Inzet criteria MMT

Auteur Topic: Inzet criteria MMT  (gelezen 14926 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

nOne

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 58
  • Algemeen militair verpleegkundige i.o.
Reactie #20 Gepost op: 8 augustus 2011, 19:20:51
Er is in het verleden een onderzoek geweest naar de inzetfrequentie van de mmt's:
http://www.acutezorg.nl/bibliotheek/bericht/39090125_helikopter-mmt_in_nederland_verschil_inzetfrequentie_tussen_meldka


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #21 Gepost op: 8 augustus 2011, 20:12:40
Dus als je in Belgie een arm of been breekt, krijg je wel een spalk maar geen pijnstillig?

Klopt, in heel veel gevallen is dat zo. ::)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 12 juli 2013, 08:51:21
Vernieuwde Inzet- en cancelcriteria MMT

Ambulancezorg Nederland (AZN) en het Landelijk Netwerk Acute Zorg (LNAZ) hebben gezamenlijk een set inzet-en cancelcriteria voor het Mobiel Medisch Team (MMT) vastgesteld en beschikbaar gesteld. De nieuwe inzetcriteria moeten bijdragen tot een uniforme inzet van MMT’s, zodat voor elke patiënt met een gelijksoortige zorgvraag overal in Nederland hetzelfde besluit wordt genomen over de eventuele inzet van een MMT. De toestand van de patiënt is leidend bij het besluit tot inzet van een MMT door de Meldkamer Ambulancezorg (MKA).


24 uurs paraatheid MMT’s aanleiding voor nieuwe inzetcriteria.
De Minister van Volksgezondheid heeft in 2009 besloten om de MMT geleidelijk uit te breiden tot een volledige 7*24u paraatheid. Sinds 2011 zijn de MMT’s ook daadwerkelijk 24 uur per dag inzetbaar per helikopter. Wanneer de helikopter niet kan vliegen, verplaatst het team zich met het MMT-voertuig. VWS verzocht AZN en LNAZ om te komen tot een uniforme inzet. Hiervoor hebben AZN en LNAZ een werkgroep geformeerd. Deze werkgroep met medisch managers ambulancezorg en coördinerende MMT-artsen heeft de bestaande inzetcriteria geactualiseerd en geüniformeerd. De nieuwe set is opgesteld op basis van wetenschappelijke literatuur en de ervaring van de experts uit de werkgroep.

Toestand patiënt leidend voor besluit inzet MMT
Belangrijk uitgangspunt bij de nieuwe set is dat de toestand van de patiënt leidend wordt voor het al dan niet inzetten van een MMT. De omstandigheden waarin de patiënt zich bevindt, zoals aard, ongeval en locatie zijn hieraan ondergeschikt. Deze benadering sluit aan bij de uitvraagsystematiek van de MKA-centralist. Daarnaast is de set ook uitgebreid met cancelcriteria, zodat ook het cancelen van de MMT op duidelijke en uniforme gronden kan gebeuren.

Verantwoordelijkheidsverdeling bij inzet MMT
Bij het bieden van acute zorg vindt meestal samenwerking plaats tussen verschillende zorgverleners. Cruciale onderdelen hierbij zijn de wijze van samenwerking en de overdracht van de patiënt van de ene naar de andere zorgverlener. De samenwerking tussen RAV (met MKA en ambulanceteam) en MMT vormt hierop geen uitzondering. In de nieuwe inzet- en cancelcriteria is daarom ook de onderlinge verantwoordelijkheid tussen de betrokken hulpverleners opgenomen.

AZN en het LNAZ beschouwen de nieuwe inzet- en cancelcriteria als een belangrijk anker in de samenwerking tussen RAV en traumacentrum. De inzetcriteria maken dan ook onderdeel uit van de protocollen/richtlijnen voor ambulancezorg en MMT. Gezamenlijk gaan AZN en LNAZ de werking van de criteria evalueren en waar nodig verder ontwikkelen.

klik hier voor complete inzet- en cancelcriteria MMT


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #23 Gepost op: 16 juli 2013, 10:59:29
Begrijp ik nu goed dat bij een sterke verdenking op een CVA of een myocard infarct  het MMT ingezet kan worden?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #24 Gepost op: 16 juli 2013, 11:23:27
Citaat van: zwaailamp link=msg=1183629 date=1373965169
Begrijp ik nu goed dat bij een sterke verdenking op een CVA of een myocard infarct  het MMT ingezet kan worden?

Goed begrepen, de boys komen bij acuut coronair syndroom. Geruststellende gedachte is dat ze weer vertrekken zodra blijkt dat ze in een ongecompliceerde primaire volwassen reanimatie (Out of hospital cardiac arrest) terechtkomen, dat valt weer onder de uitsluitingen.

Ondanks dat ambulancebazen de mond vol hebben over evidence based medicine is dit uiteraard geen wetenschap. Het is bedacht op grond van de poezie-albums en dagboeken van een aantal MMT artsen en wat google speurwerk naar unieke verhalen door ambulancebazen, waarbij de slechte verhalen genegeerd worden.

Voorts verkeer ik in de veronderstelling dat we chirurgen en anesthesiologen laten vliegen in kader van traumazorg. Diverse criteria hebben helemaal niets meer te maken met trauma.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #25 Gepost op: 16 juli 2013, 12:27:01
Komt er ook uitbreiding dan? Want dan zij 4 MMT's wat weinig volgens mij.... Ben benieuwd... Zal bij de eerst volgende CVA melding het MMT eens vragen, kijken hoe iedereen reageert.....
Alleen dan maar hopen dat er niet ergens een kind gereanimeerd wordt...


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 16 juli 2013, 23:01:14
Citaat van: zwaailamp link=msg=1183653 date=1373970421
Komt er ook uitbreiding dan? Want dan zij 4 MMT's wat weinig volgens mij.... Ben benieuwd... Zal bij de eerst volgende CVA melding het MMT eens vragen, kijken hoe iedereen reageert.....
Alleen dan maar hopen dat er niet ergens een kind gereanimeerd wordt...

Kan me niet voorstellen dat de HEMS overal snel kunnen zijn voor een kinderreanimatie, de opstart met BLS is al het allerbelangrijkste, zeker bij kinderen.
Overigens denk ik dat het kunnen inzetten van HEMS voor AMI/CVA gedaan is zodat ook personen snel geholpen kunnen worden die slecht te bereiken zijn voor ambulance (qua tijd/afstand in afgelegen gebieden) . Inzetten van een HEMS voor dat soort meldingen in stedelijk gebied waar het al stikt van de ambulances lijkt me niet zo zinnig.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #27 Gepost op: 20 juli 2013, 15:02:08
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1183899 date=1374008474
Kan me niet voorstellen dat de HEMS overal snel kunnen zijn voor een kinderreanimatie, de opstart met BLS is al het allerbelangrijkste, zeker bij kinderen.
Overigens denk ik dat het kunnen inzetten van HEMS voor AMI/CVA gedaan is zodat ook personen snel geholpen kunnen worden die slecht te bereiken zijn voor ambulance (qua tijd/afstand in afgelegen gebieden) . Inzetten van een HEMS voor dat soort meldingen in stedelijk gebied waar het al stikt van de ambulances lijkt me niet zo zinnig.

Ze hebben mij altijd voorgehouden dat je chirurg of anesthesioloog (evt. in opleiding) moet zijn voor je in die helikopter mag gaan zitten. Iedere chirurg die de drang heeft om achter CVA's aan te kleppen of diabeten met hartkwaaltjes moet zich helemaal doodschamen. Dat vliegende anesthesiologen dat graag willen of het noodzakelijk achten is iets waar paal en perk gesteld aan moet worden. Als ze vliegen zo spannend vinden moeten ze maar lid worden van de zweefvliegclub en in de vrije tijd het luchtruim verkiezen. Ik zie liever dat er altijd voldoende anesthesiologen beschikbaar zijn in de kliniek. Het is niet voor niets dat ik altijd verkondig tegen assistenten dat ze nooit een anesthesioloog de kans moeten geven de hort op te gaan, zelfs als ze zeggen dat ze heel eventjes iets gaan eten heb je ze gewoon niet snel terug op de plek waar je ze nodig hebt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #28 Gepost op: 20 juli 2013, 17:32:44
Citaat van: 024 link=msg=1184693 date=1374325328
Ze hebben mij altijd voorgehouden dat je chirurg of anesthesioloog (evt. in opleiding) moet zijn voor je in die helikopter mag gaan zitten. Iedere chirurg die de drang heeft om achter CVA's aan te kleppen of diabeten met hartkwaaltjes moet zich helemaal doodschamen. Dat vliegende anesthesiologen dat graag willen of het noodzakelijk achten is iets waar paal en perk gesteld aan moet worden. Als ze vliegen zo spannend vinden moeten ze maar lid worden van de zweefvliegclub en in de vrije tijd het luchtruim verkiezen. Ik zie liever dat er altijd voldoende anesthesiologen beschikbaar zijn in de kliniek. Het is niet voor niets dat ik altijd verkondig tegen assistenten dat ze nooit een anesthesioloog de kans moeten geven de hort op te gaan, zelfs als ze zeggen dat ze heel eventjes iets gaan eten heb je ze gewoon niet snel terug op de plek waar je ze nodig hebt.

Vroeger zei men wel eens over ambulancemedewerkers dat het ''cowboys'' zijn

maar als we de gele heli in ogenschouw nemen zou men misschien wel t zelfde kunnen beweren....? Er is overigens naast de helilobby ook een bijzonder grote schare heli-spotter fans die de  gele kanarie een warm ''spotters'' hart toedraagt.... het hele gebeuren doet wel een appel op mannelijke hormonen zo lijkt t.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #29 Gepost op: 20 juli 2013, 17:53:11
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1184732 date=1374334364
Vroeger zei men wel eens over ambulancemedewerkers dat het ''cowboys'' zijn

Vroeger?