Persoonlijke ervaring opleiding brandweer

Auteur Topic: Persoonlijke ervaring opleiding brandweer  (gelezen 3317 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fireman1986

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 49
Gepost op: 12 mei 2006, 13:59:31
Hey hallo

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn m.b.t. de opleiding die jullie gevolgd hebben en de procedure tot het aantreden bij de brandweer. Hiermee bedoel ik de test die jullie afgelegd hebben zoals een sporttest, psychologische test enz.
Ik wil zelf namenlijk bij de brandweer en kan weinig hierover op internet vinden. Of hebben jullie misschien sites waar ik op kan kijken?

Graag jullie ervaringen hierover.

bedankt




jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2006, 01:39:27
Ik heb em even van het slot gehaald... reageert wat lastig ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Melle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 357
    • brandweer Amersfoort
Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2006, 00:58:06
Voor mij was het simpel: Reageren op vacature voor vrijwilliger, geselecteerd worden na gesprekken en ladder test,  daarna de sport-test en de medische keuring daarna kwam de aanstelling tot aspirant brandwacht, direct begonnen met Brandwacht (op 3 januari)  en daar was ik in mei mee klaar.
Daarna binnen 10 weken even mijn brandwacht 1e klas gehaald (1 dag in de week cursus).
Ik ben u net 1 dag terug van de verplichte 4 jaarlijkse trainingweek in Zweden (was geweldig) en ga na de zomer beginnen aan hoofdbrandwacht.

Ik moet zeggen dat ik echt genoten heb tijdens mijn opleiding van brandwacht en 1e klas, het was een geweldige tijd en heb veel geleerd.
Ook in Zweden ben ik zeker een grote ervaring rijker geworden (en ik denk dat sommige daar over mee kunnen praten die dit lezen en geweest zijn) ;).


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2006, 17:08:30
nou dan zal ik oook maar even 


mijn vader zit al reeds zon 23 jaar bij de vrijwillige brandweer en  als ''kleine jongen '' mocht ik soms mee met hem naar de kazerne   en demonstraties enzo         zo is  mijn brandweerbloed ook gaan koken  en ben ik vanaf mn 17 naar elke oefenavond geweest   eerst kijken    af en toe alst rustig was mee doen   enzo    tot ik 18   werd  toen werd ik medisch gekeurt  met de bekende fietstest    en mocht ik  oktober vorig jaar op cursus manschappen 1      het is een leuke opleiding je leert er heel veel   soms  is de tijd wel wat kort  en zelfstude is een must    ook maak je nieuwe kameraden wand je bent continu met elkaar bezig '' cursusgroep''       ik heb nu voor manschappen 1 nog een maandje te gaan   22 juni heb ik examen in utrecht 
ik hoop dan te slagen en verder te gaan dit najaar met  manschappen 2/ brandwacht 1e klas

als je nog verdere vragen mocht hebben dan stel je ze maar


fireman1986

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 49
Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2006, 13:32:06
hey bedankt voor jullie reacties... ik  begrijp wel dat er tussen de verschillende korpsen verschillende eisen gesteld worden... veel succes met manschappen 1, marcel-beets. Ik moet zelf 20 juni voor de sportkeuring, wat ik moet doen is aardig zwaar, bijna 700 m. verschillende zwemslagen, schuttle-run test, opdrukken, buikspieren, parcour onder en boven water... best veel dus en ben dus ook al druk aan het trainen... hoop dat ik het ook haal...en als ik het haal moet ik daarna nog een psychologische test afleggen en daarna 2 x op duikkeuring voor de verplichte onderdeel van brandweerduiker... maar dit is dan wel voor de beroeps...
 
hou me op de hoogte hoe het is gegaan marcel-beets...

groetjes


maikelv

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2006, 17:58:46
Ik weet niet maar misschien zit er ook nog verschil in zwaarte van de opleiding tussen een beroeps en een vrijwilliger?? Want die duiktest en onder water parcours krijg je hier bij ons korps niet.


marcel-beets

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
  • hoofdbrandwacht + ademluchtmedewerker
Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2006, 09:14:46
in de eisen voor aanstelling tussen korpsen onderling zit verschil    in de opleiding niet     mischien dat er bij beroepskorpsen vaker realistisch geoefend wordt  maar das puur een geldkwestie