Aanvalsplannen & bereikbaarheidskaarten

Auteur Topic: Aanvalsplannen & bereikbaarheidskaarten  (gelezen 4118 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

circus

  • Gast
Gepost op: 28 april 2006, 12:21:10
:) Hallo allemaal zou iemand mij misschien kunnen vertellen of een bedrijf en/of instelling op grond van een wet of regelgeving verplicht is tot het hebben van een aanvalsplan??  Of is het zo geregeld dat de brandweer er in deze een eigen hand in heeft middels een eigen risico-inventarisatie??




Rene112

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2006, 20:38:05
:) Hallo allemaal zou iemand mij misschien kunnen vertellen of een bedrijf en/of instelling op grond van een wet of regelgeving verplicht is tot het hebben van een aanvalsplan??  Of is het zo geregeld dat de brandweer er in deze een eigen hand in heeft middels een eigen risico-inventarisatie??

Blijkbaar lukt het in bepaalde gemeenten nog steeds om een aanvalsplan door derden op te laten stellen...  :-\
Een aanvalsplan is een plan van de brandweer. Om het te kunnen maken heb je natuurlijk de medewerking van het betreffende bedrijf nodig en het aanvalsplan is uiteraard ook in het belang van het bedrijf...

Dus een bedrijf kan m.i. nooit verplicht worden tot het hebben van een aanvalsplan (wel bedrijfsnoodplannen, ontruimingsplannen etc.).

Zover ik weet zijn er geen harde criteria voor de brandweerkorpsen wanneer er wel en geen aanvalsplan voor een bedrijf gemaakt moet worden.

groeten,
René de Caluwé


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #2 Gepost op: 28 april 2006, 20:46:16

Zover ik weet zijn er geen harde criteria voor de brandweerkorpsen wanneer er wel en geen aanvalsplan voor een bedrijf gemaakt moet worden.


Maar zoals jij het stelt Rene, is het dan niet zo dat een brandweer kan zeggen "Daar hebben we geen zin in, doen we lekker niet"? Dat lijkt me niet echt veilig voor de burgers.

Het opstellen van plannen heeft toch ook te maken met BRZO-bedrijven? (Een BRZO is verplicht planvorming op te stellen)

Even een eigen antwoord formulerend is het onlogisch om als brandweer voor de hierboven gegeven reactie te kiezen omdat je ook zoiets hebt als verantwoording. Gebeurt er iets en je hebt niets gedaan aan planvorming dan ben je gewoon de pineut.


Rene112

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 28 april 2006, 21:55:35
Maar zoals jij het stelt Rene, is het dan niet zo dat een brandweer kan zeggen "Daar hebben we geen zin in, doen we lekker niet"? Dat lijkt me niet echt veilig voor de burgers.

Het opstellen van plannen heeft toch ook te maken met BRZO-bedrijven? (Een BRZO is verplicht planvorming op te stellen)

Even een eigen antwoord formulerend is het onlogisch om als brandweer voor de hierboven gegeven reactie te kiezen omdat je ook zoiets hebt als verantwoording. Gebeurt er iets en je hebt niets gedaan aan planvorming dan ben je gewoon de pineut.

De realiteit is dat in veel gemeenten wel voorstellen gedaan zijn om de eigen planvorming (bereikbaarheidskaarten/aanvalsplannen) op orde te brengen, maar dat daarvoor geen middelen (geld/personeel) zijn vrijgemaakt. Dat kan zelfs een bestuurlijke/politieke afweging zijn. Zo zijn er vlak na de nieuwjaarsbrand in Volendam heel veel preventisten aangesteld om gebruiksvergunningen af te geven en te controleren. Daardoor zijn veel voorstellen voor een inhaalslag op het gebied van planvorming (en bijv. invoering van de leidraad oefenen) in de ijskast terecht gekomen... en helaas liggen deze plannen in sommige gemeenten daar nog steeds  :-\ :-X

groeten,
René de Caluwé


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #4 Gepost op: 30 april 2006, 17:54:51
Wij kregen laatst op kantoor de brandweer op bezoek i.v.m. de controle op de gebruiksvergunning. Tevens kregen wij het verzoek of wij een bereikbaarheidskaart konden maken. Nu weet ik niet of dit het beleid is van de brandweer in die betreffende woonplaats of dat ze onze GIS/CAD-afdeling eens wilden uitproberen o mte kijken wat voor mooie kaarten wij produceren..  ;)

groet, Michel


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2006, 08:14:23
Wel vreemd om aan een bedrijf te vragen om een eigen bereikbaarheidskaart te maken.
Als elk bedrijf zijn eigen kaart maakt zullen er 100 verschillende kaarten komen. iedereen doet het op zijn eigen manier.

Daarom moet de brandweer een FORMAT hebben. Alle plannen met dezelfde info op dezelfde plaats


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2006, 20:33:04
Moet je nagaan wij hebben dit jaar zo'n 300 van die bereikbaarheids kaarten in de auto liggen en er zijn nog maar weinig bedrijfen die niet op het lijstje staan, MAAR toch blijft het lijstje maar groeien :o ,en bij ons worden ze door de afdeling preventie gemaakt dus door de brandweer zelf, het grootste object waar ze nu mee bezig zijn is het stations gebied van Amersfoort (centraal station/goederen emplacament) daar hebben ze de handen vol aan.