Fotografen kan dit?

Auteur Topic: Fotografen kan dit?  (gelezen 787878 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Brandweerman_1979

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
  • Blaffende honden bijten niet, de mijne blaft niet.
Reactie #190 Gepost op: 8 april 2007, 15:26:33
Als je het nou hebt over foto's die niet kunnen  :-X

Bron: www.derodehaan.com

http://www.derodehaan.com/Upload/Ambulance/images/2007/Zaanstreek_Waterland/Krommenie/2007-03-26_Man_in_de_sloot,_N203,_Krommenie/Drenkeling%20N203%20HP%2053.8%20022.jpg

Deze vindt ik eigenlijk best meevallen. Mede door de bewegingsonscherpte en de lichtinval heb je niet zo'n helder beeld van het slachtoffer. Als 'ie bloedscherp geweest was zou hij wat mij betreft dus níet kunnen..  :|

Als de foto scherp geweest was had ik deze ook absoluut niet op de site gezet.
Aangezien op de foto echt niet te zien is wie het S.O. is vond ik deze wel kunnen.


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #191 Gepost op: 8 april 2007, 15:37:51
Het gaat er om dat je het slachtoffer ziet. Ik vind dat sowieso niet kunnen. (tenzij er eerst toestemming aan het so is gevraagd)
*leegheid*


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #192 Gepost op: 8 april 2007, 15:57:50
Ik vind dat alleen de auto's gefotografeerd mogen worden!  >:(.

En laat ze maar zeuren  8) dat dat saai is!

En ook koeien hebben recht op privacy!

Gewoon (ook al kom je als eerste) netjes wachten tot alles voorbij en naar huis is en dan je foto's maken.
Denk aan de erecode der fotografen! En verdient een gewetenloze collega wel geld omdat zijn foto's wel verkopen en de jouwe niet, troost je dat het bloedgeld is!

Hou vol!!
Henk


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #193 Gepost op: 8 april 2007, 17:07:24
Ik vind dat alleen de auto's gefotografeerd mogen worden!  >:(.

En laat ze maar zeuren  8) dat dat saai is!

En ook koeien hebben recht op privecy!

Gewoon (ook al kom je als eerste) netjes wachten tot alles voorbij en naar huis is en dan je foto's maken.
Denk aan de erecode der fotografen! En verdient een gewetenloze collega wel geld omdat zijn foto's wel verkopen en de jouwe niet, troost je dat het bloedgeld is!

Hou vol!!
Henk

I do smell some sarcasm.  :P
343, never forget.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #194 Gepost op: 9 april 2007, 10:40:31
I do smell some sarcasm.  :P

Tja, Ik werd een beetje sarcastisch...
Je zal je er bij neer moeten leggen dat de samenleving ver-Amerikaniseert. Het geld heeft de macht en wat verkoopt zal gemaakt worden.

De foto van de brandweerauto (eigenlijk kun je naar de kazerne om die te maken en hoef je niet meer bij nacht en ontei naar het incident) verkoopt niet. Er zijn SO gevallen en dat is het onderwerp en daar wil men foto's van zien.

Triest maar niets aan te doen. Als wij naar de krant bellen om te vertellen dat we iemand gered hebben is dat niet interessant. Woorden van de Journalist van de Gooi- en Eemlander: bel ons maar als er iemand verdrinkt, dat is wel nieuws!
Het is de realiteit en bij daar kun je je het beste bij neerleggen en je energie ergens anders in steken.

Henk


1591

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
    • Kazerne Maastricht
Reactie #195 Gepost op: 11 april 2007, 10:13:46
Als je op een brandweer of ambu site kijkt kan je ook wel een klein beetje verwachten dat je soms een beejte lugubere foto,s tegenkomt. ;)

Kan je misschien wel verwachten ja echter het zou niet zo moeten zijn.
Als jij op een officiele brandweersite kijkt zal je deze foto's toch echt niet tegenkomen, tenminste dat kan ik me niet voorstellen.
Hier in de regio zijn zeer duidelijke afspraken gemaakt hoe om te gaan ivm privacy van de slachtoffers en andere foto's die net op het randje zijn.
Er wordt niet zomaar klakkeloos gepubliceerd, sommige foto's worden alleen maar intern gebruikt, voor opleiding&training en dergelijke.
Nu is dit forum niet bedoeld om diverse websites af te kraken, en dat is ook niet mijn bedoeling, echter er kan mijn inziens toch wel een beetje beter gelet worden op wat men publiceerd. Ook kinderen kijken op internet ! En ik denk dat 112-sites voornamelijk veel door de jeugd bekeken worden.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #196 Gepost op: 11 april 2007, 11:06:09
Kan je misschien wel verwachten ja echter het zou niet zo moeten zijn.
Als jij op een officiele brandweersite kijkt zal je deze foto's toch echt niet tegenkomen, tenminste dat kan ik me niet voorstellen.
Hier in de regio zijn zeer duidelijke afspraken gemaakt hoe om te gaan ivm privacy van de slachtoffers en andere foto's die net op het randje zijn.
Er wordt niet zomaar klakkeloos gepubliceerd, sommige foto's worden alleen maar intern gebruikt, voor opleiding&training en dergelijke.
Nu is dit forum niet bedoeld om diverse websites af te kraken, en dat is ook niet mijn bedoeling, echter er kan mijn inziens toch wel een beetje beter gelet worden op wat men publiceerd. Ook kinderen kijken op internet ! En ik denk dat 112-sites voornamelijk veel door de jeugd bekeken worden.
Voor brandweerer-enthousiasten is een foto van een brandweerauto op zich al helemaal het einde, SO erop verpesten alleen maar zo'n mooie foto.

Kinderen krijgen zeker de voorpagina van de Telegraaf te zien, als is het maar in de supermarkt in de schappen. Daar prijken regelmatig foto's van SO: van steekpartijen, ongelukken enz. Dat verkooprt.

Een foto voorop van een brandweerauto, ook al is het er een met zo'n mooi blauw zwaailicht aan -in kleur- verkoopt aanzienlijk minder :-\

En, als de telegraaf het doet kun je als 112 website moeilijk achterblijven. En wat kinderen betreft op internet: type eens "poesje" in bij google... ;D

Henk


Gast48368

  • Gast
Reactie #197 Gepost op: 11 april 2007, 21:47:49
Mijn zoon heeft ook een 112- site , maar zet nimmer een foto van een slachtoffer op zijn site. Er is ook nog zoiets als fantsoen, verbeter de wereld, begin bij jezelf  O0

Als ik zoiets zie op een 112 site, dan kan ik dit absoluut niet waarderen. Ook al is zo'n slachtoffer niet herkenbaar. En wat de telegraaf betreft: Die bestaat al jaren, en is groot........wat ze er ook inzetten, die verkoopt toch wel.

Laten we daar nou niet het voorbeeld aan nemen.  8)

Kijk nou eens naar jezelf.......als jij als slachtoffer op weet ik niet hoeveel site's te vinden bent, ookal ben je niet herkenbaar.....zou je dat goedkeuren??  ::)


district8

  • Redacteur/fotograaf van district8.net
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
    • district8.net
Reactie #198 Gepost op: 12 april 2007, 17:17:36
Nou dan probeer ik het ook nog maar eens een keertje  >:(

Ik heb al jaren een lokale nieuwssite. http://www.district8.net en werk als freelance fotograaf voor diverse Dagbladen en het grootste persbureau van Nederland. Mijn mening is nog steeds dat een foto een zo compleet mogelijk beeld moet geven van het onderwerp. Bij een aanrijding waarbij wat mensen bekneld zitten kan ik simpelweg niet aankomen met een foto van alleen een beschadigd voertuig.

Ik heb op diverse andere fora ook die discussie gehad en naar mijn idee is het een "never ending story" je zal altijd mensen hebben die op hun achterste benen gaan staan als ze een foto zien met iets wat ze niet bevalt. Mijn site staat er ook om bekend dat er wel eens een foto opstaat die wat discussie teweeg brengt. Maar ik probeer altijd het nieuws te brengen op een manier die voor alle partijen aanvaardbaar is. Mensen die roepen dat ze een site beheren met daarop nieuwsfoto's maar nooit een slachtoffer op de foto hebben, die neem ik niet serieus. Misschien is het voor hen een mooi moment om een andere hobby te gaan zoeken.

Nou ik ben benieuwd.....

Groeten


Remco


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #199 Gepost op: 12 april 2007, 20:19:32
Mensen die roepen dat ze een site beheren met daarop nieuwsfoto's maar nooit een slachtoffer op de foto hebben, die neem ik niet serieus. Misschien is het voor hen een mooi moment om een andere hobby te gaan zoeken.

Remco
Het merendeel van de site's die ik bezoek plaats geen foto's van  slachtoffers die open en bloot op straat liggen. Op dit soort sites kom ik veel liever.
Ik neem deze personen absoluut serieus en heb er veel meer respect voor dan de cowboys die alles open en bloot op het net plaatsen.
De PKK is een mooi gegeven, maar veel personen denken meteen dat ze alles kunnen maken. Dat vind ik triest.

Ik ben het met je eens dat je niet kunt aankomen met alleen een foto van schade bij een beknelling. Er zijn echter genoeg mogelijkheden om een nette foto te maken zonder dat het slachtoffer in beeld komt.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.