Mayo tube

Auteur Topic: Mayo tube  (gelezen 32441 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Gepost op: 31 augustus 2003, 14:37:54
In de thread over ballon-beademing kwam de Mayo tube naar voren.

Tijdens mijn ehbo-lessen is deze ook gebruikt en ik heb daarmee leren werken.
Wat we echter niet geleerd hebben is wanneer je hem kan/moet gebruiken!

Is dat bij ballonbeademing wanneer een persoon nog niet geintubeerd is?

En is het een techniek die door leken gehanteerd mag worden?

Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 31 augustus 2003, 18:47:49
citaat van Marno:  

In de thread over ballon-beademing kwam de Mayo tube naar voren.
Tijdens mijn ehbo-lessen is deze ook gebruikt en ik heb daarmee leren werken.
Wat we echter niet geleerd hebben is wanneer je hem kan/moet gebruiken!
>antw. Beetje dom van de instructeurs om niet erbij te vertellen wat de indicaties zijn...er is inderdaad meer dan alleen maar een handeling leren uitvoeren.

Is dat bij ballonbeademing wanneer een persoon nog niet geintubeerd is?
antw, inderdaad., kan echter ook in combinatie met een Laerdalmasker/manual trigger ventilator.

En is het een techniek die door leken gehanteerd mag worden?
>antw. Ja hoor, mits bekwaam door getoetste regelmatige praktijkoefening op een bls-oefenpop. Vroeger zat de mayotube in de tassen van de GOR opgeleide helper van het rode kruis (GOR=gewondenzorg onder rampenomstandigheden) en bij sommige Rode Kruis afdelingen weer in de koffer.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Marno

• Forum gebruiker
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #2 Gepost op: 31 augustus 2003, 19:00:11
Ja, inderdaad... sommige stukken van de cursus waren niet al te best.

Maar ik weet het nu in ieder geval. Bedankt.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 1 september 2003, 09:29:01
De Mayo-tube mag door "getrainde" eerste hulpverleners gebruikt worden. Zoals terrecht al geschreven is is dit echt wat anders dan intuberen..

In principe mag je hem alleen gebruiken bij diep bewusteloze slachtoffers.

In de reguliere eerste hulp word sinds de 24e druk geen onderscheid gemaakt tussen bewusteloos en diep bewusteloos, om dat de hulpverlening gelijk is..

Dit is nu zo'n punt waarin dat onderscheid wel zou moeten maken..

helm

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 1 september 2003, 10:14:55
Hoofd achterover, chin-lift, jaw-trust o.i.d. heeft allemaal hetzelde effect. Maar het zal wel weer niet spannend genoeg zijn of zoiets.

Shadow

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 1 september 2003, 10:43:04
Rene van der Helm,

Vraagje: het is me al een keer overkomen dat ik op een autoongeval uitkwam waar iemand was die: 1. bewusteloos was, 2. ademhalingsproblemen door loslopende tong en 3. een slagaderlijke bloeding had.

Aangezien ik maar twee handen heb moet ik prioriteiten gaan stellen; er zijn echter twee problemen die allebei de dood tot gevolg kunnen hebben binnen een zeer korte tijd. Heb dus netjes de tong getemd met behulp van een Mayo-tube en kon me toen concentreren op de slagaderlijke bloeding (ter hoogte van de pols; arm was door het raam gegaan; afgekneld met behulp van mijn bloeddrukmeter).

Zodoende kon ik ook nog de twee andere zwaargewonde passagiers helpen; gelukkig waren deze redelijk stabiel. En het eindresultaat was dat deze drie mensen na enige dagen ziekenhuis terug naar huis konden.

Kun jij, of iemand anders, me misschien vertellen hoe ik dit beter had kunnen oplossen.

De techniek van het inbrengen van een Mayo-tube stelt niets voor; je moet natuurlijk wel regelmatig oefenen; zelfs op echte mensen kan dit als die zijn/haar braakreflex kan onderdrukken. Tijdens mijn opleiding in het Belgische Rode Kruis hebben we het allemaal ook een keer zelf in de mond gekregen; weet je tenminste hoe het voelt als je het probeert te doen bij iemand die niet bewusteloos is.

Ciao,
Peter

miekusss

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 september 2003, 10:54:12
Het heeft niets met spannend te maken, maar zoals shadow zegt, als een persoon bewusteloos is een 2e persoon ook gewond is en je bent alleen, wie houdt dan de ademweg vrij bij de bewusteloze patient????
Dan is een mayo-tube toch wel erg handig. De ademweg is vrij en in de stabiele zijliggeng.. Je hebt je handen vrij en kan het andere so helpen!
Lijkt mij wel erg handig om een mayo-tube in je verbanddoosje te hebben, MITS je weet hoe te gebruiken.Nadeel wel is dat je meerdere maten bij je moet hebben.....

Paul SEH

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 september 2003, 12:14:29
Beste Shadow,

Ik heb nog een andere eenvoudige oplossing. Zoals in de EHBO lessen wordt geleerd, leg je het hoofd opzij en kantelt het achterover. Dit heeft precies hetzelfde effect.
Heb je de mayo tube goed afgemeten en regelmatig gecontroleerd of die niet verstopt raakt met slijm, braaksel, bloed?
Wat als de mayo te lang of te kort is wat zijn de complicaties?
Er komt meer bij kijken dan alleen maar in de mond van de patient inbrengen.

Shadow

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 1 september 2003, 12:49:03
Paul,

Aangezien in dit specifieke geval de persoon bekneld zat, hij bewusteloos was en het hoofd dus alle kanten op ging (heb hem uiteindelijk met tape vastgemaakt aan de hoofdsteun) denk ik niet dat jouw tip zou gewerkt hebben. Bijkomende vraag: het hoofd opzij leggen en achterover kantelen; wat doe je dan i.v.m. wervelletsel? Vind het toch leuker om iemand zijn hoofd/nek/rug zo min mogelijk te bewegen en dan desnoods met "hulpmiddelen" zijn ademweg vrij te houden.

Ik had verschillende Mayo's bij me en heb natuurlijk de juiste uitgekozen; alsook heb ik zeer regelmatig gecontroleerd of er geen afzuiging nodig was.

Misschien eventjes ter verduidelijking: ik had op die moment per toeval een vrij uitgebreide koffer in mijn auto liggen van het Belgische Rode Kruis met daarin onderandere mayo's, handbediende aspiratiepomp, beademingsballon, zuurstoffles, halskragen, ....
Alsook was ik op die moment actief als vrijwillige ambulancier (ter info: in Belgie moet je geen verpleegkundige zijn) met ongeveer twee jaar ervaring en een hele hoop training achter de rug. Dus ook het gebruik van Mayo's, aspiratiepompen, beademingsballons, zuurstof, ....

Ciao,
Peter

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 1 september 2003, 16:12:24
Hoofd achterover, chin-lift, jaw-trust o.i.d. heeft allemaal hetzelde effect. Maar het zal wel weer niet spannend genoeg zijn of zoiets.

In de DAN cursussen leren we het niet aan de cursisten..
Eventueel hebben we daarvoor aanvullende leerstof.. Ik promoot het liever niet.  Het is ook eenvoudig aan te leren, maar de Chinlift en Jaw-trust
 doet het zelfde. Ik leer liever cursisten anderen voor deze taak in te zetten..

Natuurlijk kan je speciale groepen speciale technieken leren.. Ik heb daar geen onderbouwde bezwaren tegen