Mayo tube

Auteur Topic: Mayo tube  (gelezen 31076 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #10 Gepost op: 4 september 2003, 21:35:36
Hoi,

Ik wil toch weer even reageren over het gebruik van de Mayo.
Al in een eerdere thread aangegeven:
"de chinlift en de jaw thrust zijn alleen handelingen om een ademweg (lees mond) te openen om te inspecteren of deze vrij is"

Om de ademweg vrij te zekeren breng je een Mayo tube in.
Dmv. de beschreven methode's kan je bijv. echt niet voorkomen dat bij een bewusteloos so de tong als nog niet in de keelholte zakt!

groetjes


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #11 Gepost op: 4 september 2003, 21:43:34
Volgens de handelingenschema's van de SOSA zijn beide methodes bedoeld om de ademweg vrij te maken en te houden.

waar baseer je jou uitspraak op /


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #12 Gepost op: 4 september 2003, 22:24:36
In mijn opleiding gehad. (TNCC)

bijv. iemand is bewusteloos, je gebruikt de chin lift om de ademweg te inspecteren, maar door de kin vast te houden (so = bewusteloos= verslapt) kan de tong nog steeds naar achteren zakken)

Inderdaad om de ademweg vrij te maken, maar je kunt ze er niet door zekeren. In de SOSA opl. mag ik aan nemen dat er ook een mayo gegeven wordt (anders zeker wel in de PHTLS opleiding)

Dus ik ben benieuwd naar een reactie van de ambu boys/girls


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 5 september 2003, 08:46:56
Dat klopt niet, de tong zit aan de mandibula en het hyoïd en wordt, met vooral een jawthrust, meegetrokken. Omdat wij niet de hele tijd de kaak willen vasthouden stoppen we er een mayo of guedel in en gaan verder met het schema. Verder, als je een mayo of guedel in de mond van een patiënt ziet geeft dat helemaal geen zekerheid dat de ademweg werkelijk vrij is.

bijv. iemand is bewusteloos, je gebruikt de chin lift om de ademweg te inspecteren, maar door de kin vast te houden (so = bewusteloos= verslapt) kan de tong nog steeds naar achteren zakken)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #14 Gepost op: 5 september 2003, 20:56:59
Hoi René,

Verder, als je een mayo of guedel in de mond van een patiënt ziet geeft dat helemaal geen zekerheid dat de ademweg werkelijk vrij is.

maar zoals je begrijpt beginnen we weer bij aankomst met de A!

groetjes


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 29 september 2003, 09:17:56
Rene,

aan welke doelgroepen leer jij de technieken ?

Groetjes,

Peter


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 29 september 2003, 13:59:08
Peter, je hebt het over de mayo-tube?
Aan BIG-geregistreerden.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 30 september 2003, 15:45:12
Kan je ons vertellen wat je motivatie daarvoor is..

Of zou je het ook aan groepen die BLS getraind zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zoals reddingsbrigades met aanvullende training geven ?


joost

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 3 oktober 2003, 09:26:34
Wij hebben vanavond ook over de tupe gehad.
 Het is geen handeling voor profs..wij mogen het ook mits goed getraind een tupe inbrengen.
Volgens mij is het puur om de adem weg vrij te houden..want je gaat eerst de inspectie doen en eventueel leeg maken en dan pas de tupe naar binnen zodat de tong niet achterover zakt. En dan nog stabiel draaien. Dan zou je denken waarom zou je dan nog stabiel draaien ?? Dat heb ik ook gevraagd en dat is puur omdat als je op je rug ligt minder lucht binnen krijgd dan als je stabiel ligt , het ademt kortom gewoon makkelijker.
Vanavond nog iets nieuws geleerd. Dat was beademen met zo een masker. Het zelfde masker die normaal gespoken op de ambu-ballon zat maar dan zonder ballon. Er zit zown tuitje aan waar we door heen moeten blazen. Ik vind het moeilijk want bij mij ontsnapt de lucht eronder uit.Ik heb de greep nog niet echt onder de knie :-[. Hebben mensen hier meer ervaring mee ? Ik ben benieuwd wat jullie van die masker vinden en wat jullie ervaring ermee is.

groetjes joost


helm

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 4 oktober 2003, 17:37:40
Neen.
Bij mond-masker beademing is een mayo niet nodig.
Een mayo wekt de indruk dat de ademweg vrij is maar geeft geen enkele zekerheid. Een stabiele zijligging, jawtrust of head tilt werkt beter, en om die goed te doen is al moeilijk genoeg.

Kan je ons vertellen wat je motivatie daarvoor is..

Of zou je het ook aan groepen die BLS getraind zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan zoals reddingsbrigades met aanvullende training geven ?