RWA in (stapel)magazijnen

Auteur Topic: RWA in (stapel)magazijnen  (gelezen 4309 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Lummelke

  • Gast
Gepost op: 25 juni 2006, 15:16:21
Bij een RWA-berekening wordt uitgegaan van de uitbreidingsnelheid van een brand, er wordt gerekend met opkomsttijden van de brandweer enz. enz.. Maar is er iemand die mij kan vertellen of er ook gerekend wordt met de verticale uitbreidingsnelheid? En hoe zit het met de constructie van de stellingen bij een brand in een stelling magazijn? Wat gebeurd er wanneer constructie van de stellingen bezwijkt met het brandoppervlak? En hoe ziet er dan een RWA berekening uit?
Waarom deze vragen?
Omdat er door de RWA-jongens steeds meer wordt gepredikt dat RWA uitermate geschikt is voor dit soort gebouwen met een oppervlakte van meer dan 1000m2.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2006, 13:04:47
Bij BvB max 10 meter hoog en grond oppervlak van max 25 m2....... ::) ::) ;)


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2006, 15:45:06
Zou niet mogen uitmaken, ten slotte is in je debietberekening (als het goed is) je vuurlast meegenomen, je uitbreidingssnelheid, en is er ook een criterium dat wanneer de rooklaag contact maakt met de opslag in de stelling er moet worden overgegaan naar een 1-zone model (opgemengde situatie i.p.v. gestratificeerd).

Ik vraag me even af waarop die RWA-jongens hun gelijkwaardigheid baseren. Wat heeft een RWA voor temperende invloed op de uitbreiding van brand? Volgensmij geen, dus gelijkwaardigheid voor compartimentsgrootte (gebaseerd op branduitbreiding) is nooit te onderbouwen...
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2006, 16:04:14
Zou niet mogen uitmaken, ten slotte is in je debietberekening (als het goed is) je vuurlast meegenomen, je uitbreidingssnelheid, en is er ook een criterium dat wanneer de rooklaag contact maakt met de opslag in de stelling er moet worden overgegaan naar een 1-zone model (opgemengde situatie i.p.v. gestratificeerd).

Ik vraag me even af waarop die RWA-jongens hun gelijkwaardigheid baseren. Wat heeft een RWA voor temperende invloed op de uitbreiding van brand? Volgensmij geen, dus gelijkwaardigheid voor compartimentsgrootte (gebaseerd op branduitbreiding) is nooit te onderbouwen...

Het zou kolom C van BvB kunnen zijn..... ;) Je legt dan het risico neer bij de plaatselijke brandweer...... :-X


Target77

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2006, 16:05:01
Het zou kolom C van BvB kunnen zijn..... ;) Je legt dan het risico neer bij de plaatselijke brandweer...... :-X

Je wordt weer bedankt!  :-X


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2006, 16:23:19
Ach.... af toe een uitdaging op z'n tijd voor de brandweer..... Stel je eens voor: een groot magazijn van 20000 m2 met in het midden een brand van 25 m2 grond oppervlakte en de stelling staat over een hoogte van 10 m in brand (250 m3).... loop afstand >60 meter (door de RWA kunnen de loopafstanden ook langer worden) ;D ;D ;D ;D (wel is natuurlijk gegarandeerd dat je binnen de inzettijd van 7 minuten water op het vuur is... ::) ::))

Moet toch kunnen in 2006..... :-X :-X


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2006, 16:35:20
Bij BvB max 10 meter hoog en grond oppervlak van max 25 m2....... ::) ::) ;)

Punt één , voor een RWA moet je volgensmij nog steeds op een PvE certificeren, niet op een Bdb.

Verder: Die 10 meter hoogte snap ik niet helemaal, je uitbreiding is maar net afhankelijk van je vuurlast, in het BdB wordt dan van een standaardwaarde uitgegaan? In je haalbaarheidsberekening heb je een waarde k-ref welke je vermogensdichtheid aangeeft, die moet per geval worden berekend. Een stelling van 10 meter hoog met stalen machine-onderdelen is wellicht beheersbaarder dan een zelfde stelling met tuinmeubels. De brand moet brandstofbeheerst zijn, en niet zuurstofbeheerst.

Daarnaast mag elke stelling geen grondvlak groter dan 25 m2 hebben, maar wie geeft me aan of er tussen de afzonderlijke stellingen geen overslag plaats kan vinden? Is daar een berekening op losgelaten? Kan de rooklaag de stellinginhoud ontsteken?

Voor een binnenaanval is verder ook nog een BMI met volledige detectie nodig, een DM1 naar de brandweer en alle verbindingen moeten te controleren zijn.

Wanneer alle bovenstaande vragen beantwoord zijn wil ik misschien de gelijkwaardigheid in overweging nemen, maar niet eerder...
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2006, 19:15:54
Punt één , voor een RWA moet je volgensmij nog steeds op een PvE certificeren, niet op een Bdb.

Verder: Die 10 meter hoogte snap ik niet helemaal, je uitbreiding is maar net afhankelijk van je vuurlast, in het BdB wordt dan van een standaardwaarde uitgegaan? In je haalbaarheidsberekening heb je een waarde k-ref welke je vermogensdichtheid aangeeft, die moet per geval worden berekend. Een stelling van 10 meter hoog met stalen machine-onderdelen is wellicht beheersbaarder dan een zelfde stelling met tuinmeubels. De brand moet brandstofbeheerst zijn, en niet zuurstofbeheerst.

Daarnaast mag elke stelling geen grondvlak groter dan 25 m2 hebben, maar wie geeft me aan of er tussen de afzonderlijke stellingen geen overslag plaats kan vinden? Is daar een berekening op losgelaten? Kan de rooklaag de stellinginhoud ontsteken?

Voor een binnenaanval is verder ook nog een BMI met volledige detectie nodig, een DM1 naar de brandweer en alle verbindingen moeten te controleren zijn.

Wanneer alle bovenstaande vragen beantwoord zijn wil ik misschien de gelijkwaardigheid in overweging nemen, maar niet eerder...

Het zal inderdaad bij de gelijkwaardigheid allemaal aangetoont moeten worden! Ach... binnenkort komt de revisie van BvB uit... misschien staan daar nog 'leuke' nieuwe zaken in... :)


Lummelke

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2006, 23:01:43
Heeft er iemand een idee hoe de stalenstellingen gedurende de berekende brandontwikkelingstijd zich houdt? Zou het niet zo kunnen zijn dat het dunne staal bewijkt door hitte in combinatie met de belasting. Wanneer een brandende stelling omvalt valt deze vermoedelijk tegen een volgende stelling. Dan is de RWA berekening en de aangelegde installatie toch volkomen zinloos. Is er iemand die zoiets in de praktijk heeft meegemaakt?


pro

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2006, 09:27:45
Hi,

ik kwam dit artikel onlangs tegen, wellicht biedt dit wat helderheid http://www.dgmr.nl/brand/publicaties/VV0505%20dgmr.pdf

pro