Ernstig ongeval - Bladel 09-07-2006

Auteur Topic: Ernstig ongeval - Bladel 09-07-2006  (gelezen 4053 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #10 Gepost op: 10 juli 2006, 12:31:14
Van fotograaf Guus (zelf brandweerman en soms ook hier actief) begreep ik dat men gebruik heeft gemaakt van een combinatie van de spreider en de kettingen. Hoe en wat precies weet ik niet...

Op beide punten van de bek van een spreider kun je kettingen vastmaken. De bek van de spreider moet je volledig open zetten en vervolgens maak je de ene ketting aan het stuur vast en de ander aan een vast punt. Op sommige plekken moet je de ketting onderstoppen met hout, zodat de ketting niet de auto in snijdt (zie foto's van deze topic). Vervolgens sluit je de spreider en trek je het stuur weg.

De reden is dat het stuur een schepende beweging in de/tegen de buik maakt. Hierdoor zou er extra in letsel kunnen ontstaan. Bladel heeft wel de beschikking over een ram (HV-2 eersel) Als ik de foto bekijk dan hebben ze hier voor de stuurkolom methode gekozen omdat de auto tegen de boom staat. Bij het gebruiken van de ram knikt het hele voertuig. Hierdoor druk je het van de boom af. Dit zou wel eens tot gevolg kunnen hebben dat het voertuig niet meer stabiel staat. Ook was er weinig ruimte voor de ram..... zie onderstaande foto.


http://www.regionalebrandweereindhoven.nl/images/paul/2006/060709_4586_Bla_Provweg_beknelling.jpg

http://www.regionalebrandweereindhoven.nl/images/paul/2006/060709_4583_Bla_Provweg_beknelling.jpg
Bron: http://www.regionalebrandweereindhoven.nl

Ik las net ergens anders op internet dat de huidige stuurkolom niet meer meebuigt. Daardoor loop je kans dat je de stuurkolom los trekt, met alle gevolgen van dien.


M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2006, 13:15:50
Nood breekt wet...... Niet alle auto's hebben zo'n stare stuurkolom.........


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2006, 13:21:08
Nood breekt wet...... Niet alle auto's hebben zo'n stare stuurkolom.........

Helemaal mee eens. (Zolang je maar weet waar je mee bezig bent.)


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2006, 13:28:39
Helemaal mee eens. (Zolang je maar weet waar je mee bezig bent.)

Idd, dat is het belangrijkste, je auto bekijken en dan bepalen op welke manier je je slachtoffer het best kan bevrijden uit zijn benarde situatie. Hiervoor is oefenen in alle mogelijke omstandigheden zeer belangrijk. Je moet de verschillende methodes kennen en kunnen toepassen. En je moet van de verschillende methodes de voor en nadelen afwegen tov elkaar.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


Tapwacht

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • vrijwillig bierdrinker
Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2006, 16:43:19
Als een stuur in hoogte maar vooral in diepte versteld kan worden geeft dit een zwak punt in de stuurkolom. Vooral als de "ketting" methode dan wordt toegepast kan de stuurkolom breken (op het schuifgedeelte) en onderdelen kunnen gaan rondspringen en metname in de richting van de bestuurder (op zak hoogte).
Kort samengevat, je kan dus veel extra schaden toebrengen.

Probeer het eens op een sloopert , dan zal je zien wat ik bedoel.

Maar nood breekt wet en als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar als het kan.

Of zorg ervoor dat je een automonteur achter in de ts heb zitten, zeer waardevol bij een hv


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #15 Gepost op: 11 juli 2006, 20:58:47
volgens mij kan er ook voor deze methode gekozen worden als je zeker weet dat de voeten nog vast zitten. je probeert dan echt alleen maar het stuur een stukje om te trekken om bij de voeten meer zicht te krijgen.
In dit geval zoals ik het op de foto kan zien is er geen mogelijkheid meer over om een "vietenluikje" te maken.

Maar het is voor mij ook heel lang geleden dat ik op deze manier iemand bevrijd heb. Met een paar rammen bereik je over het algemeen een beter effect. En hierbij hou je je spreider ook nog vrij voor andere onderdelen.  Wel een voordeel om met spreider en kettingen te werken is dat je aan de zijkant alle ruimte overhoud om aan de persoon te "werken". en wanneer het een load en go is heb je toch weer een stukje tijdwinst.

al met al moeilijk te oordelen als je er niet bij bent geweest maar wel leuk om zo van iedereen de voors en tegens van deze bevrijdingsmethode te horen.