Eigenaardige gang van zaken Borgsweer

Auteur Topic: Eigenaardige gang van zaken Borgsweer  (gelezen 22214 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #50 Gepost op: 24 mei 2006, 14:36:18
Misschien dat in dit specifieke geval maar eens gekeken moet worden naar de uitruktijden in plaats van afstand. Aangezien de AL van Delfzijl ( Wat toch nog een dikke 5 KM van Borgsweer ligt ) eerder ter plaatse is dan de 'boerenbrandweer' is lijkt het me verstandig om dan in het vervolg ook maar een TAS uit Delfzijl die kant op te sturen. Die moet wel verder rijden, maar blijkbaar kan hij dan alsnog eerder terplaatse zijn dan een plaatselijke TAS die ook nog eens zwaar onderbezet is.


fireman77

  • Gast
Reactie #51 Gepost op: 24 mei 2006, 20:48:58
Ok, ok, de procedure op het filmpje is nou niet jè van het, maar denk je dat het mij interesseerd als ik in een auto met een stuur in mijn ballen gedrukt zit of een brandweerman/vrouw uit eigen auto komt of uit TAS? Nee dus.

Het valt me op dat je steeds over het belang van de burger praat. Het belang van de burger is dat er hulp word verleend, of die hulp nou uit een TAS komt of uit een UFO zal ze worst wezen! Ja, de procedure moet aangepast hier... maar dat betekend nog niet dat mensen die met eigen vervoer komen slechtere brandweermensen zijn dan mensen die uit een tas komen lopen... wat maakt het dan zo profi volgens jou? die blauwe lampjes? die rode auto waar je stoer uit kunt springen? nee de hulp die verleend word, die dient professioneel te zijn, dat staat op nummer 1, laten we DAARNA gaan kijken naar uitrukprocedures en aanverwante zaken!

Maar je hebt gelijk hoor, de keer dat jij bekneld ligt daar, dan vraag ik wel of de "professionele brandweer" je wil komen helpen.. wel een kwartier meer aanrijdtijd maar dan is het in ieder geval geen speeltuin om je heen, want dat vind je blijkbaar punt 1 gezien de hulpverlening.

Ik ben niet diegene die het belang van de burger er steeds bij haalt, even goed lezen zou ik zeggen.

Dat ik brandweercollega's die met het eigen vervoer komen slechtere brandweermensen zou vinden heb je mij nog niet horen zeggen. Dus onzin.

Het gaat mij erom dat je totaal geen overzicht hebt met wie je de klus gaat klaren, je moet maar afwachten hoeveel er zijn en wanneer ze er zijn.

Zie je het al voor je een containerbrand met tien man blussen!!!

Of dat het voertuig er al is en de manschappen zijn nog onderweg of juist andersom natuurlijk.
Is knap vervelend lijkt me zo, voor de brandweermensen zelf maar ook voor de mensen waar het omgaat die eventuele hulp nodig zouden hebben.


Nick

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 25 mei 2006, 00:37:07
Ik verplaats me nu maar even in de mensen waarvan hun schuur in de brand staat.

Ze horen eindelijk een sirene blijkt het een ladderwagen te zijn, waarvan de bemanning niet veel kan uitrichten.
Lijkt mij als burger en als brandweerman erg frustrerend, wat een ander forumlid al aangaf is het misschien beter om een TAS vanuit Delfzijl mee te laten rijden, zeker als deze eerder ter plaatse is.

Over het aankomen met eigen voertuigen, je bent geen voorrangsvoertuig en ook niet als zodanig herkenbaar dus dat er mogelijk wat gebeurd onderweg lijkt me vrij reeel, ook lijkt het mij erg onoverzichtelijk met hoeveel personen je bent, zeker voor een bev of OvD.


henk2678

  • Gast
Reactie #53 Gepost op: 25 mei 2006, 20:01:25
:)


henk2678

  • Gast
Reactie #54 Gepost op: 25 mei 2006, 20:02:37
De verhalen lezend kom ik tot maar tot één conclusie. Dit is weer typisch Nederlands hoe hier op gereageerd wordt, een ieder weet het weer beter, de ene nog beter dan de andere. Men reageert ergens op zonder de echte achtergronden te kennen en niet wetend hoe het vooral in landelijke gebieden werkt. Stadsmensen denken dat overal een brandweerauto staat die alla minuut kan uitrukken.

Ik ben zelf ook bevelvoerder van een korps waar mensen op eigen gelegenheid naar het incident komen, ja niet de ideale oplossing maar als een ieder eerst naar de kazerne moet komen zijn de uitruktijden onacceptabel. ja nu weet ik wel wat er gezegd wordt, opheffen deze post. Hoe denk je hier dan over dat de naastgelegen post er bijna 20 minuten over doet om bij ons te komen. Terwijl wij op deze manier overal binnen 10 a 12 minuten ter plaatse zijn. Klant gerichtheid noemen wij dit, ja jullie noemen dit natuur onacceptabel.

Wij hebben hele goede afspraken hierover gemaakt, ik en mijn collega bevelvoerders weten continu wie aanwezig is en dus op eigen gelegenheid komt.

Ook op de situatie in Borgsweer wordt gereageerd zonder dat een ieder weet wat de oorzaak hiervan kan zijn, de ladderwagen kan natuurlijk in de buurt geweest zijn. Er zijn in dat gebied enkele vaarwegen en misschien moest de TS omrijden of wachten............zeg het maar.
Ik val de collega's daar absoluut niet af, als het zo goed gaat gewoon doorgaan.

Groet Henk


Sam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #55 Gepost op: 25 mei 2006, 20:19:34
Echt ongelooflijk hoe hier op gereageerd wordt. Ik heb niet alles gelezen maar na het zien van het filmpje kan ik er hooguit om lachen. Hier is toch niets mis mee. 10 jaar geleden ging het op zoo veel plaatsen op deze manier. tijden veranderen maar gelukkig zijn er altijd uitzonderingen. Dit is toch mooi om naar te kijken. Ik zou zowieso niet weten waarom het gevaarlijk is dat mensen op eigen houtje toch nog naar de brand komen. Hadden ze dan helemaal niet moeten komen...


fireman77

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 25 mei 2006, 21:37:56
De verhalen lezend kom ik tot maar tot één conclusie. Dit is weer typisch Nederlands hoe hier op gereageerd wordt, een ieder weet het weer beter, de ene nog beter dan de andere. Men reageert ergens op zonder de echte achtergronden te kennen en niet wetend hoe het vooral in landelijke gebieden werkt. Stadsmensen denken dat overal een brandweerauto staat die alla minuut kan uitrukken.

Ik ben zelf ook bevelvoerder van een korps waar mensen op eigen gelegenheid naar het incident komen, ja niet de ideale oplossing maar als een ieder eerst naar de kazerne moet komen zijn de uitruktijden onacceptabel. ja nu weet ik wel wat er gezegd wordt, opheffen deze post. Hoe denk je hier dan over dat de naastgelegen post er bijna 20 minuten over doet om bij ons te komen. Terwijl wij op deze manier overal binnen 10 a 12 minuten ter plaatse zijn. Klant gerichtheid noemen wij dit, ja jullie noemen dit natuur onacceptabel.

Wij hebben hele goede afspraken hierover gemaakt, ik en mijn collega bevelvoerders weten continu wie aanwezig is en dus op eigen gelegenheid komt.

Ook op de situatie in Borgsweer wordt gereageerd zonder dat een ieder weet wat de oorzaak hiervan kan zijn, de ladderwagen kan natuurlijk in de buurt geweest zijn. Er zijn in dat gebied enkele vaarwegen en misschien moest de TS omrijden of wachten............zeg het maar.
Ik val de collega's daar absoluut niet af, als het zo goed gaat gewoon doorgaan.

Groet Henk


Ja gelukkig is er maar sporadisch echt wat aan de hand in deze gebieden en kan je de uitrukken op één hand tellen want ik blijf het zeggen je moet maar afwachten wie je bij je hebt. Je manschappen weten ook tijdens het aanrijden niet wat er aan de hand want nadere info krijgen ze niet en zo kan ik wel even doorgaan.

Echt ongelooflijk hoe hier op gereageerd wordt. Ik heb niet alles gelezen maar na het zien van het filmpje kan ik er hooguit om lachen. Hier is toch niets mis mee. 10 jaar geleden ging het op zoo veel plaatsen op deze manier. tijden veranderen maar gelukkig zijn er altijd uitzonderingen. Dit is toch mooi om naar te kijken. Ik zou zowieso niet weten waarom het gevaarlijk is dat mensen op eigen houtje toch nog naar de brand komen. Hadden ze dan helemaal niet moeten komen...

Ja ik denk dat jij teveel naar brandweerman sam hebt gekeken, vooral blijven volhouden zou ik zeggen.


Sam

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #57 Gepost op: 25 mei 2006, 22:24:58
Heb ik vroeger inderdaad naar gekeken. mooie serie vond ik dat altijd
Heb de Tune speciaal even voor je online gezet! ;) http://home.planet.nl/~woerk124/17-indernet-Brandweerman%20Sam.mp3
Snap alleen de link niet zo goed maarja....


ltdoka

  • Gast
Reactie #58 Gepost op: 27 mei 2006, 18:36:51
Zoals ik al aangehaald heb in het topic van de grote brand in Hengelo, en misschien door Palpie terecht naar dit topic verwezen, snap ik de hele comotie niet erg.

De brandweer komt met eigen vervoer naar een brandadres en de reacties van de diverse collega's zijn bijna allemaal in zekerzin minachtend naar deze goed willende mensen. Ik vraag mij af of ieder van de personen, die zo neer buigend doen, zich de volgende dingen realiseren
1. Het is schijnbaar een klein VRIJWILLIG korps wat m.i. zoveel betekend dat de mensen dit NAAST hun gewone werk doen en dat bij een uitruk in elk geval hun werkgever benadeeld wordt omdat men direct alles "laat vallen" om een brand te blussen vele werkgevers willen dit tegenwoordig niet meer
2. Om de inzet te waarborgen komt men dus blijkbaar op eigen gelegenheid naar een brandadres en dat doet men zonder het maken van brokken, iets wat van verschillende beroepskorpsen niet gezegd kan worden getuige de topics van verongelukte brandweervoertuigen
3. In vele dorpen heeft men een gebrek aan vrijwillige brandweerlieden wees dus blij dat men in een dorpje als Borgweer wel een inzet kan waarborgen, ook al doet men dat op een creatieve wijze

Behoudens deze topic valt het mij op dat menig persoon op dit forum zich als zeer goede stuurman gedraagd door allerlei zaken die fout gaan bij andere korpsen te becritiseren en te laten merken hoe goed men het allemaal wel weet, mocht er niks af te kraken zijn aan het optreden van de collega's dan staan de meesten wel weer klaar met mogelijke oorzaken waar niemand nog een oordeel over kan geven en het betrokken korps zelfs niet eens WIL geven, er worden pyromanen verzonnen, verkeerde veiligheidsmaatregelen bedacht of juist het ontbreken daarvan en men legt links naar andere branden (zelfs branden in het buitenland) waarvan enig verband nog niet is aangetoond / onderzocht maar, hier weet men het alwel

Staat geen van jullie er bij stil dat er mensen zijn die god op hun blote knieen danken dat er uberhaupt zo'n rodewagen met blauwelampen en een tweetoon terplaatse komt (voor de duidelijkheid dat is een brandweervoertuig) dat er op een dergelijk voertuig alleen een chauffeur aanwezig is en dat zijn collega's met een opel vectra, ford transit, vw golf of voor mij part te paard aankomen zal die mensen op dat moment waarschijnlijk geen zorg zijn, die zien alleen maar dat men tracht de schade te beperken.
Is het dan niet een beetje kort door de bocht om dergelijke werkwijzen af te kraken, hoe vaak staan jullie zelf niet te vechten tegen een brand terwijl je, in een grote plaats met een beroepskern, een gebrek aan water hebt en moeten we dan gaan staan lachen van kijk dat stelletje kl......... kan de waterwinning niet eens rond krijgen, hoe zou je je voelen al je collega's van de boerenbrandweer zo op dit forum zouden reageren.....

Heb eens wat meer respect voor je collega's die misschien in moeilijker omstandigheden hun werk proberen te doen en gedraag je wat minder als die stuurman uit een wel bekent spreekwoord (de beste stuurlui staan aan wal) bedenk je eens dat het jullie zou sieren om eens wat meer in de geest van een ander gezegde te handelen

HET WARE TE WENSEN
DAT ALLE MENSEN
MET AL HUN GEBREKEN
ZICH ZELF EEN BEKEKEN
DAN ZOUDEN ZIJ HET PRATEN
OVER ANDEREN WEL LATEN


Even voor alle duidelijkheid met JULLIE bedoel ik iedereen die zich minderwaardig uitlaat over collega's die naar eer en geweten handelen om hun werk op de beste manier te doen

Wout
(die zoals vaker aangehaald, niet met de HV van doen heeft anders dan dat hij het een zwaar beroep vind met vele aspecten die hij niet zou willen meemaken)


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #59 Gepost op: 27 mei 2006, 19:32:19
:'( :'( mooi gezegd, waarom zit jij niet in de politiek?  8)