.

Nouja, als je in 'murder capital #1' op kamers zit is het niet geheel ondenkbaar, niet zo vreselijk ver van mijn kamer is er een tijdje geleden ook een omgelegd. Laten we zo zeggen dat de kans er klein is maar niet geheel afwezig ;)


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #18 Gepost op: 25 juni 2006, 17:32:03
onderzoek in amerika heeft aangetoond dat je iemand met een schotwond het beste in de eerste de beste auto kunt leggen en met een gangetje naar het ziekenhuis rijden, de overlevingskans wordt zo behoorlijk vergroot tov. op straat wachten op de ambulance.
Als je dus iemand voor je ogen neergeschoten ziet worden is dat een afweging die je kunt maken. (ik las in onze autoverzekeringpolis dat bloedschade bij gewondenvervoer volledig verzekerd is :))

(bel dan wel de seh even om te melden dat je onderweg bent ;) het gebeurt nog wel eens anders)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #19 Gepost op: 25 juni 2006, 19:04:23
In hoeverre is dat onderzoek vergelijkbaar met Nederland?  ??? :P