Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?

Auteur Topic: Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?  (gelezen 78663 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Waarom zou dit wel mogen? Want dit is OGS illegaal gebruiken, ook door hulpverleningsdiensten.

Maar zoals in andere topics wordt besproken, je voertuig tactisch parkeren om zo niet ver te hoeven lopen tijdens een oproep niet.
Ik zie bij het parkeren op de stoep tijdens een noodhulpdienst, dat is tbv de dienst. Daarbij werk je voor de spoedmeldingen.

Nu heeft de jeugdbrandweer wat en dan gaat meteen de gehele feestverlichting aan. Waarbij geen enkel maatschappelijk belang wordt gediend.

Nu ben ik er niet op tegen, maar vraag me wel af waarom de burger het een wel accepteerd en het ander niet. Of heeft het te maken welke HV-dienst het doet?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Nu ben ik er niet op tegen, maar vraag me wel af waarom de burger het een wel accepteerd en het ander niet. Of heeft het te maken welke HV-dienst het doet?

Is dit niet een beetje Calimero gedrag?

Je doet voorkomen alsof de hele wereld tegen je is. De Burger bestaat niet, netzo min als De Agent. Dus als er forumleden klagen over het parkeren van een politie voertuig, wil dat niet zeggen dat alle burgers, laat staan een meerderheid, dat zo zien.
Net zo min dat als er geen forumleden klagen over het gebruik van OGS in deze context, dat niet betekend dat alle burgers dit wel accepteren. Er zijn voorbeelden ten over van klachten over het gebruik van OGS bij evenementen, ongeacht "welke" HV dienst dit doet. Dreamnight is wel het bekendste voorbeeld.

En ja, de Politie zal altijd meer onder een vergrootglas liggen dan bijv de Brandweer. Dat komt vooral omdat opsporings- en handhavingsdiensten, als vertegenwoordigers van het gezag, altijd onder een vergrootglas liggen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Is dit niet een beetje Calimero gedrag?

Je doet voorkomen alsof de hele wereld tegen je is. De Burger bestaat niet, netzo min als De Agent. Dus als er forumleden klagen over het parkeren van een politie voertuig, wil dat niet zeggen dat alle burgers, laat staan een meerderheid, dat zo zien.
Net zo min dat als er geen forumleden klagen over het gebruik van OGS in deze context, dat niet betekend dat alle burgers dit wel accepteren. Er zijn voorbeelden ten over van klachten over het gebruik van OGS bij evenementen, ongeacht "welke" HV dienst dit doet. Dreamnight is wel het bekendste voorbeeld.

En ja, de Politie zal altijd meer onder een vergrootglas liggen dan bijv de Brandweer. Dat komt vooral omdat opsporings- en handhavingsdiensten, als vertegenwoordigers van het gezag, altijd onder een vergrootglas liggen.

In het geval van dreamnight / Kinderbeestfeest maak je een kleine fout.
Het gebruik van OGS in de collonnes van het KBF is verplicht voor de voertuigen die over OGS beschikken (ook de particulieren) en er mogen nooit twee voertuigen zonder OGS achter elkaar rijden bij het KBF.

Opzich is dat OGS verhaal tijdens KBF we grappig want als particulier mag ik het (zonder ontheffing) niet aanwezig hebben maar moet het indien wel aanwezig wel verplicht voeren tijdens KBF om de collone als gesloten geheel aan te duiden.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gast

  • Gast
Maar een evenement zoals KBF, wat een tijdelijk karakter heeft met diverse ontheffingen rondom het geheel, kun je niet vergelijken met het oneigenlijke gebruik van OGS bij "thuiskomst" van een aantal kids die goed zijn in het schoppen van een balletje in een netje.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
In het geval van dreamnight / Kinderbeestfeest maak je een kleine fout.

Het voorbeeld was ter illustratie van het indienen van klachten door burgers, niet om aan te geven wat wel of niet mag.
Maar dank voor de toelichting.... :)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Maar een evenement zoals KBF, wat een tijdelijk karakter heeft met diverse ontheffingen rondom het geheel, kun je niet vergelijken met het oneigenlijke gebruik van OGS bij "thuiskomst" van een aantal kids die goed zijn in het schoppen van een balletje in een netje.

Dat is ook de reden dat ik aanhaal dat het KBF niet zo'n goed voorbeeld was daar zit een heel verhaal aan vergunningen en ontheffingen achter en rijden de voertuigen zeker niet voor de lol / show met de OGS. Hoewel het een hele leuke bijkomstigheid is voor de kinderen.

Het voorbeeld was ter illustratie van het indienen van klachten door burgers, niet om aan te geven wat wel of niet mag.
Maar dank voor de toelichting.... :)

Het voorbeeld van het KBF is een heel slechte illustratie ten aanzien van het gebruik van de OGS vooral omdat het daar niet oneigenlijk gebruikt wordt. De klachten van een enkele omwonende ligt niet in het al of niet oneigenlijke gebruik van de OGS maar puur in het gebruik van de OGS opzich, hoewel ik het een beetje spijkers op laag water zoeken vind kan ik me er wel iets bijvoorstellen als er 300 HV voertuigen onder je raam staan te tetteren maar 1x per jaar en dan klagen is wel een beetje kort door de bocht denk ik dan.

Het oneigenlijk geruik ligt puur in het feit dat men OGS voert terwijl het geen taak dient anders dan het opleuken van, in dit geval, de aankomst van de jeugd. En dan komen we in het grijze gebied wat egenlijk al deze hele discussie wordt aangevoerd.

Het mag zwart wit gezien niet, en ja dan zit het bewuste korps er helemaal naast door het gebruik, daarna komt de overgang naar het grijze, in de vorm wil de korpsleiding of de blauwe kant er tegen optreden of hebben die begrip voor de achterliggende gedachte. In dat grijze gebied is vooral de windrichting van belang en het been waarmee de persoon die kan optreden uit bed is gekomen....

In de afweging zal het in elk geval allemaal niet zwart wit zijn, de overwegingen om wel of niet op te treden en hoe zwaar zullen o.a. worden gewogen op de reden, de duur en de lokatie tegen het licht van eventuele gevaarzetting.
Ik kan me dan niet geheel onttrekken aan de gedachte dat, als er al op getreden wordt, het tenhoogste op een waarschuwing komt te staan.

Overigens staat er in de wedstrijdregelmenten van de JBRW dat gebruik van de OGS bij de wedstrijden onherroepelijk leid tot diskwalificatie van het korps hoever men dat wenst door te trekken naar de aankomst thuis..... geen idee
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
En ja, de Politie zal altijd meer onder een vergrootglas liggen dan bijv de Brandweer. Dat komt vooral omdat opsporings- en handhavingsdiensten, als vertegenwoordigers van het gezag, altijd onder een vergrootglas liggen.
Da's een drogreden. We liggen niet onder een vergroot glas, omdat we onder een vergrootglas liggen. Wij zijn (één van de) de handhavende instantie(s) die juist moeten nazien op de naleving van de wetten en regels, tja dan moeten we het zelf ook goed doen. (Echter moet de burger dan wel op de hoogte zijn van eventuele ontheffingen, anders krijg je nog onjuiste discussies O0)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Da's een drogreden. We liggen niet onder een vergroot glas, omdat we onder een vergrootglas liggen. Wij zijn (één van de) de handhavende instantie(s) die juist moeten nazien op de naleving van de wetten en regels, tja dan moeten we het zelf ook goed doen. (Echter moet de burger dan wel op de hoogte zijn van eventuele ontheffingen, anders krijg je nog onjuiste discussies O0)

Ik vind je laatste regel wel grappig... zelfs de blauwe kant zelf is niet altijd bekent met alle ontheffingen die zijn te verkrijgen...van een burger kun je dus zeker niet verwachten dat die op de hoogte is van alle ontheffingen. Lang niet elke verstrekte ontheffing wordt gepubliceerd is mijn ervaring...
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Chris81

  • Rechercheur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
Ik vind je laatste regel wel grappig... zelfs de blauwe kant zelf is niet altijd bekent met alle ontheffingen die zijn te verkrijgen...van een burger kun je dus zeker niet verwachten dat die op de hoogte is van alle ontheffingen. Lang niet elke verstrekte ontheffing wordt gepubliceerd is mijn ervaring...

In mijn beleving hoeft dat ook niet, want een ieder die OGS voert en niet zijnde een "aangewezen dienst" is, zal daarvoor een ontheffing hebben en deze ook ter plekke kunnen tonen. Dat staat namelijk vermeld in de ontheffing. Het is namelijk ondoenelijk om elke verstrekte ontheffing naar de politie in een bepaald gebied te mailen faxen etc. Heb je die ontheffing niet bij je, jammer dan..... zorg maar dat ie er komt, of de spullen worden in beslag genomen, evt. het kentekenbewijs deel 1A.

Evenementen zoals KBF zullen van de politie geen medewerking krijgen als de zaken niet op orde zijn. Daar ben ik dus niet zo bang voor. Daarnaast ben ik het met je eens dat het optreden ook helemaal ligt aan degene die er tegen optreed.
Hoofd Evenementenhulpverlening Twente Instructeur & Examinator verkeersregelaars Verkeersregelaar (landelijke aanstelling)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
In mijn beleving hoeft dat ook niet, want een ieder die OGS voert en niet zijnde een "aangewezen dienst" is, zal daarvoor een ontheffing hebben en deze ook ter plekke kunnen tonen. Dat staat namelijk vermeld in de ontheffing. Het is namelijk ondoenelijk om elke verstrekte ontheffing naar de politie in een bepaald gebied te mailen faxen etc. Heb je die ontheffing niet bij je, jammer dan..... zorg maar dat ie er komt, of de spullen worden in beslag genomen, evt. het kentekenbewijs deel 1A.

Evenementen zoals KBF zullen van de politie geen medewerking krijgen als de zaken niet op orde zijn. Daar ben ik dus niet zo bang voor. Daarnaast ben ik het met je eens dat het optreden ook helemaal ligt aan degene die er tegen optreed.

Je hoeft mij niet uit te leggen wat er in een dergelijke ontheffing staat.... ik kan je er zo'n 300 overleggen  998765 voor het blauw. Dat is ook niet mijn punt. Het punt wat ik wilde maken is dat bij lange niet elke diender weet dat dergelijke ontheffingen bestaan. Derhalve kun en mag je zeker van een burger niet verwachten dat die van dergelijke ontheffing het bestaan weet.

Als voorbeeld een van de vele die we in ons voertuig hebben liggen, hier komt direct uit voort dat in ons geval ook geen andere chauffeur met blauw op het voertuig aanwezig de weg op mag aangezien de ontheffing (wat je waarschijnlijk niet wist neem ik aan) op naam EN kenteken is afgegeven. En dit is dan alleen nog het aanwezig hebben van blauw.

Waar zelfs nog meer dienders niet van weten is dat ze ook afgegeven worden voor het gebruik van OGS op de openbareweg (ook die heb ik in bezit zij het inmiddels ruim verlopen) in dergelijke gevallen worden ze afgegeven op:
- Naam
- Kenteken
- Wegvak(ken) soms zelfs tussen twee huisnummers
- Tijdvak
- Beperking van geldigheid als de verkeersintensiteit te groot is of wanneer de veiligheid in gevaar kan komen.
Dat betekent dat wanneer IK een ongeval veroorzaak met in werking zijnde OGS mijn ontheffing per direct vervalt omdat de veiligheid kennelijk in gevaar is gebracht. In geval van controle ben je als houder even zogoed nog afhankelijk van de "grillen" van de diender want die bepaald uit eindelijk of aan alle voorwaarden is voldaan....

Daarkomt bij dat de huidige wetgeving zich niet meer uitspreekt over het voeren door aangewezen diensten (dit was juridisch niet waterdicht want voeren is volgens juriprudentie - schrijf je het zo - het inwerking hebben van) maar over het aanwezig hebben van armaturen ten behoeve van blauwe zwaai en of knipperlichten.
In het kader van die discussie kun je een hoop terug vinden in dit topic :Vrijstelling OGS-armaturen op (particuliere)oldtimervoertuigen wat inmiddels zo'n 11 pagina's beslaat en nog steeds loopt bij het ministerie V en J

Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend