RWA in (stapel)magazijnen

Auteur Topic: RWA in (stapel)magazijnen  (gelezen 4308 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Target77

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 27 juni 2006, 13:19:10
Punt één , voor een RWA moet je volgensmij nog steeds op een PvE certificeren, niet op een Bdb.

BdB was toch inderdaad geen genormeerd document? Of vergis ik mij nou?


Rene112

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 27 juni 2006, 22:10:27
Heeft er iemand een idee hoe de stalenstellingen gedurende de berekende brandontwikkelingstijd zich houdt? Zou het niet zo kunnen zijn dat het dunne staal bewijkt door hitte in combinatie met de belasting. Wanneer een brandende stelling omvalt valt deze vermoedelijk tegen een volgende stelling. Dan is de RWA berekening en de aangelegde installatie toch volkomen zinloos. Is er iemand die zoiets in de praktijk heeft meegemaakt?

18 december 2003 .... bij een 'brandje' in een Cacao opslag van ADM in Wormer  ;)

Toen wij (toenmalige regio Noord-Kennemerland) daar met een volledige compagnie de regio's Zaanstreek/Waterland kwamen aflossen, werd bij de commando overdracht gewaarschuwd voor de gedeeltelijk ingestorte stellingen.

Bij het ontstaan van de brand waren bepaalde stellingen ingestort. Door eventueel verder bezwijken zou een domino-effect kunnen ontstaan waarbij de laatste stelling zomaar even door de gevel naar buiten kon komen vallen.....  kortom : als pelotonscommandant zorg je dat alle mensen in het betreffende vak uit de buurt blijven van de gevel  ;)

Maar terug naar het ontstaan van brand in/bij een stelling. Zover ik weet is zo'n stelling geen onderdeel van de bouwvergunning en worden daar op grond van het bouwbesluit geen eisen aan gesteld (toch?). Ik verwacht dat de brandwerendheid op bezwijken van zo'n stelling beperkt is.... en dat het in elkaar zakken (of instorten) bij een felle brand snel zal plaatsvinden.. met als mogelijk vervolg het door mij beschreven domino effect.

groeten,
René de Caluwé


pro

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2006, 08:48:01
volgens ons ministerie kan een stelling een bouwwerk zijn, zie
http://www.vrom.nl/get.asp?file=docs/bouwen_en_wonen/Praktijkboek_BB_versie2005dec_hoofddeel.pdf  bladzijde 55 onderaan

pro


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2006, 08:54:36
Klopt, een stelling is een bouwwerk in de zin van de woningwet. Voor de kleine stellingen (onder de 3 meter) heb je geen bouwvergunning nodig, voor 3-8,5 mtr. een lichte bouwvergunning en daarboven een reguliere.

e.e.a. na te lezen in het BBLB
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


vinma

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2006, 09:44:17
Klopt, een stelling is een bouwwerk in de zin van de woningwet. Voor de kleine stellingen (onder de 3 meter) heb je geen bouwvergunning nodig, voor 3-8,5 mtr. een lichte bouwvergunning en daarboven een reguliere.

Het gaat iets verder dan alleen die grenswaarde van 3 meter. Verdiepingsvloeren en loopbruggen bepalen mede de bouwvergunningsplicht.

Volgens het bouwbesluit hebben we het hier over een "bouwwerk geen gebouw zijnde". B&W moeten beoordelen of een stelling een brandwerendheid mbt bezwijken moet hebben. Volgens VROM zal dat laatste meestal niet het geval zijn, aangezien een stelling niet bestemd is voor het verblijven van personen. VROM geeft tevens aan dat wanneer de stelling door brand instort, de omgevingstemperatuur zó hoog is geworden dat het doorzoeken van de ruimte geen zin meer heeft.
Tot zover VROM... (ik heb het overigens niet bedacht... ;))