Wat te doen bij een schotwond?

Auteur Topic: Wat te doen bij een schotwond?  (gelezen 23690 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #50 Gepost op: 30 juni 2006, 14:51:52
Mijn doel is bereikt :)

Ik heb nooit willen beweren dat we elke zwaargewonde patient in de auto moeten gooien en snel naar een ziekenhuis rijden. absoluut niet.
En ik ben er een groot voorstander van om gewoon zo snel mogelijk 112 te bellen als er echt iets aan de hand is, laat daar geen misverstand over bestaan.

Als iedereen echter stelling A roept zal ik des te meer geneigd zijn om stelling B te verkondigen :)

Ik ben er (nog steeds) van overtuigd dat er een groep patienten bestaat die er baat zou hebben om gewoon zo snel mogelijk in het ziekenhuis te zijn itt wachten op een ambulance. Het onderzoek mag dan oud zijn, en niet volledig van toepassing, veel zaken blijven wel gewoon hetzelfde. Patienten die er baat bij zouden hebben zullen er echter weinig zijn, en in de praktijk is waarschijnlijk ook pas achteraf te zeggen of het voor de betreffende patient handig geweest zou zijn.

het is in ieder geval duidelijk geworden dat de evidence based medicine er bij de geneeskunde studenten goed ingepeperd wordt ;)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #51 Gepost op: 30 juni 2006, 16:16:12
Ik ben er (nog steeds) van overtuigd dat er een groep patienten bestaat die er baat zou hebben om gewoon zo snel mogelijk in het ziekenhuis te zijn itt wachten op een ambulance.

Bij mij in de straat zou het miscchien nog wel eens kunnen. Ik zit achter een van de de grootste academische ziekenhuizen van nederland op kamers. Sterker nog, ik typ dit berichtje in een van de computer zalen daar (hoezo, studie ontwijkend gedrag :P).
Maar ik denk niet dat het de beste optie is.....

Maar zou je van die patientengroep een voorbeeld kunnen geven Marno? Ik denk dat de ambulance toch al veel behandelingen alvast kan opstarten in levensbedreigende situaties.


Kanarie

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 30 juni 2006, 17:31:52

het is in ieder geval duidelijk geworden dat de evidence based medicine er bij de geneeskunde studenten goed ingepeperd wordt ;)
;D LOL


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #53 Gepost op: 30 juni 2006, 17:43:17


Ik ben er (nog steeds) van overtuigd dat er een groep patienten bestaat die er baat zou hebben om gewoon zo snel mogelijk in het ziekenhuis te zijn itt wachten op een ambulance. Het onderzoek mag dan oud zijn, en niet volledig van toepassing, veel zaken blijven wel gewoon hetzelfde. Patienten die er baat bij zouden hebben zullen er echter weinig zijn, en in de praktijk is waarschijnlijk ook pas achteraf te zeggen of het voor de betreffende patient handig geweest zou zijn.


a.s. artsen.....vat het volgende a.u.b. niet verkeerd op: ;)

En dan scheur je gelijk naar de SEH en door welke geneeskundige word je aldaar opgevangen?
Precies...de poorts arts (arts-assistent) die net uit de schoolbanken komt  ::)  (ik bedoel hier de periferie mee ;))

**kwaliteit van zorg......er moet nog een hoop aan gesleuteld worden**  ;)


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #54 Gepost op: 30 juni 2006, 20:07:29
Maar zou je van die patientengroep een voorbeeld kunnen geven Marno? Ik denk dat de ambulance toch al veel behandelingen alvast kan opstarten in levensbedreigende situaties.
in extremis: een gezonde 30jarige man die op 5 min. rijden van een groot ziekenhuis in zijn borst wordt geschoten.. (ja ik weet het, daarom staat er ook 'in extremis':))

En dan scheur je gelijk naar de SEH en door welke geneeskundige word je aldaar opgevangen?
Precies...de poorts arts (arts-assistent) die net uit de schoolbanken komt  ::)  (ik bedoel hier de periferie mee ;))
ja dat is waar...
ik heb misschien een verkeerd beeld omdat ik op de seh van een academisch ziekenhuis rondwaggel,

maar een patient met een schotwond die zonder aankondiging binnenkomt ligt binnen 30 sec op de traumakamer met 2 seh-artsen en een legertje ervaren verpleegkundigen. Het traumateam staat er ook binnen een paar minuten.
en dat zal inderdaad in 95% van de ziekenhuizen in nederland niet het geval zijn...

nogmaals, het was niet de bedoeling om een radicale koersverandering in de nederlandse acute hulpverlening te bepleiten, enkel om het verhaal niet puur zwart-wit te maken :)
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Trophy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 223
  • keep the rubberside down
Reactie #55 Gepost op: 30 juni 2006, 23:52:22
Spoedvervoer per ambulance versus privé auto. Het is alom bekend zijn dat een snel vervoer naar het ziekenhuis de mortaliteit omlaag brengt, maar is dit wel zo? Is  vervoer per prive auto een oplossing? Zoals gewoonlijk zitten er twee kanten aan de zaak.
Wat betreft het wachten op de ambulance: dat lijkt de tijd buiten het ziekenhuis te verlengen. Maar als de zorg uit het ziekenhuis naar de plek des onheil gebracht wordt, wordt in feite de tijd buiten het ziekenhuis verkort.

In een Amerikaans onderzoek lijkt het erop dat bij vervoer door paramedics vs prive voertuig de overlevingskans toeneemt bij de privé groep. Voordat we nu iedereen achterin een combo gaan smijten: dit is wel afhankelijk van de aard der verwonding. Personen met open (schot)wonden met ernstig bloedverlies lijken meer kans te hebben met snel privé vervoer. Let wel: in een Amerikaanse setting met paramedics  (er wordt niet voor niets het voorbehoud “in this setting”gemaakt)1

In een ander onderzoek wordt zelfs gevonden dat het aantal overledenen na vervoer met een prive voertuig lager is dan bij vervoer door (fire) medics. Voetnoot hierbij is wel dat door de fire medics zwaarder gewonde personen vervoerd worden.2

Een retrospectief onderzoek uit 2003 laat zien dat de tijd dat de buiten het ziekenhuis geen invloed heeft op de mortaliteit.Maar b.v. wel leeftijd en ernst van het letsel.3

Scoop and run bestaat in feite niet meer. Bedreigingen en obstructies in de ademwegen moeten on scene verholpen worden, gevolgd door snel transport.  Voor wat het vervoer betreft : deze groep heeft een betere overlevingskans indien zij per ambulance vervoerd worden, omdat er dan op adequate wijze kan worden ingegrepen. Dit geld ook voor personen met groot bloedverlies. Maar als het ziekenhuis om de hoek ligt en je niet bang bent voor een plas bloed in je auto……

  
1.  Demetriades D, Chan L, Cornwell E, Belzberg H, Berne TV, Asensio J, Chan D, Eckstein M, Alo K.Paramedic vs private transportation of trauma patients. Effect on outcome.Arch Surg. 1996 Feb;131(2):133-8. PMID: 8611068 [PubMed - indexed for MEDLINE
2. Brana CC; Sing RF; Davidson SJ:Urban trauma transport of assaulted patients using nonmedical personnel; Acad Emerg Med, 2: 6, 1995 Jun, 486-93.PMID: 7497047 [PubMed - indexed for MEDLINE]
3. Lerner EB et al:Is total out-of-hospital time a significant predictor of trauma patient mortality?; Acad Emerg Med. 2003 Sep;10(9):949-54. PMID: 12957978 [PubMed - indexed for MEDLINE]


Nico
VSAZ ambulancezorg


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #56 Gepost op: 2 juli 2006, 22:26:35
Ik moet in eens terug denken aan een vriend van mijn vader. Hij was ambulancechauffeur in de jaren zestig en hij stond er bekend om dat hij sneller dan wie ook haakse bochten kon nemen. Ik heb hem bochten zien nemen waarbij de binnenste wielen net niet loskwamen van het wegdek. Het was ook de tijd dat pas in het ziekenhuis met de behandeling werd begonnen. Ik zou niet durven zeggen wie van patienten dankzij zijn rijstijl het wel / niet konden na vertellen en wie het ondanks zijn rijstijl het wel / niet na konden vertellen.