Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media

Auteur Topic: Inzetvideo's van de politie op YouTube en andere media  (gelezen 1953155 keer)

0 gebruikers (en 11 gasten bekijken dit topic.

INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #3960 Gepost op: 13 mei 2013, 21:58:54
in de handboeien vanwege muurkunst
NieuwBlauw2012

Ook een lekkere uitleg bij dit filmpje:
Citaat
De heroïsche koninklijke marechaussee arresteert, hardhandig met handboeien, op zondagmiddag, moederdag 12 mei 2013, een vrouw die met krijt een bloem op een muur tekende. Ze kon desgevraagd geen identiteitsbewijs laten zien. Aanklachten: A-. Geen ID-bewijs getoond, B- Weerspannigheid bij arrestatie. Ze wordt waarschijnlijk tot maandagmiddag vastgehouden, en krijgt een boete van in de honderden Euro's.
Locatie voor de deur van vreemdelingengevangenis Rotterdam Zestienhoven. Agenten krijgen ongetwijfeld complimenten van hun chefs voor dit optreden.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3961 Gepost op: 13 mei 2013, 22:00:41
Die omstanders hebben nog geluk gehad, vind de collega's erg rustig blijven. Ik hoor toch regelmatig een aantal scheldwoorden die een aanhouding zouden rechtvaardigen, ze reageren niet op een vordering en blijven zich flink opdringen. Wat dat betreft respect voor de rust en het de-escalerende optreden!!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #3962 Gepost op: 13 mei 2013, 22:17:19
Zo te horen zijn ze nog coulant geweest; voor hetzelfde geld waren er nog een paar meegegaan wegens belediging. Om over die 'zuigers' met 'heb je pilletje op, heb je problemen thuis' maar te zwijgen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #3963 Gepost op: 13 mei 2013, 23:05:19
Ik ben bekend met de verhoudingen, maar wat ik op dit filmpje zie gaat m.i. toch wel een stapje verder. Zie bijvoorbeeld de jongeman die (weg??)rent op 1.16, je gaat mij niet vertellen dat dat op geen enkele andere manier had gekund. Ik weet het wel, tis een filmpje, je ziet niet alles, de jongen zal ook wel geen lieverdje zijn, beste stuurlui staan aan wal, komt door de adrealine en het moment, politie doet alleen maar zijn werk en wil ook 's avonds thuis eten, etc. etc. etc. maar toch.....

Ik zeg toch ook, niet om het goed te praten... Bekijk het wel even met een andere bril dan meteen het optreden in twijfel te trekken. Vergelijk het niet met het kader dat je hier meekrijgt. Het gaat om een ander land, waar anders wordt opgetreden, waar de omstandigheden anders zijn en waar andere wettelijke kaders zijn.

In Nederland zijn we nu eenmaal andere politie gewend. Zoals ik al eerder zei, ik kom regelmatig in Frankrijk en heb daar landgenoten meegemaakt die dachten dat het daar wel even kon zoals ze gewend zijn hier. Dat gaat dus anders. Zo heb ik ooit bij een afsluiting vanwege de Tour de France gezien dat een vader die met zijn sleurhut en gezin onderweg naar de camping in discussie ging met de gendarme aldaar. Die eindigde dus in de boeien, omdat hem na 3 keer nog niet duidelijk was dat hij er echt niet door kon.

's Lands wijs, 's lands eer.


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #3964 Gepost op: 13 mei 2013, 23:16:45
Ik zeg toch ook, niet om het goed te praten... Bekijk het wel even met een andere bril dan meteen het optreden in twijfel te trekken. Vergelijk het niet met het kader dat je hier meekrijgt. Het gaat om een ander land, waar anders wordt opgetreden, waar de omstandigheden anders zijn en waar andere wettelijke kaders zijn.
Ik weet ook wel dat het 'daar' anders is dan 'hier'. En daarnaast ben ik wel de laatste die 'meteen' het optreden van de politie in twijfel trek. Maar er zijn toch ook een soort van algemene 'normen' of denk ik nu heel verkeerd? Ik blijf er bij dat je ook op een andere manier die jongen(s) had kunnen aanhouden.

Maar ja, je kunt zeggen wat je wilt maar 's lands wijs, 's lands eer, dus geen discussie mogelijk. Zullen wij deze redenatie dan ook bij elk filmpje dat 'made in the US of A' is plakken? Scheelt pagina's vol met zinloze opmerkingen...


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #3965 Gepost op: 13 mei 2013, 23:33:45
Ik weet ook wel dat het 'daar' anders is dan 'hier'. En daarnaast ben ik wel de laatste die 'meteen' het optreden van de politie in twijfel trek. Maar er zijn toch ook een soort van algemene 'normen' of denk ik nu heel verkeerd? Ik blijf er bij dat je ook op een andere manier die jongen(s) had kunnen aanhouden.

Maar ja, je kunt zeggen wat je wilt maar 's lands wijs, 's lands eer, dus geen discussie mogelijk. Zullen wij deze redenatie dan ook bij elk filmpje dat 'made in the US of A' is plakken? Scheelt pagina's vol met zinloze opmerkingen...

Volgens jou kon het anders, dus je twijfelt aan het optreden. Dat mag, maar doe dat dan wel met de goede informatie en vanuit het juiste perspectief. En roep niet alleen maar dat het anders kan.

Maar goed, vanuit mijn blik, ervaring en kennis van zaken dan: als ik naar het filmpje kijk en dan naar jouw voorbeeld op 1:16, zie ik een aanhouding zoals die ook hier in Nederland in een dergelijke situatie zou kunnen gebeuren. Er zijn al 4 uur lang gevechten aan de gang tussen de ME, met plunderingen en brandstichtingen. Als er dan iemand voorbij komt rennen die op de vlucht is voor de politie kun je het natuurlijk aardig vragen of hij misschien wil gaan blijven staan. Denk niet dat hij dat doet. Dus je werkt hem met de middelen die je hebt (lange lat, hier een uitschuifbare baton) naar de grond. En als hij dan opstaat, werk je hem weer naar de grond, want hij wil nog steeds vluchten. Dan wordt hij daadwerkelijk vastgepakt en onder controle gebracht.

Eerder in het filmpje komen plunderaars naar buiten die aan hun aanhouding proberen te ontkomen. Die worden in mijn ogen met gepast geweld aangehouden. Ik vind zelfs dat die collega's zich nog inhouden, de burger die later met zijn handen omhoog op hem af komt rennen, had ik persoonlijk nooit zo dichtbij laten komen. Ook al heeft hij zijn handen boven het hoofd, ik vertrouw in dit soort relsituaties niemand meer. De "vijand" (let op de aanhalingstekens!) houdt zich namelijk aan geen enkele spelregel. Als de situatie inmiddels zo ver gekomen is als hier, heb je daar niks meer te zoeken en had je al weg moeten zijn.


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #3966 Gepost op: 14 mei 2013, 09:15:37
Niet om het goed te praten, maar de verhoudingen liggen daar ook wel even wat anders. De CRS is niet echt van de praatpolitie (de Franse Parijse politie over het algemeen niet). En vooral de jongeren uit de Banlieues zijn ook niet op zoek naar een gesprek met de politie en gaat vaak doelbewust de confrontatie aan. Kom regelmatig in Frankrijk en heb ook al wat confrontaties gezien en dat gaat er vaak zo aan toe. Ook altijd leuk zijn de Nederlanders in Frankrijk die na 1 waarschuwing toch nog in discussie willen...

Even ter correctie: dit betreft niet de CRS van de Police Nationale, maar de Gendarmerie Mobile van de Gendarmerie Nationale, vergelijkbaar met de BE van de KMar. Het verschil zit hem o.a. in de kleur helm, waar de CRS een zwarte helm heeft, heeft de Gendarmerie Mobile een blauwe helm.

Waar de CRS al een reputatie heeft van hardhandig optreden, gaat de Gendarmerie Nationale soms nog een stap verder.

Misschien vanuit ons oogpunt soms te hardhandig, maar ja wie zijn wij om daar over te oordelen....

Heb weleens gesproken met collega's van de CRS en de Gendarmerie Nationale en vanuit hun oogpunt vinden zij het optreden hier soms te afwachtend en vrij coulant. Het is maar net vanuit welk referentiekader je dit soort optredens bekijkt.

Grtz,
Marcel


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #3967 Gepost op: 14 mei 2013, 09:26:20
Even ter correctie: dit betreft niet de CRS van de Police Nationale, maar de Gendarmerie Mobile van de Gendarmerie Nationale, vergelijkbaar met de BE van de KMar. Het verschil zit hem o.a. in de kleur helm, waar de CRS een zwarte helm heeft, heeft de Gendarmerie Mobile een blauwe helm.

Oops... Het staat zelfs op de rug aan het einde... En ik miste ook al het ontbreken van de rode badge van de CRS.  e050


INRI

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 640
Reactie #3968 Gepost op: 14 mei 2013, 10:34:01
Volgens jou kon het anders, dus je twijfelt aan het optreden. Dat mag, maar doe dat dan wel met de goede informatie en vanuit het juiste perspectief. En roep niet alleen maar dat het anders kan.
Prima joh, dan laten we het hierbij...


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #3969 Gepost op: 14 mei 2013, 12:11:37
France: Violent Clash Between Police and Rioters On Champs Elysée
Thousands of PSG supporters gathered at 23:00 to Paris this Sunday, May 12, 2013 on the Champs Elysees a few minutes after the coronation of France champion football their team. Immediately clashes began with security forces who fight more than four hours on the Champs Elysees and the Avenue de la Grande Armée. Many windows were smashed and vandalized and looted shops as Peugeot, Hugo Boss, Mac Donald, Piaggio. Many two-wheelers and cars were also damaged.
http://www.liveleak.com/view?i=1cc_1368451313
By: Bideux

Zouden zij ook dezelfde problemen ondervinden met die beenkappen zoals bij onze ME. En dan heb ik het over de nieuwe beenkappen..