Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !

Auteur Topic: Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !  (gelezen 106344 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #100 Gepost op: 27 januari 2007, 22:28:01
De derde is genomen met een sluitertijd van 1/3.. er zijn maar weinig mensen die dan hun camera stil weten te houden.
8)
343, never forget.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #101 Gepost op: 27 januari 2007, 22:32:36
Ik zou ook graag 2 foto's willen laten zien en dan ook graag wat tips van jullie ontvangen om volgende keer beter te bewerken of andere instelling te gebruiken.

#1. Foto van de Rotor van de LL4 op het UMCG, het bord van UMCG moest natuurlijk worden scherpgesteld en de rotor onscherp, maar vind deze ook wel iets hebben. Of vinden jullie niet, en hoe kan ik zelf bepalen welk punt ik scherp stel? Dat lukt me nog niet helemaal namelijk.

http://img160.imageshack.us/img160/9879/dscf4787rn9.jpg

#2. Het Sparta-Stadion, het Kasteel, in Rotterdam. Het symbool van de voetbalclub uit Spangen. De foto is bewerkt zoals je ziet, maar vinden jullie hem mooi bewerkt. Of moest hij wat anders, nog beetje gecropt of zijn de tramkabels irritant op de foto? Ik hoor graag!

http://img160.imageshack.us/img160/1419/dscf46631qx0.jpg

Foto 1 vind ik wat scherpstelling eigenlijk prima gekozen. :) De letters kun je ondanks dat ze onscherp zijn nog prima lezen. Ik denk dat als je op de fan had scherpgesteld het voor veel mensen een "raad-maar-raak-plaatje" zou zijn geworden. Ik had hem misschien wel wat evenwichtiger gemaakt zodat je links en rechts even veel ruimte over zou hebben. Als je ietwat naar links zou zijn gegaan was je waarschijnlijk ook dat blauwe hek kwijt geweest...  8)

Bij Sparta ken ik de situatie niet, maar ik had geprobeerd om die grote paal te mijden. Maar dat is gissen..  ???


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #102 Gepost op: 27 januari 2007, 23:47:25
Ik ga met Dirk mee wat betreft mij antwoord!!

De eerste foto lijkt redelijk scherp maar de andere 2 zijn niet echt om over naar huis te schrijven!! (helaas  :-\) Bij de tweede lijkt het een scherpstelprobleem. De derde is genomen met een sluitertijd van 1/3.. er zijn maar weinig mensen die dan hun camera stil weten te houden.

Tegelijk zou ik het advies geven de foto's in deze topic iets groter te plaatsen, de beoordeelt net iets makkelijker ;)
Bij mijn weten staat de ISO standaard op 100 voor het mooiste resultaat, maar ik heb ook een hoe-noem-je-dat-modus er op zitten, die trillingen corrigeert. Dan is de ISO 800 als ik het goed zeg. Dat heeft toch ook met sluitertijd te maken?  :-[

En dat foto's niet zijn om over naar huis te schrijven, dat zijn ze meestal niet bij mij ;) Vind het moeilijk om te selecteren namelijk. Ik weet niet goed hoe ik foto's moet maken (qua houding ed) en ik heb ook nog niet zo lang de mogelijkheid om te fotograferen. (nu een maand of 5 sinds ik mijn eerste cam heb) En voor spiegelreflex heb ik geen geld, alhoewel niet de camera de foto maakt, maar degene die er achter staat :)
*leegheid*


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #103 Gepost op: 28 januari 2007, 12:52:32
Bij mijn weten staat de ISO standaard op 100 voor het mooiste resultaat, maar ik heb ook een hoe-noem-je-dat-modus er op zitten, die trillingen corrigeert. Dan is de ISO 800 als ik het goed zeg. Dat heeft toch ook met sluitertijd te maken?  :-[

En dat foto's niet zijn om over naar huis te schrijven, dat zijn ze meestal niet bij mij ;) Vind het moeilijk om te selecteren namelijk. Ik weet niet goed hoe ik foto's moet maken (qua houding ed) en ik heb ook nog niet zo lang de mogelijkheid om te fotograferen. (nu een maand of 5 sinds ik mijn eerste cam heb) En voor spiegelreflex heb ik geen geld, alhoewel niet de camera de foto maakt, maar degene die er achter staat :)  


Inderdaad, niet iedereen heeft geld voor een spiegelreflex (ik ook niet) en je kunt zeker weten met een gewone digi ook mooie foto's maken!

Mijn tip voor jouw is dat je veel moet proberen, verschillende instellingen, verschillende houdingen en verschillende tijdstippen.

Voor een smerige lens en dergelijke kun je een brillendoekje gebruiken of kun je bij een fotospeciaalzaak voor 2 euro een lens reinigingsdoekjes kopen!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #104 Gepost op: 28 januari 2007, 14:07:04
Foto 1 vind ik wat scherpstelling eigenlijk prima gekozen. :) De letters kun je ondanks dat ze onscherp zijn nog prima lezen. Ik denk dat als je op de fan had scherpgesteld het voor veel mensen een "raad-maar-raak-plaatje" zou zijn geworden. Ik had hem misschien wel wat evenwichtiger gemaakt zodat je links en rechts even veel ruimte over zou hebben. Als je ietwat naar links zou zijn gegaan was je waarschijnlijk ook dat blauwe hek kwijt geweest...  8)

Bij Sparta ken ik de situatie niet, maar ik had geprobeerd om die grote paal te mijden. Maar dat is gissen..  ???

Dank je Dirk. Bij Sparta is het eigenlijk niet mogelijk van die hoek, die ik persoonlijk de mooiste vind want ik heb vanuit alle hoeken geprobeerd, zonder deze paal een foto te maken. Maar vind je de bewerking wel mooi, of had je hem helemaal zwart-wit gemaakt om het nog ouder te laten lijken?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #105 Gepost op: 28 januari 2007, 14:20:57
Die bewerking zie ik niets van omdat ik niet weet hoe 't origineel er uit ziet... ;) Maar over het algemeen ben ik tegen bewerken, tenzij strikt noodzakelijk. :|


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #106 Gepost op: 29 januari 2007, 13:35:46
Overigens vind ik dit dan weer een redelijk mooie:



Alleen jammer van dat grassprietje  ;)

Commentaar?
*leegheid*


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #107 Gepost op: 29 januari 2007, 16:45:03
Mooie plaat. Fris, van kleur. Zonde inderdaad van de grasspriet en de scherpstelling op de oren. Maar deze plaat kun je gelukkig makkelijk over maken vermoed ik...  ;)


Mystique

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 360
Reactie #108 Gepost op: 29 januari 2007, 17:12:34
Mooie plaat. Fris, van kleur. Zonde inderdaad van de grasspriet en de scherpstelling op de oren. Maar deze plaat kun je gelukkig makkelijk over maken vermoed ik...  ;)
Nou.. Was mijn haas altijd maar zo rustig, dan zou ik inderdaad hem over kunnen maken  ;)

Het was ook nog eens in de zomer, dus voorlopig komt er niets van. Deze foto heb ik gemaakt met alle instellingen op standaard geloof ik.
*leegheid*


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #109 Gepost op: 5 februari 2007, 10:16:39
Ik vond dit persoonlijk wel een mooie foto's. (Stond ook bij 'mooiste helikopters')

Tips/ kritiek?