Vragen over fietsverlichting

Auteur Topic: Vragen over fietsverlichting  (gelezen 12043 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #20 Gepost op: 8 september 2006, 18:50:21
zoals gewoonlijk loopt wetgeving achter bij de ontwikkelingen in de techniek.
Gelukkig hebben we echter dienders die zelf kunnen denken  :)

Kees  8)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 8 september 2006, 18:58:13
zoals gewoonlijk loopt wetgeving achter bij de ontwikkelingen in de techniek.
Gelukkig hebben we echter dienders die zelf kunnen denken  :)
Kees  8)

Het heeft niet zo veel met techniek te maken, het gaat er om dat een knipperend licht niet geassocieerd wordt met een bewegend voertuig, althans dat is niet de bedoeling. Ik zie eerlijk gezegd het nut van andere kleuren en knipperen nog niet zo.
Het knipperen valt misschien meer op, maar ja moeten we dan de de mistachterlichten van auto's en de navigatieverlichting van schepen ook maar laten knipperen ?
We hebben nu al knipperen rode lampen op bijvoorbeeld slagbomen, de lans op verwarring wordt alleen maar groter en wat schiet je er mee op, misschien een lager stroomverbruik bij het gebruik van LED's...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #22 Gepost op: 9 september 2006, 10:07:25
Het heeft niet zo veel met techniek te maken, het gaat er om dat een knipperend licht niet geassocieerd wordt met een bewegend voertuig, althans dat is niet de bedoeling. Ik zie eerlijk gezegd het nut van andere kleuren en knipperen nog niet zo.
Het knipperen valt misschien meer op, maar ja moeten we dan de de mistachterlichten van auto's en de navigatieverlichting van schepen ook maar laten knipperen ?
We hebben nu al knipperen rode lampen op bijvoorbeeld slagbomen, de lans op verwarring wordt alleen maar groter en wat schiet je er mee op, misschien een lager stroomverbruik bij het gebruik van LED's...

Bij de formule 1 zijn ze nu ook aan het kijken hoe de zichtbaarheid (bij regen) verbeterd, sommige wagens hebben een groen achterlicht, andere weer een rode! LED achterlichten zijn natuurlijk wel veel beter zichtbaar (ook die losse lampjes voor op de fiets)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #23 Gepost op: 9 september 2006, 11:53:23
Bij de formule 1 zijn ze nu ook aan het kijken hoe de zichtbaarheid (bij regen) verbeterd, sommige wagens hebben een groen achterlicht, andere weer een rode! LED achterlichten zijn natuurlijk wel veel beter zichtbaar (ook die losse lampjes voor op de fiets)

Er is inderdaad niets tegen het gebruik van LED technologie, en dat er onderzoek gedaan wordt naar verbetering is ook toe te juichen en misschien worden het wel groene knipperende achterlichten. Alleen ben ik er wel voor om de regels te hanteren zoals ze op dat moment gelden.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #24 Gepost op: 9 september 2006, 12:06:43
Een groen knipperend achterlicht?

Lijkt MIJ iets te veel van het goeie, allemaal van die groene lampjes sávonds lijkt me vermoeiend.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #25 Gepost op: 9 september 2006, 12:15:49
Ik wilde er maar mee zeggen dat als het Instituut voor Zintuig Fysiologie stelt dat het beter herkend wordt, het nog jaren duurt eer het in de wetgeving is opgenomen.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #26 Gepost op: 9 september 2006, 12:29:23
Oh oke,

Ja ik denk ook wel dat het beter opvalt, maar als je groene led knipperende lampjes als achterlicht neemt dan kan ik me voorstellen dat er mensen tegen zijn. (omdat dat licht snel hinderd volgens MIJ)


Kanarie

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 9 september 2006, 17:02:27
Groen achterlicht lijkt mij gevaarlijk. Groen wordt immers geassocieerd met doorrijden en rood met stoppen of gevaar. Als jij ineens een auto (ongeacht de kleur licht) voor je ziet opdoemen (omdat hij langzamer rijdt dan jij bijvoorbeeld), dan lijkt me het beter passen als de lampen die je ziet, rood zijn. En ik ken het onderzoek niet dat net genoemd werd, maar bij mist, als alles wit is, dan is rood toch duidelijker te onderscheiden dan groen?


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #28 Gepost op: 9 september 2006, 18:46:53
Volgens mij is iedereen ook gewend nu aan rood dus ik zou niet weten waarom ze groen willen gebruiken...

Oke als het duidelijker is, maar rood valt nu ok op.


Ultimato

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 860
Reactie #29 Gepost op: 9 september 2006, 21:28:39
Volgens mij is iedereen ook gewend nu aan rood dus ik zou niet weten waarom ze groen willen gebruiken...

Oke als het duidelijker is, maar rood valt nu ok op.
op zich valt er wat voor te zeggen:
gewone achterlichten zijn rood
mistachterlicht is rood
alarmlichten geel
waarom dan niet groen om een remactie te signaleren? (of desnoods paars ofzo) het is duidelijker dan de remverlichting van sommige auto's momenteel lijkt me en hooguit even wennen
Politie Aspirant niveau 4