Stroomstoring na brand - Haarlem-centrum 13-9-2006

Auteur Topic: Stroomstoring na brand - Haarlem-centrum 13-9-2006  (gelezen 3741 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #10 Gepost op: 20 september 2006, 21:18:37
Water geleid geen elektriciteit ;)
Het zijn de stoffen erin (kalk etc.) die het elektriciteitgeleidend maken.
En ik neem inderdaad aan dat het water in de blussers gedestileerd zijn. Volgens mij zitten er dan verder geen metalen of zouten in de blusser en is het dus (redelijk) ongevaarlijk.  :)
343, never forget.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #11 Gepost op: 20 september 2006, 21:38:27
Juistem ;)

(Even heel scheikundig: zouten bestaan ook uit metaal, vandaar dat zouten ook geleiden)
(Nog scheikundiger: Metalen geleiden altijd en zouten alleen in vloeibare toestand (bij hoge temperatuur) en moleculaire stoffen (als waterstof en zuurstof, dus water ook) nooit  :o)


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Reactie #12 Gepost op: 20 september 2006, 22:29:07
Zie de uitleg van de verneveling of de druppels die de spanning doet verlagen.  tuurlijk geleid water ( of onderdelen er van ) maar door de versproeiing kan het voor de blusser geen kwaad.
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Firefly

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 590
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #13 Gepost op: 20 september 2006, 22:41:00
Leuke discussie  ;D

Maar het was een fout in het Haarlems Dagblad, ::)  :D
De brand is namelijk bestreden met CO2-blussers ;)

Is geen schuimblusser aan de pas gekomen ::)
Brandwacht 1e klas + WVD


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #14 Gepost op: 20 september 2006, 22:41:52
Ook dat ;)
En die combinatie maakt het helemaal save.     Alleen bi jeen hogere spanning kunnen de elektronen over gaan springen tussen de waterdeeltjes :P+


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #15 Gepost op: 20 september 2006, 22:42:00
Whaha oke :F


tankje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 119
Reactie #16 Gepost op: 24 september 2006, 00:05:04
En ik neem inderdaad aan dat het water in de blussers gedestileerd zijn. Volgens mij zitten er dan verder geen metalen of zouten in de blusser en is het dus (redelijk) ongevaarlijk.  :)

De blussers worden met gewoon (kraan) water gevuld.
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 24 september 2006, 13:46:38
Schuim is een mengsel van water en schuimvormend middel,,

Water en elektriciteit??

Een electro brand kan je het beste met co2 blussen
Dat maakt tegenwoordig geen bal meer uit,ik zit zelf in de brandbeveiliging,en het verhaal wat Tankje hier neer heeft gezet klopt helemaal.3 maanden geleden nog een brandje bij een klant van mij geweest,betrof een brandende ventilator waar de electra ook nog op stond.En die is gewoon geblust met een sproeischuimblusser.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #18 Gepost op: 24 september 2006, 13:51:17
Dat maakt tegenwoordig geen bal meer uit,ik zit zelf in de brandbeveiliging,en het verhaal wat Tankje hier neer heeft gezet klopt helemaal.3 maanden geleden nog een brandje bij een klant van mij geweest,betrof een brandende ventilator waar de electra ook nog op stond.En die is gewoon geblust met een sproeischuimblusser.

Maar dat heeft toch voornamelijk met de 'nozle' te maken?  ??? :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #19 Gepost op: 24 september 2006, 13:57:04
Maar dat heeft toch voornamelijk met de 'nozle' te maken?  ??? :)
Klopt,de nozle voorkomt dat de blusstof als een gebonden straal naar buiten komt.Met een gebonde straal krijg je zeer zeker een schok.Maar doordat het schuim wordt verneveld kan het schuim de elektra niet meer geleiden,en kun je dus veilig met een sproeischuimblusser een electrabrand blussen.Let wel,je moet op minimaal anderhalve meter afstand van het brandende object staan,zodat de blusstof de kans krijgt om zich te vernevelen.

Ik heb het zelf ook een keer kunnen doen tijdens een curus bij de collega,s in Amsterdam,het is even een vreemde gedachte om een electrabrandje te lijf te gaan met een schuimblusser.Maar het gaat prima ;)