Geweld tegen brandweer neemt toe

Auteur Topic: Geweld tegen brandweer neemt toe  (gelezen 3403 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Gepost op: 26 mei 2006, 20:59:29
Geweld tegen brandweer neemt toe

Amsterdam - Het geweld tegen de brandweer neemt toe. Een kwart van de brandweerlieden vindt zelfs dat het geweld onbeheersbaar is geworden. De ernst en omvang van geweld tegen de brandweer maken een gerichte aanpak noodzakelijk. Dit blijkt uit een rapport van het ministerie van BZK over geweld en agressie tegen de brandweer.

Het onderzoek is verricht onder een representatief aantal brandweermensen (711) werkzaam bij 26 brandweerkorpsen, waaronder de 4 grote steden. Er is een onderscheid gemaakt tussen repressief brandweerpersoneel, zowel vrijwilligers als beroeps, preventisten en meldkamerpersoneel.

Van de beroepskrachten is 18% in de afgelopen 12 maanden met fysiek geweld geconfronteerd. Dit is volgens de onderzoekers zowel in absolute als in normatieve zin een te hoog percentage. Bij vergelijking met de andere beroepsgroepen moet worden bedacht dat brandweerpersoneel relatief een kleiner deel van de werktijd daadwerkelijk contactmomenten heeft met het publiek en primair op hulpverlening is gericht.

Bron: http://www.blikopnieuws.nl


Nurse powerrrrr


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2006, 21:07:31
Geweld tegen brandweer neemt toe

Amsterdam - Het geweld tegen de brandweer neemt toe. Een kwart van de brandweerlieden vindt zelfs dat het geweld onbeheersbaar is geworden. De ernst en omvang van geweld tegen de brandweer maken een gerichte aanpak noodzakelijk. Dit blijkt uit een rapport van het ministerie van BZK over geweld en agressie tegen de brandweer.

Het onderzoek is verricht onder een representatief aantal brandweermensen (711) werkzaam bij 26 brandweerkorpsen, waaronder de 4 grote steden. Er is een onderscheid gemaakt tussen repressief brandweerpersoneel, zowel vrijwilligers als beroeps, preventisten en meldkamerpersoneel.

Van de beroepskrachten is 18% in de afgelopen 12 maanden met fysiek geweld geconfronteerd. Dit is volgens de onderzoekers zowel in absolute als in normatieve zin een te hoog percentage. Bij vergelijking met de andere beroepsgroepen moet worden bedacht dat brandweerpersoneel relatief een kleiner deel van de werktijd daadwerkelijk contactmomenten heeft met het publiek en primair op hulpverlening is gericht.

Bron: http://www.blikopnieuws.nl
 

Dat is een zorgwekkende ontwikkeling... :o
Hoe zijn de ervaringen hiermee binnen de korpsen? Hebben jullie ook de indruk dat geweld tegen hulpverleners toeneemt?
Brandwacht 1e klas + WVD


Brandweerman_1979

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 61
  • Blaffende honden bijten niet, de mijne blaft niet.
Reactie #2 Gepost op: 26 mei 2006, 22:32:19
Dat is een zorgwekkende ontwikkeling... :o
Hoe zijn de ervaringen hiermee binnen de korpsen? Hebben jullie ook de indruk dat geweld tegen hulpverleners toeneemt?

Ik heb er, gelukkig, bij onze gemeente nog niet mee te maken gekregen...

Maar ja, je weet nooit hoe lang het duurt voordat het ook bij ons gebeurt...


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2006, 13:41:01
Ik moet zeggen dat het met het fysieke geweld in onze regio nog wel meevalt. Helaas was dat bij de ambulancecollega's in Doetinchem onlangs wel even anders. Ik denk dat de drempel voor het toepassen van fysiek geweld bij een tankautospuitbemanning ietwat hoger ligt dan bij een ambulancebemanning. Zij zijn immers (meestal) maar met z'n tweeën terwijl een tankautospuit minimaal uit 6 man/vrouw bestaat.

Het verbale geweld neemt helaas wel toe. Praktische voorbeelden vindt je vooral als je als brandweer een stuk van een weg tijdelijke afsluit, bijvoorbeeld om je werk veilig uit te kunnen voeren. Dit soort maatregelen worden door de weggebruikers niet altijd zomaar meer geaccepteerd. Scheldkannonades en omhooggestoken middelvingers zijn helaas geen uitzondering meer. Gelukkig zijn er ook nog steeds veel "klanten" die erg blij zijn als de hulpverleners komen. Dit houdt het brandweervak toch wel leuk....

Iets dat ook steeds vaker gebeurt is diefstal van materialen en voorzieningen uit hulpverleningsvoertuigen. In de omgeving van het normaal gesproken erg rustige Doetinchem is in het verleden tijdens een inzet een mobiele telefoon uit het OVD voertuig gestolen. Uit het HOVD voertuig is twee jaar geleden een deel van het navigatiesysteem uit de auto gesloopt (ze hadden er uitendelijk niet veel aan maar de schade was aanzienlijk). De auto stond op de oprit voor de woning van een collega!!! Het toppunt vond ik toch wel de diefstal van een complete mobilofoon uit een ambulance, inmiddels een jaar of 4 geleden. De ambulance was bezig om bij het Slingeland Ziekenhuis een patient af te leveren. Toen de bemanning van de ambu terugkeerde bij hun voertuig was de complete mobilofoon verdwenen.....

Bij al dit soort acties vraag ik mij telkens weer af wat die mensen bezielt.....
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Bart S

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2006, 14:50:21
Iets dat ook steeds vaker gebeurt is diefstal van materialen en voorzieningen uit hulpverleningsvoertuigen. In de omgeving van het normaal gesproken erg rustige Doetinchem is in het verleden tijdens een inzet een mobiele telefoon uit het OVD voertuig gestolen. Uit het HOVD voertuig is twee jaar geleden een deel van het navigatiesysteem uit de auto gesloopt (ze hadden er uitendelijk niet veel aan maar de schade was aanzienlijk). De auto stond op de oprit voor de woning van een collega!!! Het toppunt vond ik toch wel de diefstal van een complete mobilofoon uit een ambulance, inmiddels een jaar of 4 geleden. De ambulance was bezig om bij het Slingeland Ziekenhuis een patient af te leveren. Toen de bemanning van de ambu terugkeerde bij hun voertuig was de complete mobilofoon verdwenen.....

In het afgelopen halfjaar is er bij ons 's nachts een ambu opengebroken die voor de post stond geparkeerd. En recentelijk tijdens een inzet, wederom 's nachts. Beide keren was de navigatie verdwenen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2006, 14:53:05
In het afgelopen halfjaar is er bij ons 's nachts een ambu opengebroken die voor de post stond geparkeerd. En recentelijk tijdens een inzet, wederom 's nachts. Beide keren was de navigatie verdwenen.

Toen ik stage liep bij de politie was er ook een melding, waarbij de politieauto met zwaailichten aan op de weg stond (met draaiende motor dus deuren niet afgesloten) toen werd ook de TOMTOM gestolen  :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2006, 14:53:28
Zou het allemaal niet te maken hebben met de opvoeding van de huidige 'volwassen / jong volwassen'. Heeft gewoon de opvoeding van de afgelopen decenia's niet gefaalt in het bij brengen van 'respect'.  :-\


Bart S

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2006, 14:59:38
Zou het allemaal niet te maken hebben met de opvoeding van de huidige 'volwassen / jong volwassen'. Heeft gewoon de opvoeding van de afgelopen decenia's niet gefaalt in het bij brengen van 'respect'.  :-\

Ik denk dat het er wel wat mee te maken heeft. Ik haalde het niet in mijn hoofd om voor een ambulance met alle signalen aan te blijven staan en de bemanning dan ook nog te trakteren op een middelvinger voordat ik tergend langzaam aan de kant ga. Wederom echt gebeurt, eigen ervaring. Maar ik wijk een tikje af van het topic onderhand ;)


brw arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,131
  • one misson one goal
Reactie #8 Gepost op: 2 juni 2006, 00:18:51
geldt dit ook als de politie beetje agressief tegen brandweermensen reageerd?? ::) ::)

we hadden melding binnenbrand kwam een collega ter plaatsten om drank te brengen e.d. was er een hele opgefokte agent die hem bijna te lijf wou gaan. beetje jammer we moeten het toch samen doen he.. :-X :-X
bhv-er, Hoofd brandwacht,lid ogs team boxmeer(opgeheven per 01-04-2014), onderbrandmeester in opleiding,zelfstandig ondernemer van bakker bart  steunt


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #9 Gepost op: 2 juni 2006, 11:22:54
geldt dit ook als de politie beetje agressief tegen brandweermensen reageerd?? ::) ::)

we hadden melding binnenbrand kwam een collega ter plaatsten om drank te brengen e.d. was er een hele opgefokte agent die hem bijna te lijf wou gaan. beetje jammer we moeten het toch samen doen he.. :-X :-X

Ik moet zeggen dat we hier nog nooit problemen hebben gehad met de politie. Meestal hebben wij een situatie die precies het tegenovergestelde is van hetgeen jij ons vertelt. Als bij ons de verzorgingunit ter plaatse komt dan werkt deze ook meestal als een magneet voor politiepersoneel  :)
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.