Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !

Auteur Topic: Tips, Tops & Truc's omtrent foto's !  (gelezen 106334 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #60 Gepost op: 13 november 2006, 19:18:02
Even de genoemde punten weerleggen of iets over zeggen.  8)

Wat is dat nou voor een foto?!
Iets met olie op het wegdek wat glad wordt en dan moet de brandweer komen om de weg weer schoon te maken. :P Dus en melding Reinigen wegdek in het mooi dorp alhier, lag over een aardig stukje en op een busroute... maar ik suggereer verder niets. Redelijk vers want is vanmiddag rond de klok van 15:45 gemaakt.

Om te beginnen met de minpunten:
-Alleen de voorkant van de eerste brandweerwagen is scherp. De rest is onscherp, vooral de brandweerdame achterin.
Klopt, niet op gelet eigenlijk. Gewoon alle focuspunten aan staan en dan pakt hij weleens een verkeerd puntje. En zou kunnen zeggen dat het mooi voor de scherptediepte is maar daarvoor is de rest niet onscherp genoeg. Waarom denk je dat die brandweerdame onscherp is, anders gaan jullie allemaal weer om een foto vragen waarop ze beter te zien is, ik ken jullie inmiddels wel een beetje! ;D
-Jammer dat de eerste wagen er niet helemaal opstaat, je hebt nu de zwaailampen gehalveerd.  Wink
Het was mijn bedoeling (ja, er zat wat achter) om alleen de zijkant van de TS erop te hebben. Kwam alleen iets teveel op te staan, met croppen zou je er wel een leuke compo van kunnen maken. (denk ik)

Pluspunten:
-Die jongens die er aandachtig bij kijken is wel leuk gezien.
Er staat er in ieder geval eentje bij waarvan papa aan het werk is ;) de rest wil denk ik ook brandweerman worden.

De punten van Dirk zijn denk ik al wel beantwoord. Die koplamp.. had liever gezien dat deze achter de HV viel, trekt nu teveel de aandacht.

Is er iemand die het aandurft de foto te bewerken tot een voor jezelf perfect resultaat en dan de handelingen erbij vermelden?


Bart S

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 13 november 2006, 19:32:54
Is er iemand die het aandurft de foto te bewerken tot een voor jezelf perfect resultaat en dan de handelingen erbij vermelden?

Voila. Eerst in Photoshop de Curve iets omhoog getrokken (wordt ie wat lichter van), daarna digitaal verscherpt en verkleind met Bordermaker. Ik wil niet zeggen dat het perfect is, maar zo zou ik het doen ;)



Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #62 Gepost op: 13 november 2006, 19:43:27
Voila. Eerst in Photoshop de Curve iets omhoog getrokken (wordt ie wat lichter van), daarna digitaal verscherpt en verkleind met Bordermaker. Ik wil niet zeggen dat het perfect is, maar zo zou ik het doen ;)


Ziet er zeker wel goed uit! Zo leer je nog eens wat, jij werkt dus met de curve en niet met de autocontrast, autocolor en levels? Heb het idee dat de ruis aardig gereduceerd is, was wel ISO 400.


Bart S

  • Gast
Reactie #63 Gepost op: 13 november 2006, 19:50:21
Ziet er zeker wel goed uit! Zo leer je nog eens wat, jij werkt dus met de curve en niet met de autocontrast, autocolor en levels? Heb het idee dat de ruis aardig gereduceerd is, was wel ISO 400.

Nee, die auto instellingen geven me lang niet altijd het resultaat wat ik voor ogen heb. Ik heb trouwens je originele foto bewerkt, dus niet de verkleinde die hier op het forum stond, dat voor alle duidelijkheid. De ruis is nog wel te zien hoor, als je goed kijkt ;)


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #64 Gepost op: 13 november 2006, 22:21:32
Wat mij gelijk al opviel zodra ik de foto zag was de nogal irritante "blauwe vlek" in een wat kleur betreft "vlakke" foto. Dit leid de aandacht nogal af van je onderwerp.... :|

Niet alles dat. Maar ook vind ik de hond wat onscherp. Als die goed scherp zou zijn was het een mooiere foto geweest. Ook staan er wat grassprietjes aan de onderkant.  ;)

Leuke foto al kan ik me vinden in de kritiek van de voorgaande posters. Heb even de EXIF (zo wel goed geschreven :P) nagekeken en wat me opvalt dat ook jij werkt met F2.8, verder is je sluitertijd 1/200 en ISO 200. Focuslengte is 34mm en de foto gemaakt met een Canon 400D.  8)

Kijkend naar de foto heb ik namelijk het idee dat het gebied rond zijn of haar oog wel scherp is, dat de rest dan minder scherp is zou dan het gevolg kunnen zijn van de F2.8. Ook nu zou ik het advies geven je sluitertijd naar beneden te brengen en je F-waarde omhoog. (al moet je de sluitertijd misschien niet al te ver naar beneden brengen om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Tweede nadeel van het aanpassen van je F-waarde is dat je hierdoor mogelijk ook de scherpte op je hekwerk terugbrengt. Idee zou dan kunnen zijn om meer afstand te nemen, doordat je aantal mm toeneemt zal ook de werking van je scherptediepte beter zichtbaar worden en valt het hekwerk denk ik nog verder weg, minder zichtbaar.

Je hebt geflitst, wat hier het voordeel of nadeel van is durf ik niet zo te zeggen, doe ik dan ook niet. ;) (misschien dat je hierdoor je details mist op de kop van de hond)

Even in Photoshop zitten klieren maar kan er verder weining mee qua kleur enzo, is allemaal wel oke.  

Hoop dat je er wat mee kunt, alles opbouwend opvattend AUB  8)

Heren,

Bedankt voor jullie commentaar!  ;)


M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


Rooie

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 14 november 2006, 14:31:49
Hierbij een foto van afgelopen zomer, de boswachter komt even kijkje nemen bij de verbrande heide...

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #66 Gepost op: 14 november 2006, 15:10:31
Hierbij een foto van afgelopen zomer, de boswachter komt even kijkje nemen bij de verbrande heide...
Nette plaat, mooie belichting. Het enige wat me eigenlijk stoort is die waterstraal rechts in de foto, die zou ik er even afcroppen. Verder opslaan in iets hogere kwaliteit en misschien het contrast eens wat omhoog.

Groetjes,
Joris
343, never forget.


Wilco Hogenbirk

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 305
    • Brandweer Capelle aan den IJssel
Reactie #67 Gepost op: 14 november 2006, 17:44:35
Nette plaat, mooie belichting. Het enige wat me eigenlijk stoort is die waterstraal rechts in de foto, die zou ik er even afcroppen. Verder opslaan in iets hogere kwaliteit en misschien het contrast eens wat omhoog.

Groetjes,
Joris

Ik denk dat de foto juist iets verder naar achteren gemaakt had moeten worden. Dan stond de boswachter in z'n geheel erop en had ook de brandweerman, die rechts aan het nablussen is, ook een belangrijk onderdeel van de foto geworden.

M.v.g.,
Wilco Hogenbirk


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #68 Gepost op: 14 november 2006, 17:55:34


Gemaakt met de Fujifilm S9500 ( standje auto )


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #69 Gepost op: 14 november 2006, 18:24:56
Hierbij een foto van afgelopen zomer, de boswachter komt even kijkje nemen bij de verbrande heide...

vind het een hele mooie foto!

zoals al aangegeven of de straal proberen weg te halen of met de foto maken de persoon bij de straal erbij zetten. Vind wel de houding van de boswachter erg "mooi"! ik vind het een foto die "spreekt"