Geweld tegen hulpverleners

Auteur Topic: Geweld tegen hulpverleners  (gelezen 529710 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #630 Gepost op: 24 december 2009, 16:56:52
En dat was ik dus  :-[

Ik neem aan dat je bedoeld de ambulance medewerker :)

Sterkte ermee en hopelijk geen blijvende schade door zo een stel idioten (behalve de emotionele schade die waarschijnlijk niet weg gaat).

Waarom wilde de officier ze niet aanhouden??
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Reactie #631 Gepost op: 24 december 2009, 17:21:18
Leiden - Geweld tegen agenten
Leiden, 23-12-2009 •

Twee agenten hebben op woensdag 23 december aangifte gedaan omdat een verdachte geweld tegen hen gebruikte.

De 29-jarige verdachte uit Leiden werd woensdagmiddag omstreeks 12.45 uur aangehouden aan de Prinsenstraat omdat hij voor overlast zorgde. Hij zou in een politieauto vervoerd worden naar het politiebureau en een agente deed zijn gordel vast, die hij vervolgens weer losmaakte. Hij probeerde de auto uit te stappen en toen hij merkte dat hij de deur niet van binnen kon openen, schopte hij meerdere malen naar de agente. Hij raakte haar tegen haar been. Vervolgens stapte zij uit en probeerde hem met een collega onder controle te krijgen. De man bleef schoppen en raakte de agente meerdere keren in haar buik, waar zij pijn aan overhield.
Bij het wegrijden gaf de verdachte de agent die naast hem zat een kopstoot. Hij miste het hoofd van de agent doordat deze kon uitwijken, maar raakte wel zijn schouder. Toen de man door vier agenten naar een politiebus werd overgebracht, bleef hij schoppen. De agent die naast hem had gezeten, werd geraakt en viel op de grond en bezeerde zich. De 29-jarige man was vermoedelijk onder invloed van verdovende middelen. Hij is ingesloten

bron: www.politie.nl/hollands-midden


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #632 Gepost op: 29 december 2009, 22:51:50
Agent gewond na aanhouding in Floradorp

http://www.at5.nl/artikelen/29573/agent-gewond-in-floradorp
dinsdag 29 december 2009 11:45

De politie heeft maandagavond op de Floraweg in Noord twee mannen aangehouden. Bij de tweede aanhouding heeft een agent oogletsel opgelopen.
De motoragent zag een 41-jarige man met een minimotor rijden en wilde hem controleren. De man wilde echter niet meewerken en de politie hield hem vervolgens aan. Tijdens de arrestatie bemoeide een groep omstanders zich met de zaak. Een van hen gooide de motor van de agent omver. De agent wilde samen met toegesnelde collega's ook deze 19-jarige man aanhouden, maar die deelde meerdere slagen uit. Dat mocht overigens niet baten, want hij belandde toch in de cel. Volgens enkele bewoners van Floradorp is de jongen onterecht vastgezet.
Het hoornvlies van de motoragent raakte beschadigd. Volgens een woordvoerder van de politie herstelt het oog bij zo'n letsel normaal gesproken weer.
Samen sterk in de hulpverlening!


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geďnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #633 Gepost op: 30 december 2009, 21:15:58
Camera's op ambulances
Leeuwarder Courant | Laatst bijgewerkt op 30 december 2009, 19:31
 
Drie verschillende ambulances van Ambulancezorg Fryslân uit Sneek zijn uitgerust met camera's. De apparatuur moet geweld tegen hulpverleners indammen. Geweldplegers zijn door de beelden makkelijker te identificeren.

De camera's leggen alles wat rond de ambulances gebeurt vast en de beelden worden 24 uur bewaard. Ze maken onderdeel uit van het project "Veilige Publieke Taak" van het ministerie van binnenlandse zaken.

Het gaat om een eerste proef. Er is nog geen ‘meekijkfunctie' voor een meldkamer. Daarvoor gaat dezer dagen een regionale proef in Drenthe van start.
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


EdM0

  • Gast
Reactie #634 Gepost op: 30 december 2009, 22:08:40
Hier nog een website met al dan niet in scene gezette filmpjes met agressie tegen hulpverleners (gebaseerd op waargebeurde gebeurtenissen): weer een van de campagne's.

http://www.boeitmedat.nl/


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #635 Gepost op: 31 december 2009, 14:41:39
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5688848/__Ambulances_brengen_live_beelden__.html

o 31 dec 2009, 14:21 | 2 reacties | lees voor
    
Camera-ambulances brengen live beelden

ASSEN -  In Drenthe rijden tijdens oud en nieuw twee ambulances met camera's die live beelden vertonen. Een primeur, zo meldde een woordvoerder van UMCG Ambulancezorg donderdag. Nergens rijdt volgens hem in Nederland een ambulance met dergelijke geavanceerde camerasystemen rond.

Er loopt een landelijke proef met ambulances in vier regio's waarbij de opnamen achteraf worden bekeken en beoordeeld. UMCG Ambulancezorg gaat een stap verder. „We beschikken nu over systemen met een zeer hoge beeldkwaliteit”, aldus de woordvoerder. „Ook onder minder gunstige weersomstandigheden en bijvoorbeeld bij straatverlichting komen live beelden binnen bij de meldkamer. Ter plaatse krijgen we zo een goed overzicht van een situatie.”

Het systeem moet potentiële raddraaiers afschrikken. „Voorop staat dat mensen van onze medewerkers afblijven. Zoniet, dan staan ze er nu gekleurd erop.”


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #636 Gepost op: 31 december 2009, 14:58:20
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5688848/__Ambulances_brengen_live_beelden__.html

o 31 dec 2009, 14:21 | 2 reacties | lees voor
    
Camera-ambulances brengen live beelden

ASSEN -  In Drenthe rijden tijdens oud en nieuw twee ambulances met camera's die live beelden vertonen. Een primeur, zo meldde een woordvoerder van UMCG

....

Het systeem moet potentiële raddraaiers afschrikken. „Voorop staat dat mensen van onze medewerkers afblijven. Zoniet, dan staan ze er nu gekleurd erop.”


Typisch papieren regelgeving, plannen maken, etc... Iemand die geweld gebruikt tegen hulpverleners denk per definitie niet na (Uitzondering georganiseerd geweld zoals op Hoek van Holland). Een ambulance medewerker zal niet lastig worden gevallen door normaal nadenkende mensen. Gaan we dan nu verwachten dat het simpele feit dat er camera's zijn toegepast, de dader gaat denken: Oh dan pak ik een andere, want hier sta ik op film???????

CCTV heeft ook zo geholpen tegen incidenteel geweld :( Nee dus, het assisteert in de opsporing en bewijsvoering. Niet tegen huftergedrag.

Kom nou eens van je stoel af en ga eens echt kijken wat er mogelijk is; weinig dus.... Helaas zullen we naar een situatie gaan waar op bepaalde tijden en plekken eerst een paar politie voertuigen de locatie moeten beveiligen voordat de ambu medewerkers aan de slag kunnen.

Het ligt aan de mentaliteit, niet aan de middelen.

De eerste persoon die zich tegen laat houden met zijn geweld door een camera, moet direct opgenomen worden in een TBS kliniek, want die heeft een steekje los dat hem nadenkend geweld laat gebruiken tegen buitenstaanders c.q. hulpverleners. Een tikkende tijdbom dus......

edit: Oh ja, wat ik vind; Elk middel dat iets kan schelen moet ingezet worden; Maar de heilige graal gaan we niet vinden. Dus prima, maar verwacht niet teveel

Dat is mijn kopje thee voor vandaag in deze.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Gast48368

  • Gast
Reactie #637 Gepost op: 31 december 2009, 20:38:46
Brandweer uitgerust met camera's
donderdag 31 december 2009 Dokkum
In Noord-Oost Fryslân rijdt vanavond een auto van de brandweer die voorzien is van een camera installatie.

Op het dak van een VW Transporter is een grote camera gemonteerd waarmee video-opnames gemaakt worden, om bij ongerelgeldheden later relschoppers makkelijk te kunnen traceren. Vanuit de wagen kan de camera bediend worden.

Vanmiddag reed de OvD van de brandweer samen met burgemeester Marga Waanders en enkele wethouders van de gemeente Dongeradeel door het gebied, om een indruk te krijgen van de in de regio opgebouwde brandbulten.



foto: © Jochem Wiersma

Bron Nieuwsitem: www.waldnet.nl

Link voor alle foto's : http://waldnet.nl/wn/fotonieuws/6344/Brandweer_met_camera_uitgerust.html

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik vind het nogal een grote camera moet ik zeggen,  :o


BvE

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
  • 112, daar red je levens mee!
Reactie #638 Gepost op: 1 januari 2010, 19:11:30


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #639 Gepost op: 1 januari 2010, 22:31:57
Typisch papieren regelgeving, plannen maken, etc... Iemand die geweld gebruikt tegen hulpverleners denk per definitie niet na (Uitzondering georganiseerd geweld zoals op Hoek van Holland). Een ambulance medewerker zal niet lastig worden gevallen door normaal nadenkende mensen. Gaan we dan nu verwachten dat het simpele feit dat er camera's zijn toegepast, de dader gaat denken: Oh dan pak ik een andere, want hier sta ik op film???????

CCTV heeft ook zo geholpen tegen incidenteel geweld :( Nee dus, het assisteert in de opsporing en bewijsvoering. Niet tegen huftergedrag.

Kom nou eens van je stoel af en ga eens echt kijken wat er mogelijk is; weinig dus.... Helaas zullen we naar een situatie gaan waar op bepaalde tijden en plekken eerst een paar politie voertuigen de locatie moeten beveiligen voordat de ambu medewerkers aan de slag kunnen.

Het ligt aan de mentaliteit, niet aan de middelen.

De eerste persoon die zich tegen laat houden met zijn geweld door een camera, moet direct opgenomen worden in een TBS kliniek, want die heeft een steekje los dat hem nadenkend geweld laat gebruiken tegen buitenstaanders c.q. hulpverleners. Een tikkende tijdbom dus......

edit: Oh ja, wat ik vind; Elk middel dat iets kan schelen moet ingezet worden; Maar de heilige graal gaan we niet vinden. Dus prima, maar verwacht niet teveel

Dat is mijn kopje thee voor vandaag in deze.


oftewel.... technische ondersteuning prima, maar er is toch echt voldoende personeel nodig en dus zichtbaar aanwezig zijn...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....