GHOR / SIGMA

Auteur Topic: GHOR / SIGMA  (gelezen 54310 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Gepost op: 21 februari 2007, 08:41:38
Beste forum genoten, ik wil jullie eens polsen op de volgende stelling:

moet het sigma nu onder de vlag van het rode kruis blijven?
of zien jullie de sigma liever verpllaatsen in de trend van ghor vrijwilliger?

waarom nu wel of waarom nu niet?

wat ik zelf merk is dat sigmaleden geen reguliere ehbodiensten draaien maar alleen maar evenementen met het sigma, ( wat volgens mij ook een RK taak is ) maar deze mensen daar wel veel last van hebben binnen het RK. en of dit nu terecht is wil ik in het midden laten.
ook merk ik dat het RK altijd een stevige vinger in de pap wilt hebben bij de ghor,( in mijn regio uiteraard )
waarbij ik mij soms afvraag waarom? waarom zou je altijd gesprekspartner willen zijn en er iets mee willen.

ik ben ben erg nieuwsgierig hoe dit in jullie regio er aan toe gaat.

schiet maar eens op deze stelling, ik ben erg benieuwd hoe jullie hier over denken.

groet

logistiek 8)




Druifje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 372
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2007, 09:31:39
ok, ik zal eens gaan schieten.....  ;D

Wat mij betreft mag het blijvn zoals het nu is, hoewel ik er ook geen hinder van zou hebben als wij als vrijwilligers onder de vlag van het GHOR zouden vallen...

Bij ons draaien (in ieder geval de meeste) sigmaleden vaak nog gewoon hun diensten bij de eigen vereniging of afdeling. Ook ik doe dit. Ikkan niet zeggen dat ik hier last van of mee heb, ik denk dat dat ook ligt aan hoe je jezelf opstelt. als ik binnen de afdeling een dienst draai, ben ik gewoon één van het team. In den lande hoor je wel eens dat sigmaleden zich laten voorstaan op het sigma-lid zijn, maar dat is bij ons gelukkig niet aan de orde...

Als we als sigma bij een preventieve inzet worden ingezet (denk aan open dagen luchtmacht of doortocht vierdaagse) dan gebeurt deze inzet het liefst SAMEN met de locale vereniging. de koppeltjes worden dan ook het liefst op die manier ingezet (1 sigma, 1 reguliere vereniging).....

De invloed van het rode kruis is bij ons op de sigma-werkvler weinig van te merken, dit zal zich in de andere echelons misschien afspelen, maar het wordt door ons in ieder geval niet als hinderlijk ervaren!

misschien komt dit ook wel omdat bij ons in Brabant-Noord bureau GHOR zijn zaakjes goed voor elkaar heeft.....
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2007, 10:31:21
GHOR!!!!!!

Om de volgende redenen:

1) Dan kunnen ze module 1: het levensverhaal, propaganda en alles wat goed is aan het Rode Kruis uit de opleiding sodemieteren
2) Veruit de minderheid bij ons uit de SIGMA-pool komt van het RK en heeft helemaal niks met het Rode Kruis
3) Rampenbestrijding is meer een taak van de GHOR, en minder van het Rode Kruis: let wel, ik weet dat het RK zeker meehelpt op een boel belangrijke gebieden
Arts  www.alphalog.nl


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2007, 12:49:46
moet het sigma nu onder de vlag van het rode kruis blijven?
of zien jullie de sigma liever verpllaatsen in de trend van ghor vrijwilliger?

Wedervraag; wat zou het voordeel zijn als het (volledig) onder het GHOR zou vallen.

wat ik zelf merk is dat sigmaleden geen reguliere ehbodiensten draaien maar alleen maar evenementen met het sigma,

Oh nee? Dan moet je eens komen kijken in Ahoy (en andere evenementen in Rotterdam). Daar draaien de meeste SIGMA vrijwilligers toch ook regelmatig EHBO diensten.   ;D

maar deze mensen daar wel veel last van hebben binnen het RK.

Wie heeft waar last van?   ???

ook merk ik dat het RK altijd een stevige vinger in de pap wilt hebben bij de ghor,( in mijn regio uiteraard )
waarbij ik mij soms afvraag waarom? waarom zou je altijd gesprekspartner willen zijn en er iets mee willen.

Als het SIGMA onder het RK valt, dan wil het RK daar neem ik aan wel wat over te zeggen houden. Maar vált het SIGMA wel onder het RK? Ik was altijd in de veronderstelling dat het RK alleen de mensen levert en dat het verder het feestje van het GHOR is.   ???

Gegroet,
Franc


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2007, 13:19:11
hoi Franc, ik zal jou vragen even toelichten.

als het RK er tussen uit zou zijn worden de lijnen veel korter en kunnen mensen oa directer aangestuurd worden,
ook kun je betere selecties maken met personeel ( hier kan ik om privacie redenen niet op verder gaan )
je kunt personeel beter motiveren stimuleren daar die lijnen korter worden,
nu vallen de sigma's eigenlijk onder 2 vlaggen en zitten ze er nu meestal tussenin.
ik denk dat je op het moment dat ze onder de ghor zouden gaan vallen je mensen misschien zou kunnen gaan belonen voor hun werk / prestaties. misschien naar een ploegendienst gaan?????

de diensten in jouw groep misschien dan wel, maar ik ken en zie de andere kant.
er zijn mensen die worden nu uitgeschreven omdat ze geen RK werk meer zouden doen, wel volgen ze herhalingslessen wat er nu op neerkomt dat ze die zelf moeten gaan bekostigen, en wat je zegt het RK levert de mensen en die worden nu deels
uitgeschreven. dus in die zin "last ervan hebben". het 1 heeft verband met het ander dus op deze manier motiveerd het mensen niet, ook vrijwilligers van de ehbo vereniging moeten lessen RK gaan volgen over historie oa, en ehbo diensten van het rode kruis opvangen terwijl ze daar nu juist niet voor gekozen hebben, dit doen ze al bij hun eigen vereniging, maar het RK wil omdat ze ingeschreven staan dat men dit doet.

je maakt een goed punt valt het sigma onder het RK?, ze leveren oa de mensen ja. en daar zit het hem nu, het is dus duidelijk niet alleen een ghor feestje, jullie zien of merken daar misschien weinig of niets van terwijl er juist veel gebeurt achter de schermen.


groet

logistiek. 8)


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2007, 14:43:11
Ik denk - met het oog op de acceptatie door de ambuteams - dat het wellicht handiger is als het hele SIGMA-gebeuren onder de GHOR zou komen te vallen. Hoewel ik me afvraag of de Sigma dan nog wel een toekomst heeft, want de gemiddelde ambulancehulpverlener staat nog steeds behoorlijk negatief tegenover het woord Sigma. :(

Wat een voordeel zou kunnen zijn, is dat de lesstof zich inderdaad meer toespitst op de ambulancekant van het vak in plaats van een hele boel RK-zaken, waar ik persoonlijk helemaal niets mee heb.

Bovendien zou - en dat is mij persoonlijk een enorme doorn in het oog - de profcheck scorelijst kunnen worden aangepast. Want wie dát verzint... die heeft niet helemaal begrepen waar het nu eigenlijk om draait. Ik heb dat in een andere topic al duidelijk gemaakt: je moet nu ongelofelijk je best doen om te zakken. Er zijn nog steeds mensen zijn die slagen - zelfs met een behoorlijk hoge score - die ik absoluut ongeschikt acht voor het vak. :-X
Dat komt misschien arrogant over, maar ik sta er erg dichtbij en zie hele rare dingen gebeuren.

Voor wat betreft de RK-verantwoordelijkheid nu: het hele Sigma-gebeuren, vanaf de HOC-opleiding tot en met de bijscholingen en profchecks, vallen nu onder de vlag van het RK. Pas bij een daadwerkelijke inzet, wordt het de verantwoordelijkheid van de GHOR.  Hierdoor 'voelt' de GHOR weinig verantwoordelijkheid voor de mate van opleiding. Een groter GHOR-aandeel hierin zou mijns inziens alleen maar goed zijn.


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2007, 18:56:41
Van mij mag het blijven zoals het is. Ik ben actief RK vrijwilliger en vermaak me prima bij de EHBO inzetten. De SIGMA is een extra'tje naast de werkzaamheden (EHBO/verbindingen/ambu chauffeur) die ik altijd al deed. Voor OV taken word ik niet meer ingezet, omdat ze bang zijn dat ik dan tijdens een OV inzet een SIGMA oproep krijg.

Wat wel belangrijk is (zoals bij je werkgever), is om goede afspraken te maken bij een SIGMA alarmering tijdens een RK inzet.


PeterEde

  • AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,240
Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2007, 20:21:05
Ik vind dat het moet blijven zoals het nu is.
Het Rode Kruis gedeelte is alleen van toepassing voor de eigenlijke opleiding en dan nog maar een klein stukje ervan. Het Rode Kruis heeft deze (SIGMA) verantwoordelijkheid nou eenmaal gekregen en alle vrijwilligers vallen voor hun SIGMA-taken onder het Rode Kruis.
Ook hier in Gelderland Midden zijn de vrijwilligers afkomstig van zowel RK als EHBO en hebben alleen met elkaar te maken op het gebied van de SIGMA. De RK-ers hebben geen verantwoordelijkheden richting EHBO-vereniging en de EHBO-ers hebben verder geen verantwoordelijkheden richting het Rode Kruis.
Opleiding en herhaling incl. profcheck alleen een verantwoordelijkheid van het Rode Kruis? Hier ‘bemoeid’ het Bureau GHOR zich met de werving, keuring en scholing van de vrijwilligers. Zij kijken met het Rode Kruis naar de kwaliteit van de vrijwilligers. Hierdoor weten beide partijen wat ze aan de vrijwilligers hebben. Het geheel is dus een gezamenlijke verantwoordelijkheid, waarbij het Rode Kruis de verantwoordelijkheid heeft over de organisatie van de vrijwilligers tot en met de opkomst na alarmering. Daarna neem het Bureau GHOR het over als het gaat om (preventieve) inzetten en oefeningen.

Aldus de situatie in Gelderland Midden.
Geloof niet alles wat je denkt.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2007, 23:56:06
Deze constructie heeft alles te maken met arbeidsrechtelijke aspecten.
De geneeskundige eenheid van het Rode Kruis fungeert als een detacheringsburo voor de GHOR. Het Rode Kruis heeft een convenant gesloten met de EHBO organisaties om ook EHBO'ers op te kunnen nemen in de Geneeskundige Eenheid zonder dat deze EHBO'ers andere verplichtingen t.o.v. het rode Kruis hebben.

Het Rode Kruis is dus de werkgever van SIGMA leden en de GHOR "huurt" de benodigde gecertificeerde mankracht in bij het Rode Kruis.

Het is dan ook het Rode Kruis die de opleidingen moet verzorgen maar ook dat hun werknemers verzekerd zijn voor de gevolgen van bedrijfsongevallen.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2007, 08:41:30
als het RK er tussen uit zou zijn worden de lijnen veel korter en kunnen mensen oa directer aangestuurd worden,
ook kun je betere selecties maken met personeel ( hier kan ik om privacie redenen niet op verder gaan )
je kunt personeel beter motiveren stimuleren daar die lijnen korter worden,
nu vallen de sigma's eigenlijk onder 2 vlaggen en zitten ze er nu meestal tussenin.
ik denk dat je op het moment dat ze onder de ghor zouden gaan vallen je mensen misschien zou kunnen gaan belonen voor hun werk / prestaties.

Duidelijk. Nu nog in de praktijk zien te brengen...

misschien naar een ploegendienst gaan?

SIGMA in ploegendiensten? Hoe had je je dat voorgesteld? Als een soort piketdiensten, de ene week wel, de andere niet oproepbaar? Of moet ik dat anders zien?

de diensten in jouw groep misschien dan wel, maar ik ken en zie de andere kant.
er zijn mensen die worden nu uitgeschreven omdat ze geen RK werk meer zouden doen, wel volgen ze herhalingslessen wat er nu op neerkomt dat ze die zelf moeten gaan bekostigen, en wat je zegt het RK levert de mensen en die worden nu deels
uitgeschreven. dus in die zin "last ervan hebben". het 1 heeft verband met het ander dus op deze manier motiveerd het mensen niet, ook vrijwilligers van de ehbo vereniging moeten lessen RK gaan volgen over historie oa, en ehbo diensten van het rode kruis opvangen terwijl ze daar nu juist niet voor gekozen hebben, dit doen ze al bij hun eigen vereniging, maar het RK wil omdat ze ingeschreven staan dat men dit doet.

Zoals ik hiervoor al schreef; ik herken dit totaal niet in mijn regio. Zelf was ik nog lid van een EHBO vereniging toen ik aan de HOC opleiding begon, en deed daar ook EHBO diensten. Ik werd bij het begin van de opleiding ook ingeschreven bij het RK, maar ik werd in niets verplicht om diensten te draaien, ik volgde er namelijk ook de EHBO herhalingslessen niet.
Ik ben een paar maanden geleden voor EHBO overgestapt naar het RK, en volg daar dus ook mijn lessen én draai EHBO diensten.
Het RK betaald mijn EHBO lessen, dus is het toch niets dan begrijpelijk dat je daarvoor EHBO diensten draait? En als je die niet meer doet dat je dan óf uitgeschreven wordt, óf de lessen zelf gaat betalen?
Beetje 'eigen schuld, dikke bult'. Of druk ik me nu wat ongenuanceerd uit?   :o

En dat lessen volgen over de RK historie en organisatie. Het is informatie die je niet echt nodig zult hebben tijdens een SIGMA inzet, maar om er nou een heel groot probleem van te maken, neuh...  ;)

je maakt een goed punt valt het sigma onder het RK?, ze leveren oa de mensen ja. en daar zit het hem nu, het is dus duidelijk niet alleen een ghor feestje, jullie zien of merken daar misschien weinig of niets van terwijl er juist veel gebeurt achter de schermen.

Dat geloof ik onmiddellijk.  ;)
Vandaar ook mijn vraag; wat zouden de voordelen zijn als het volledig overgeheveld zou worden naar het GHOR. Maar die vraag is nu beantwoord.  ;)

Gegroet,
Franc