Eigenaardige gang van zaken Borgsweer

Auteur Topic: Eigenaardige gang van zaken Borgsweer  (gelezen 22212 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #40 Gepost op: 22 mei 2006, 19:05:47
Beste mede forumleden...

Schijnbaar weten mensen uit "t westen" (om t zo maar even te noemen) niet hoe het er soms op het platteland aan toegaat. Er zijn heel veel korpsen in Drenthe/Groningen en Friesland waarbij het brandweerpersoneel direct uitrukt naar het brandadres. Het verschilt dan soms of de kleding op de kazerne c.q TAS ligt OF in de kofferbak van de brandweerman-/vrouw zelf. En alleen de bevelvoerder en chauffeur rukken dan uit (evt met personeel dat wel dichtbij woont). Doordat het gebied van de gemeente erg uitgestrekt is (en dus ook het gebied waarin het brandweerpersoneel woont) kan het dus voorkomen dat er al personeel ter plaatse is VOORDAT de TAS uitgerukt en ter plaatse is. En ja...de opkomsttijden op het platteland zijn over het algemeen hoger dan "in de stad" (om maar even te charcheren ;))

Het is natuurlijk wel van t zotte dat de bevelvoerder geen overzicht heeft over zijn personeel en de inzet. Maar dit ligt meer aan de bevelvoerder dan aan de rest van het korps en aan het beleid denk ik.

Tot zover mijn enige bijdrage en ik hoop diverse mensen op dit forum wat meer achtergrondinformatie hebben gekregen over de "boerenbrandweer" (wat een de grond intrappende benaming trouwens >:()
Tja,dit wordt al een hele tijd geprobeert uit te leggen.Maar men weet het schijnbaar beter,en er wordt veroordeelt zonder de achterliggende gedachtes te kennen.En dan beginnen we meteen maar over het opheffen van korpsen,maar dat is meer een bewering voor iemand die zelf geen betere oplossing voor dit probleem kent.
Ik zei al eerder dat er meer korpsen volgens dit principe uitrukken,en dat er steeds meer korpsen hun uitrukmethode moeten bijstellen naar het landelijke.Naar de kazerne gaan uitrukpak aan,en met de TS mee.Ik zal de methode die in dit filmpje te zien zijn nooit goed praten,want elk overzicht is aan het begin van de inzet ver te zoeken.Vandaar dat dit soort korpsen allemaal hun uitrukmethodes aan het bijstellen zijn.

Ja tuurlijk ;) ;)
Het discussiepunt van mij was niet of het wel of niet goed te praten is, maar op wat voor een .............manier er over collega's wordt gepraat. Opbouwende kritiek, prima! Maar om zo laag bij de grond over collega's te praten, dat doen dus blijkbaar de zgn "PROFFESIONALS" :'(  Dat zijn dus de collega's waarvan je het moet hebben, ik vind het een beetje een afzeikcultuur die er op nagehouden wordt, ik heb er geen goed woord voor over!


Tja,jammer dat het zo moet.Er wordt een oordeel gegeven over een korps zonder dat men uberhaupt weet waarover men praat


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #41 Gepost op: 22 mei 2006, 19:10:51
Precies maar blijkbaar hebben sommige onder ons het idee dat de brandweer één grote speeltuin is!!!

Ik vraag me af of jij je ooit wel eens verdiept hebt in dit hele verhaal, ::)


fireman77

  • Gast
Reactie #42 Gepost op: 22 mei 2006, 19:13:13
Ja tuurlijk ;) ;)
Het discussiepunt van mij was niet of het wel of niet goed te praten is, maar op wat voor een .............manier er over collega's wordt gepraat. Opbouwende kritiek, prima! Maar om zo laag bij de grond over collega's te praten, dat doen dus blijkbaar de zgn "PROFFESIONALS" :'(  Dat zijn dus de collega's waarvan je het moet hebben, ik vind het een beetje een afzeikcultuur die er op nagehouden wordt, ik heb er geen goed woord voor over!



Laten we het hier nou niet over hebben en het gewoon over het onderwerp hebben want dat we hoe jij het benoemt aan het afzeiken zijn weet ik nu onderhand wel.

Beste mede forumleden...

Schijnbaar weten mensen uit "t westen" (om t zo maar even te noemen) niet hoe het er soms op het platteland aan toegaat. Er zijn heel veel korpsen in Drenthe/Groningen en Friesland waarbij het brandweerpersoneel direct uitrukt naar het brandadres. Het verschilt dan soms of de kleding op de kazerne c.q TAS ligt OF in de kofferbak van de brandweerman-/vrouw zelf. En alleen de bevelvoerder en chauffeur rukken dan uit (evt met personeel dat wel dichtbij woont). Doordat het gebied van de gemeente erg uitgestrekt is (en dus ook het gebied waarin het brandweerpersoneel woont) kan het dus voorkomen dat er al personeel ter plaatse is VOORDAT de TAS uitgerukt en ter plaatse is. En ja...de opkomsttijden op het platteland zijn over het algemeen hoger dan "in de stad" (om maar even te charcheren ;))

Het is natuurlijk wel van t zotte dat de bevelvoerder geen overzicht heeft over zijn personeel en de inzet. Maar dit ligt meer aan de bevelvoerder dan aan de rest van het korps en aan het beleid denk ik.

Tot zover mijn enige bijdrage en ik hoop diverse mensen op dit forum wat meer achtergrondinformatie hebben gekregen over de "boerenbrandweer" (wat een de grond intrappende benaming trouwens >:()

Een duidelijk verhaal maar ik blijf bij mijn mening.


fireman77

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 22 mei 2006, 19:16:21
Tja,dit wordt al een hele tijd geprobeert uit te leggen.Maar men weet het schijnbaar beter,en er wordt veroordeelt zonder de achterliggende gedachtes te kennen.En dan beginnen we meteen maar over het opheffen van korpsen,maar dat is meer een bewering voor iemand die zelf geen betere oplossing voor dit probleem kent.
Ik zei al eerder dat er meer korpsen volgens dit principe uitrukken,en dat er steeds meer korpsen hun uitrukmethode moeten bijstellen naar het landelijke.Naar de kazerne gaan uitrukpak aan,en met de TS mee.Ik zal de methode die in dit filmpje te zien zijn nooit goed praten,want elk overzicht is aan het begin van de inzet ver te zoeken.Vandaar dat dit soort korpsen allemaal hun uitrukmethodes aan het bijstellen zijn.
Tja,jammer dat het zo moet.Er wordt een oordeel gegeven over een korps zonder dat men uberhaupt weet waarover men praat

Dan staat nog steeds de vraag open van wat als ze nu deze uitrukprocedure's die bijgesteld gaan worden niet kunnen waarmaken.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #44 Gepost op: 23 mei 2006, 10:23:12
Citaat
Precies maar blijkbaar hebben sommige onder ons het idee dat de brandweer één grote speeltuin is!!!

Ok, ok, de procedure op het filmpje is nou niet jè van het, maar denk je dat het mij interesseerd als ik in een auto met een stuur in mijn ballen gedrukt zit of een brandweerman/vrouw uit eigen auto komt of uit TAS? Nee dus.

Het valt me op dat je steeds over het belang van de burger praat. Het belang van de burger is dat er hulp word verleend, of die hulp nou uit een TAS komt of uit een UFO zal ze worst wezen! Ja, de procedure moet aangepast hier... maar dat betekend nog niet dat mensen die met eigen vervoer komen slechtere brandweermensen zijn dan mensen die uit een tas komen lopen... wat maakt het dan zo profi volgens jou? die blauwe lampjes? die rode auto waar je stoer uit kunt springen? nee de hulp die verleend word, die dient professioneel te zijn, dat staat op nummer 1, laten we DAARNA gaan kijken naar uitrukprocedures en aanverwante zaken!

Maar je hebt gelijk hoor, de keer dat jij bekneld ligt daar, dan vraag ik wel of de "professionele brandweer" je wil komen helpen.. wel een kwartier meer aanrijdtijd maar dan is het in ieder geval geen speeltuin om je heen, want dat vind je blijkbaar punt 1 gezien de hulpverlening.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #45 Gepost op: 23 mei 2006, 15:24:33
Ok, ok, de procedure op het filmpje is nou niet jè van het, maar denk je dat het mij interesseerd als ik in een auto met een stuur in mijn ballen gedrukt zit of een brandweerman/vrouw uit eigen auto komt of uit TAS? Nee dus.

Maar als die brandweerman/vrouw uit zijn/haar eigen auto stapt zijn er dus wel 4 of meer mensen met eigen auto naar het adres gekomen. (misschien wel 10 personen als er op 200% gealarmeerd wordt)
Dat brandweervoertuig heeft de nodige vrijstellingen met prio 1. Dat kan voor die eigen auto's nooit gelden, dus zijn die mensen niet zo snel als het brandweervoertuig, tenzij ze zich niet aan de verkeersregels houden?

Dus gewoon niet veilig m.i.

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #46 Gepost op: 23 mei 2006, 15:35:30
Ja klopt, maar als ze in de kazerne gaan zitten luiwammessen gebeurd er helemaal niets! Ik zeg niet dat ze er een gewoonte van moeten maken, maar als er net een keer 2 mensen met de auto komen en dat is gefilmt is het niet meteen een boeren brandweerkorps.. dat was mijn standpunt, niet dat ik vind dat de TAS'sen wegmoeten en dat iedereen met de auto moet komen  8) :-X


pyroloog

  • Bevelvoerder
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 181
  • BRW-ZHZ
Reactie #47 Gepost op: 24 mei 2006, 09:17:46
Maar als die brandweerman/vrouw uit zijn/haar eigen auto stapt zijn er dus wel 4 of meer mensen met eigen auto naar het adres gekomen. (misschien wel 10 personen als er op 200% gealarmeerd wordt)
Dat brandweervoertuig heeft de nodige vrijstellingen met prio 1. Dat kan voor die eigen auto's nooit gelden, dus zijn die mensen niet zo snel als het brandweervoertuig, tenzij ze zich niet aan de verkeersregels houden?

Dus gewoon niet veilig m.i.

cu,
Loe


In drukbewoonde gebieden met relatief kleine verzorgingsgebieden klopt dit inderdaad. Maar in grote verzorgingsgebieden met een lage dekkingsgraad duurt het mischien wel 5 minuten voordat je op de kazerne ben gezien de afstand. Als dan het incidentadres dichterbij jou vertrekpunt is dan dat de kazerne dat is, hoef je dus niet hard te rijden om eerder dan het 1e voertuig tp te zijn, snappie ;)
Het blijft uiteraard een discutabel punt, maar ik zou zo snel niet weten hoe je dit met de huidige uitrukstruktuur zou willen opvangen.
Dat er al gepraat wordt over 4 man op een ts gaat voor deze gebieden ook niet echt op, want meestal staat er maar 1 ts op zo'n kazerne, en als uitgangspunt is dat er een ts met volledige bemanning achteraan komt om toch een backup ploeg te hebben en die staat er niet :(
Dus wat houden we over?
- Opheffen van kazerne en een centrale beroepspost maken. Kost bakken met geld en lange aanrijtijd!
- 6 Mensen piketdienst geven met als voorwaarde binnen 5 minuten op de kazerne. Kost ook (minder)geld en een beetje lastig voor de zelfstandige ondernemers, die er veel zijn in deze gebieden.
- doorgaan op de oude manier wat blijkbaar al tientallen jaren goed gaat toch?

Wie heeft er nog meer??


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #48 Gepost op: 24 mei 2006, 09:25:20
Amen!


Coen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 165
  • Brandweer 4 Life
Reactie #49 Gepost op: 24 mei 2006, 14:28:59
Ik ga hiet ook in mee, AMEN!!!!
Een domme leert van zijn eigen fouten, een slimme van de fouten van een ander. Deel daarom de kennis die je hebt!