Ambulancepersoneel bang voor wraak

Auteur Topic: Ambulancepersoneel bang voor wraak  (gelezen 12554 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 11 juli 2006, 18:35:21

Om terug te komen op dat filmpje...ik zie WEL overduidelijk hinderlijk ongeoorloofd gedrag, mogelijk zelfs schadelijk voor de wagen, maar ik zie GEEN agressie tegen ambulancepersoneel, wat in het begin van deze topic wel werd gesuggereerd door de lijn te trekken naar het voorval in Amsterdam.


Dat ben ik met je eens, ik zie ook geen agressie jegens het personeel in dat filmpje, maar volgens mij was die link tussen dat filmpje en dat vooral in Amsterdam niet de agressie maar het totaal gebrek aan respect jegens de ambulance/hun bemanning.

Je kiest dan voor een levensgevaarlijke situateie waarbij je eigen veiligheid, die van je partner en die van dat "zwaargewond kind wat doodgaat" niet meer gewaarborgt kunnen worden. Dit is volgens mij geen goed hulpverlenersschap.

Bovendien, stel je kiest voor de optie van joffrey om om je heen te gaan meppen met een maglite of de optie van jou om te gaan rijden...en met een beetje pech (en met die dronken malloten is het niet ondenkbaar) raakt er iemand door jouw toedoen ernstig gewond.
Wat dan? dan kom je misschien nog in de media ook als de ambulancebroeder die roekeloos ging handelen bij een stelletje dronken malloten. Om maar te zwijgen over rechtszaken. Of kamervragen of al die poltieke onzin waar we in Nederland zo goed in zijn.

Gaan we ook wild west cowboy-praktijken beginnen net als in de States?

Langzaam beginnen met rijden zodat die ettertjes er zelf nog af kunnen springen noem ik echt geen levensgevaarlijke situatie waarbij onze veiligheid en die van de patient (wij zitten sowieso binnen, met de deur op slot) in het geding komt hoor....

Ik heb vroeger als kind  regelmatig op allerlei busjes en bussen gezeten als dat voertuig vol was, en daar kon je ook gewoon opklimmen en afspringen als het voertuig niet te hard reed, dus zo "levensgevaarlijk" is dat echt niet.
Je moet natuurlijk niet vol gas wegrijden, maar dat had ik al eerder gezegt, en niet alleen voor de aso's op 't dak, maar ook vanwege je collega + patient kan je dat uiteraard natuurlijk niet doen.

En verder zie ik Joffry ook nergens zeggen dat hij "om zich heen gaan meppen met z'n maglite".


Natuurlijk wordt je als ambulance personeel niet als boeman afgeschilderd
als je gaat rijden...maar ik vind als je mensen gaat aanvallen met je
maglite (wat ik wel eens wil zien) of als je gaat rijden als er mensen op je
dak staan (als je gas geeft vallen ze sowieso, naar mijn idee... ook als je
dit zacht doet, omdat ze er niet op berekend zijn!)... dat je dan net zo
hard aan deze ongein mee doet als de boosdoeners zelf!


Joffry zegt nergens dat ie "mensen gaat aanvallen" met die lamp...

En (weg)rijden met mensen op 't dak gaat prima, zolang je dat maar langzaam doet. En als je langzaam optrekt hebben die gasten heus wel door dat hun ondergrond in beweging komt.

En dat zou ons dan tot boosdoender maken ??! Ik dacht dat wij juist de goeie waren, wij proberen tenslotte die patient achterin te helpen, dat we daarbij gehinderd worden door van die aso's kunnen wij toch niks aan doen?! We moeten er alleen wel even een oplossing voor zien te vinden. En daarbij gaat het belang van de patient gewoon voorop.

Citaat
En het smoesje dat je ze niet gehoord hebt door de herrie... nou ga jij dat
maar eens even aan de rechter wijsmaken jongen....


Jij hebt duidelijk nog nooit in een busje/chevy ambulance gezeten dat zich een weg moest banen door zo'n massa waar de muziek ook nog eens keihard aan stond....


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #41 Gepost op: 11 juli 2006, 19:39:55
Zou je echt gaan meppen met een paar honderd mensen om je heen die onder invloed zijn van middelen? Ik vraag me af wat je ermee bereikt. Volgens mij is het beter voor je eigen veiligheid als je grijpt naar meer tactische middelen.
Harold, dan mag jij me vertellen welke ''tactische middelen'' je beschikbaar hebt. En over ''echt gaan meppen'' schrijf ik echter geen enkel woord, weet niet waar je dat nu vandaan haalt.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat mensen die niet als AVP/ACH werkzaam zijn en hier op het forum navigeren, er zomaar vanuit blijken te gaan dat we in zulke situaties alles lekker rustig over ons heen laten komen (al of niet figuurlijk....)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #42 Gepost op: 11 juli 2006, 19:45:04
Sterker nog, in de evenementenhulpverlening (en dan metname evenementen waar buitenproportioneel veel drugs en alcohol aanwezig zijn) heb ik gemerkt dat het gros aan feestgangers wel in zijn voor een geintje en dat aanwezige hulpverleners (heus niet alleen maar ambulancepersoneel) voor de hand liggende doelwitten zijn, maar dat ze over het algemeen goedwillig zijn...dus dat als je ze duidelijk en zonder zelf agressie te tonen (verbaal, non-verbaal) te verstaan geeft dat je iemand moet gaan helpen, dat ze ook wel mee werken. Niet iedereen is even dronken op zo'n feest. Ik heb vaak gezien dat dan bijvoorbeeld een "minder dronken vriendin" haar vriend op zijn nummer zette en ervoor zorgde dat we ons werk konden doen.

Ik geloof er niet zo in dat er niet te praten valt met mensen onder invloed. Ik geloof er wel in dat veel hulpverleners niet de moeite nemen om te praten met iemand onder invloed van middelen...


Ja hoor, we gaan fijn een tijdje met die onder invloed verkerende medebrugers staan discussieren en onderhandelen of we erdoor mogen of om hulp te verlenen... Ik neem alleen de moeite om te praten met iemand die onder invloed verkeerd als die patient is, en niet als hij/zij een individu of groep is die onder invloed verkeerd, aan die mensen heb ik in zo'n geval weinig boodschappen mede te delen. Jouw laatste zin in jouw citaat vind ik wel een beetje suggestief, beetje negatief beeld van of ervaring met hulpverleners?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #43 Gepost op: 11 juli 2006, 19:46:35
Je kiest dan voor een levensgevaarlijke situateie waarbij je eigen veiligheid, die van je partner en die van dat "zwaargewond kind wat doodgaat" niet meer gewaarborgt kunnen worden. Dit is volgens mij geen goed hulpverlenersschap.

Bovendien, stel je kiest voor de optie van joffrey om om je heen te gaan meppen met een maglite of de optie van jou om te gaan rijden...en met een beetje pech (en met die dronken malloten is het niet ondenkbaar) raakt er iemand door jouw toedoen ernstig gewond.
Wat dan? dan kom je misschien nog in de media ook als de ambulancebroeder die roekeloos ging handelen bij een stelletje dronken malloten. Om maar te zwijgen over rechtszaken. Of kamervragen of al die poltieke onzin waar we in Nederland zo goed in zijn.

Gaan we ook wild west cowboy-praktijken beginnen net als in de States?
Harold, wil je aub mijn quote ook goed quoten?!!! En geen onzin verkopen over wat ik hier neerschrijf!! :-\ >:(
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #44 Gepost op: 11 juli 2006, 19:51:23
Eigen veiligheid eerst toch?
(praten helpt echt niet altijd) :-\
ook al ben ik geen avp...ik tolereer absoluut niet meer dat mensen mij in wat voor vorm dan ook bedreigen cq mijn werk niet normaal kunnen laten uitvoeren! :'(

Waar is het respect voor elkaar gebleven?

**zuster die de diverse hoeken van de wachtkamer heeft gezien**


Peter_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #45 Gepost op: 11 juli 2006, 20:04:47
mannen!!! waar hebben we het over???

ten eerste klopt de links in het 1e bericht niet echt met de tekst....... misschien handig om van die link + de reacties daarop een nieuw topic te maken...... en dan een andere over het ambulancepersoneel in Amsterdam

ten tweede, ik lees heel veel reacties hier als; met een ziek kind achterin/ met een patient achterin........ maar er LAG op dat moment geen patient achterin (de pleeg zat voorin)..... is het dan niet zinvoller om bij de link te blijven ipv er allemaal denkbeeldige patienten bij te verzinnen??? Als je bij de link blijft (ambu in dansende menigte, dronken malloten op de auto, geen patient achterin) heb je tenminste iets tastbaars om over van mening te wisselen......  ::)
Overigens ben ik wel erg benieuwd of de chauf of pleeg van deze ambu hier ook lezen of dat er mensen hier in die regio werken en toevallig meer van deze situatie weten.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #46 Gepost op: 11 juli 2006, 21:09:06
Zelf wel een dergelijke situatie meegemaakt, waarbij men tijdens een festival op de ambulance klom en vervolgens op de ambulance begonnen te dansen. In mijn geval stonden we midden op het festival terrein, omdat er teveel slachtoffers over het gehele gebied verspreid lagen en de Eerste hulp er niet meer aan toe kwam om ze allemaal op te halen. Ons slachtoffer zelf was Unresponsive door het gebruik van verschillende middelen. Terwijl wij met het slachtoffer bezig zijn, was er een onbewaakt moment van mijn zijde en waren er een drietal personen die vervolgens op de ambulance stonden. Maar voordat ze het waarschijnlijk zelf in de gaten hadden, had de beveiliging de personen er op een normale, verbale, manier de personen eraf gepraat. De mensen die op een ambulance klimmen kunnen simpelweg niet te dronken zijn, omdat ze anders het dak niet eens redden. Zeker als je dan ook nog eens laat zien, waarmee je dan aan het werk bent.

Om op het topic terug te komen met betrekking op het aangeven met als gevolg dat er wraak-acties uit kunnen vloeien, vind ik begrijpelijk. Maar ook absoluut verwerpelijk. Zelf ook in dit soort situaties terecht gekomen, waarbij voetbal supporters elkaar te lijf gaan en onderweg de ambulance bewerken met honkbal knuppels, met ons erin. Wat en wie moet je aanwijzen als er een groep van 100 holigans je tegemoet komen stormen, terwijl een veilige route gekregen hebt van de MKA en de politie. Voor dit soort incidenten zou je een camera in de ambu moeten hebben, zodat alles vastgelegd is en als bewijs aangevoerd kan worden. En dan? ? ? Ik heb alleen aangifte gedaan van vernieling en dat zit onder in de bekende doofpot, want er is nooit iemand voor aangehouden of veroordeeld.

Ambulance zorg is er voor iedereen in Nederland. Het maakt niet uit of je nou geel, zwart, rood of blank bent. Als er iets medisch aan de hand is, komen we! Alleen zijn er op momenten niet altijd ambulance's om de hoek van de straat. Hierdoor moeten we vaak een stuk rijden. En de melder moet duidelijk aangeven wat er aan de hand is. Dat zijn twee normale gegevens. En voor de rest, doen we echt wel ons best om een ieder te helpen, maar we kunnen niet iedereen helpen. We zijn God niet!!!

RR (agressie is emotie)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Karim

  • Gast
Reactie #47 Gepost op: 11 juli 2006, 22:30:51

ten tweede, ik lees heel veel reacties hier als; met een ziek kind achterin/ met een patient achterin........ maar er LAG op dat moment geen patient achterin (de pleeg zat voorin).....

Dan zou ik nog 's goed kijken als ik jou was.  ;)

Eerst zie je namelijk de chauffeur in beeld, die uitstapt en schreeuwt dat die aso's van het dak af moeten komen, en als je dan langs hem heen kijkt zie je dat de pleeg al aan de andere kant naast de wagen staat, en als de camera dan voor de wagen langs draait zie je ook dat er iemand anders in een wit t-shirt voorin zit, en dat die deur ook dicht is.

Lijkt me niet dat de pleeg die volgens jou dus net voor uitgestapt was bij hem/haar (in wit t-shirt) op schoot zat he. Logischer is dat de pleeg achterin bij een patient zat, en dat er voorin een vriend/familielid van de patient zat.
En toen de chauf uitstapte om die ezel's op 't dak aan te spreken is de pleeg via de schuifdeur ook uitgestapt.


Peter_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Reactie #48 Gepost op: 11 juli 2006, 23:02:27
oke mijn fout........ :)
blijft een vaag filmpje en speculeren........ jammer dat die 2 hier niet meelezen, had er graag meer over willen horen


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #49 Gepost op: 13 juli 2006, 11:58:15
die chauff heb ik al een aantal keer voorbij zien komen de SEH, als hij er weer eens is zal ik zijn versie eens vragen en hoe ze het uiteindelijk opgelost hebben.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h