Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?

Auteur Topic: Mogen hulpverleningsdiensten OGS gebruiken tijdens (afscheids)feestjes en demonstratie's?  (gelezen 81689 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
De tendens om alles tot in de kleinste detail te willen regelen en om die regelgeving vervolgens tot op het bot te willen hanteren en vooral te handhaven, is begonnen in de jaren 80 van de vorige eeuw en komt mijns inziens voort uit een veranglicanisering van onze samenleving, gekoppeld aan Hollands calvinisme.

Alles moet 'geregeld' zijn, alle spontaniteit wordt de grond in geboord.
Het aantal advocaten is niet voor niets in een paar decennia tijds vertienvoudigd. We bestrijden elkaar voldoende om een baan in de advocatuur nog steeds aantrekkelijk te maken.
We durven geen verantwoording te nemen, bang voor claims en het toegespeeld krijgen van 'de zwarte piet'. Het is zover gekomen met onze regelzucht dat tegenwoordig op alle niveaus van de samenleving om nog meer regeltjes gevraagd wordt, om vooral goed te regelen wat nog niet helemaal geregeld is, of om datgene wat al geregeld is nog beter te regelen.

Zo ook dit topic.
Het is al sinds jaar en dag gebruikelijk en geaccepteerd dat er momenten zijn dat we als hulpverleners wat minder stringent omgaan met de inmiddels steeds meer uitgebreide regelgeving rond het gebruik van OGS. Waarschijnlijk wordt deze discussie nu al weer gebruikt door de een of andere pennenlikker om nadere regelgeving te schrijven, om het aanal seconden te bepalen dat de tweetoon mag klinken, of om het compleet te verbieden.

Wij regelen onszelf en onze maatschappij compleet vast.
Ikzelf vind het er eerlijk gezegd niet leuker op worden.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

Kusje

• Senior gebruiker
Maar het is niet te verkopen dat als mensen beboet worden voor bijv. het vervoer van mensen in een boerenkar in een spontane optocht en vervolgens (diezelfde) agent(en) mee doet met een (illegale) spontane optocht met OGS ten behoeve van een collega die afscheid neemt  of deze toestaat (toestaan)
Dat heeft niets te maken met alles willen regelen en/of de regelgeving vervolgens tot op het bot te willen hanteren.

Het heeft de maken met het gevoel van rechtsongelijkheid om het ene wel te handhaven en het andere niet  en dus ook niet om de vraag van nog meer regeltjes.

De maatschappij vind momenteel dat iemand die de regeltjes moet handhaven een voorbeeldfunctie heeft en niet kan doen en laten wat deze wil.
Maar het geldt ook voor de andere hv-ers ten aanzien van oa OGS.  (ondanks deze het niet handhaven)  

Ik vraag me af hoe men weet dat het, zoals HBm, het zegt dat het maatschappelijk is/was geaccepteerd.   Het kan niet zijn omdat het al jaren een gebruik is.   "Vrûger" zei men er niets van maar dat hield niet in dat het was geaccepteerd.

HBm

• Senior gebruiker
  • Overleden, maar niet vergeten
    • "Hulpverleningsforum, een dagelijkse bron voor leering en vermaak"
Ik vraag me af hoe men weet dat het, zoals HBm, het zegt dat het maatschappelijk is/was geaccepteerd.   Het kan niet zijn omdat het al jaren een gebruik is.   "Vrûger" zei men er niets van maar dat hield niet in dat het was geaccepteerd.  

Wellicht is er zijn er ergens wel een paar studenten te vinden die naarstig op zoek zijn naar een onderwerp voor afstudeeropdracht en/of scriptie, die er een wetenschappelijke onderbouwing onder weten te plaatsen. Ik baseer mij slechts op publieksreacties tijdens -en krantenberichten over- open dagen en (jaarlijkse)brandweerdemonstraties die ik sedert 1973 heb mogen meemaken.
Voorheen helm met twee strepen - Overleden 21 april 2012

Kusje

• Senior gebruiker
Ik baseer mij slechts op publieksreacties tijdens -en krantenberichten over- open dagen en (jaarlijkse)brandweerdemonstraties die ik sedert 1973 heb mogen meemaken.

Inderdaad "slechts" aangezien mensen die een open dag bezoeken altijd zeer positief zijn.  Mensen die niets met een bedrijf o.i.d. hebben komen ook niet naar z'n open dag toe.  Wat de krantenberichten betreft is het aan de redactie welke publiekereacties geplaatst worden.

Sorry dat ik het zeg maar je baseert je op "wij van wc-eend, adviseren wc-eend"     98uiye

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Mijn inziens niets op tegen als het sporadisch gebeurt. Dus bijv. zo'n Ooievaarsrun in Den Haag, waar gehandicapte kinderen mee kunnen met vrachtwagens en hulpverleningsvoertuigen. Of een optocht van oude brandweervoertuigen.

Maar bijvoorbeeld weer niet als een of ander jeugdbrandweerteam eerste is geworden.

De vergelijking met bonnen schrijven gaat niet helemaal op, want er wordt op basis van de zogenaamde 'discretionaire bevoegdheid' genoeg door de vingers gezien c.q. gewaarschuwd door de politie zonder dat daar dus het bonnenboekje aan te pas komt.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Als zo'n open dubbeldekker omvalt is deze net zo, danwel gevaarlijker.
Aangezien er zo'n dubbeldekker net zo goede rolkooi op zit als op de gemiddelde boerenkar, dus geen.
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=54422.msg914283#msg914283
Er gebeurt zat met die dubbeldeksbussen, en dan loopt men te zeuren als de hulpdiensten een keertje voor een feesstje met prio1 rijden. ::)

specialagent112

• Forum gebruiker
Tja, iedereen heeft eigenlijk wel een beetje gelijk.. Kusje heeft gelijk.. het mag niet dus dan zou het ook niet moeten gebeuren. Maargoed, is het nou zo erg dat er een keer met OGS word gereden om iemand te eren? Vind ik niet... Ik vind het een andere zaak als men over drukke kruispunten etc gaat rondrijden met OGS voor de fun... Iedereen weet hier wat OGS aan risico's met zich meebrengt.

Het is gewoon gevaarlijk, veel mensen weten niet hoe ze moeten reageren als ze een brandweerwagen/politie of ambulance achter zich hebben met OGS..

Als er nou een ongeluk gebeurt waarbij iemand omkomt, of voor zijn hele leven verlamd is omdat een paar hulpverleners zo nodig met ogs moesten rijden voor de fun.. Ja, dan ben je wel mooi nat.. en ik denk niet dat je jezelf dat ooit kunt vergeven...

Steven78

• Senior gebruiker
  • Terug in de medische research
Bij Dreamnight wordt er toestemming/ontheffing voor verleend (door de burgermeester, dacht ik?), dus dan mag het toch wel?

Firefighter1970-b.d.

• Belangstellende
  • Senior gebruiker
Mijn inziens niets op tegen als het sporadisch gebeurt. Dus bijv. zo'n Ooievaarsrun in Den Haag, waar gehandicapte kinderen mee kunnen met vrachtwagens en hulpverleningsvoertuigen. Of een optocht van oude brandweervoertuigen.

Maar bijvoorbeeld weer niet als een of ander jeugdbrandweerteam eerste is geworden.

De vergelijking met bonnen schrijven gaat niet helemaal op, want er wordt op basis van de zogenaamde 'discretionaire bevoegdheid' genoeg door de vingers gezien c.q. gewaarschuwd door de politie zonder dat daar dus het bonnenboekje aan te pas komt.

Omdat die gehandicapte mensen zielig zijn moet het wel kunnen, en als JBRW of brandweerkorps kampioen worden mag het niet terwijl dat voor de meeste korpsen ook sporadisch gebeurd.
Ik vind dit heel erg krom gedacht.
Dus als het onderstaande filmpje voor gehandicapte kindertjes was mag het wel, want ze zijn zielig, maar nu het ook voor niet gehandicapte moet er geschreven worden, omdat het niet mag.

*PRIMEUR* P1 Politie 6.07 6.40 Aankomst Sinterklaas Oude Dorp Houten
112VRU

Ik als buitenstaander zie het verschil niet.
En ik denk dat we in NL eens moeten leren na te denken of al die regeltjes het leven wel echt leefbaarder en veiliger maken.
NL is het land van de regels maar vooral van tegenstrijdige regels, dus regels die niet met elkaar verenigbaar zijn, en de typisch NL reactie we gaan het gedogen, i.p.v. na te denken om de tegenstrijdige regels verenigbaar te maken.

skippy02

• Senior gebruiker
  • Scanman Jan
Waar hebben we het nu eigenlijk over.

Elk HV-voertuig wat in een optocht of met een speciale gelegenheid rijdt met OGS zal ver onder de toegestane snelheid rijden.
Hier kunnen in mijn ogen dan ook geen ongelukken door ontstaan. Is er dan een probleem vanwege het geluid, ik denk het niet. Die paar keer per jaar dat je mogelijk een sirene langer hoort dan normaal is te verwaarlozen. Of er moeten sirenes komen voor dat soort gelegenheden die doet denken aan de ijskar of een andere peppie en kokkie toeter.
Zijn we er dan misschien een keer klaar mee? Ik vind dit zo'n non-discussie.  (zucht...)

Het zelfde geldt voor de boerenkar of de optocht bij het afscheid van Pieterse die met pensioen gaat.
Ook deze rijden met een dermate lage snelheid dat er geen ongelukken ontstaan. (normaliter)
Enkele uitzonderingen daargelaten, de studentenvereniging die ladderzat op de trekker zit en de boerenkar of een andere onverlaat die meent eerst volgeladen te moeten worden met drank alvorens aan zoiets deel te gaan nemen.
Dan ben je in mijn ogen dus wel verkeerd bezig en loop je extra gevaar. (dat mag dus weer wel aangepakt worden)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.