Automatische parkeersystemen

Auteur Topic: Automatische parkeersystemen  (gelezen 5072 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JH

  • Gast
Gepost op: 6 september 2006, 15:47:26
Heeft iemand ervaring bij het vaststellen van brandveiligheidsvoorzieningen bij een parkeergarage met een automatisch parkeersysteem?

In parkeergarage met een automatisch parkeersysteem worden auto’s in een ‘magazijnstelling’ geparkeerd. Een auto wordt door de bestuurder in een sluis van de garage gereden. Nadat de inzittenden de auto en de sluis hebben verlaten wordt de auto door een computergestuurde lift naar een parkeerplek gebracht.

In de garage zijn dus geen personen aanwezig, de auto's worden alleen met elektronische aandrijving door de ruimte verplaatst.

Is er toevallig een gemeente die hiervoor een beleid heeft opgesteld oid?




vinma

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 7 september 2006, 10:51:25
Heeft iemand ervaring bij het vaststellen van brandveiligheidsvoorzieningen bij een parkeergarage met een automatisch parkeersysteem?

We hebben een aantal ervaringen met "gewone" stallings- en parkeergarages, zowel boven- als ondergronds, waarbij we vóór en tijdens het bouwtraject hebben getoetst op brandveiligheidsvoorzieningen en -installaties.

Op deze garages in de NEN2443 van toepassing, deze norm is alleen níet van toepassing op "garages met mechanische transportmogelijkheden voor auto's"!! :(

Ik denk dat een "automatische" garage als opslaggebouw moet worden gezien.

Nog andere forumleden met deze ervaring? Ik ben zelf nl. óók erg benieuwd..... :)


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #2 Gepost op: 7 september 2006, 22:05:57
Ik ben geen specialist op dit gebied, dus weet ik ook niet waarop de betreffende gemeenten de eisen baseren. Wat ik wel weet is dat het resultaat is dat ze vrijwel altijd een automatisch blussysteem eisen.

Het argument is dat het weliswaar een bijna altijd onbemande ruimte is, maar dat als er brand ontstaat er toch geblust moet worden. Een brand kan behoorlijk fel zijn aangezien de voertuigen op korte afstand naast en boven elkaar staan zodat brandoverslag van het ene voertuig naar het andere snel zal optreden. De openingen tussen de voertuigen werken bij meerdere niveaus als schoorstenen.

Het betreden van het parkeersysteem bij brand is levensgevaarlijk voor de brandweer aangezien het parkeersysteem een soort stelling is zonder normale verkeersruimten e.d. Vandaar de eis voor een automatische blusinstallatie. Als blussysteem komen in aanmerking:
- een automatische sprinklerinstallatie (uiteraard  :D :D :D);
- een speciaal hiervoor geschikte (dus niet zomaar een) watermistinstallatie (in Duitsland zijn hiervoor uitgangspunten ontwikkeld, voor systemen van bepaalde fabrikaten)
- een automatische blusgasinstallatie (gezien de onbemande ruimte worden vaak CO2 installaties toegepast; let wel op het risico voor personen die zich toch in het parkeersysteem moeten begeven).




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #4 Gepost op: 8 september 2006, 20:58:49


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #5 Gepost op: 9 september 2006, 19:57:11
Ik blijk toevallig in het bezit te zijn van een richtlijn  ;D :) :P

Te downloaden op: klik hier


vinma

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 12 september 2006, 10:02:25
Ik blijk toevallig in het bezit te zijn van een richtlijn

Dàt is een interessant stuk. Wat me opvalt is het volgende: de compartimenten mogen maximaal 1000 m2 zijn, beveiligd met een automatische CO2-blusinstallatie.
Mijn technische kennis omtrent dergelijke installaties is beperkt, maar volgens mij moet je dan een enorme hoeveelheid gas hebben om een dergelijk compartiment "vol" te kunnen zetten. Of heb ik het mis?

In ieder geval is het goed om je zorgen te maken over de toegenomen overslag. Uit eerdere studies is gebleken dat bij een "gewone" garage (met vakken) de snelheid van overslag relatief beperkt is.....

Nog een "arbo-detail", bij het uitrusten van een ruimte met een automatische gasblusinstallatie moet het bedrijf in kwestie persluchtmaskers paraat hebben, om mogelijk aanwezige personen uit de ruimte te kunnen redden.... zou daar aan gedacht zijn...?


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #7 Gepost op: 12 september 2006, 20:31:03
Citaat
volgens mij moet je dan een enorme hoeveelheid gas hebben om een dergelijk compartiment "vol" te kunnen zetten. Of heb ik het mis?

Je hebt gelijk, afhankelijk van de hoogte. Reken maar op een kilo per kuub. Bij de grotere systemen zullen sprinklers concurerend zijn qua prijs  :D.

Citaat
Uit eerdere studies is gebleken dat bij een "gewone" garage (met vakken) de snelheid van overslag relatief beperkt is.....

Op schiphol is het anders flink misgegaan, maar dat was een garage van een verhuurbedrijf waar de auto's dichter op elkaar stonden dan normaal. Ook in Voorschoten dacht ik, is het in een garage eens flink misgelopen. Er staat over beide branden wat op dit forum meen ik me te herinneren.


Citaat
met een automatische gasblusinstallatie moet het bedrijf in kwestie persluchtmaskers paraat hebben, om mogelijk aanwezige personen uit de ruimte te kunnen redden

Klopt inderdaad, de persluchtmaskers zijn volgens de arbobeleidsregels vereist. Overigens is het redden van personen bijna onmogelijk bij CO2, gezien de direct dodelijke concentratie.


Lummelke

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 12 september 2006, 22:02:42

Op schiphol is het anders flink misgegaan, maar dat was een garage van een verhuurbedrijf waar de auto's dichter op elkaar stonden dan normaal. Ook in Voorschoten dacht ik, is het in een garage eens flink misgelopen. Er staat over beide branden wat op dit forum meen ik me te herinneren.


Die brand op schiphol was een 'plasbrand', tja dan staan auto's snel te dicht bij elkaar.


MrSprinkler

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 47
Reactie #9 Gepost op: 13 september 2006, 22:44:06
Citaat
Die brand op schiphol was een 'plasbrand', tja dan staan auto's snel te dicht bij elkaar.

Waarom was die brand op Schiphol een plasbrand en zijn andere branden in parkeergarages geen plasbranden (immers zegt men dat in (andere) parkeergarages maximaal een paar auto's bij de brand betrokken zullen zijn).