EHBO cursus

Auteur Topic: EHBO cursus  (gelezen 22817 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FireVince

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 25 juni 2007, 16:06:21
Nee de brandweer werkt niet protocollair!
Dit zou namelijk in deze tak van hulpverlening niet mogelijk zijn aangezien er zo veel verschillende situaties te bedenken zijn.

Wat betreft EHBO ligt het eraan bij welk korps je aan de slag gaat. Er zijn korpsen die hun leden een volledige EHBO opleiding aanbieden volgens het oranje kruis of de MFA (http://www.medicfirstaid.org/). Er zijn ook korpsen die alleen levensreddende handelingen als medische hulpverlening bieden. Dit is vaak niet meer dan 2 avonden per jaar.

Dus wil je in nederland een EHBO cursus doen informeer dan bij het oranje kruis of de MFA.

greetz


Tina

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 25 juni 2007, 17:23:20
Deze brandweerman had het over het landelijk protocol levensreddende handelingen brandweer LPLHB.Ik heb dit even opgeschreven kan het niet onthouden Tijdens zijn opleiding moest hij deze opleiding volgen. Waarom is dit landelijk protocol er dan als er maar weing brandweerkorpsen zich hier aan houden?

Tina


helm

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 26 juni 2007, 08:30:55
Deze brandweerman had het over het landelijk protocol levensreddende handelingen brandweer LPLHB.Ik heb dit even opgeschreven kan het niet onthouden Tijdens zijn opleiding moest hij deze opleiding volgen. Waarom is dit landelijk protocol er dan als er maar weing brandweerkorpsen zich hier aan houden?

Tina

Ehhh,.... om indruk te maken misschien.  ;)


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #23 Gepost op: 26 juni 2007, 14:21:00
Verkooptechnisch wel zo handig.
Arts  www.alphalog.nl


FireVince

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 27 juni 2007, 15:44:02
Jah ok ze noemen het een protocol. Maar het is in principe gewoon de ABCDE methode die de brandweerlieden wordt aangeleerd.
Wel grappig dat de NIFV dat gelijk als protocol bestempeld heeft en er een boekje van gemaakt heeft vind ik wel grappig. Weer een module erbij haha

En brandweerlieden (M/V) die houden zich wel aan dit "protocol" hoor, althans bij mij in het korps wel.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #25 Gepost op: 30 juni 2007, 14:58:39

Nee de brandweer werkt niet protocollair!
Dit zou namelijk in deze tak van hulpverlening niet mogelijk zijn aangezien er zo veel verschillende situaties te bedenken zijn.

Wat betreft EHBO ligt het eraan bij welk korps je aan de slag gaat. Er zijn korpsen die hun leden een volledige EHBO opleiding aanbieden volgens het oranje kruis of de MFA (http://www.medicfirstaid.org/). Er zijn ook korpsen die alleen levensreddende handelingen als medische hulpverlening bieden. Dit is vaak niet meer dan 2 avonden per jaar.

Dus wil je in nederland een EHBO cursus doen informeer dan bij het oranje kruis of de MFA.


Jah ok ze noemen het een protocol. Maar het is in principe gewoon de ABCDE methode die de brandweerlieden wordt aangeleerd.
Wel grappig dat de NIFV dat gelijk als protocol bestempeld heeft en er een boekje van gemaakt heeft vind ik wel grappig. Weer een module erbij haha

En brandweerlieden (M/V) die houden zich wel aan dit "protocol" hoor, althans bij mij in het korps wel.


Het ABCDE verhaal is de kern van het LPBLH en dat er een boekje van gemaakt is heeft als allergrootste voordeel dat je het niet allemaal vanaf de eerste dag moet onthouden omdat je het later nogeens na kan lezen.


ACKevin

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 7 juli 2007, 13:55:16
Nou ik denk dat ik nu zelf wel enig licht kan laten schijnen op dit vraagpunt.

Zojuist viel er een pakket in mn brievenbus van Veiligheidsregio Zeeland. Aangezien dit mijn stageadres was verwachtte ik één of ander informatiepakket o.i.d. maar in de envelop zat het boek: "Manschappen 1: Levensreddende Handelingen 1" van het NIBRA. Bij dit boek zat een begeleidend schrijven waarin mij verzocht wordt om enkele hoofdstukken van de ABCDE-procedure te bestuderen.

Ik sla het boek open en in de Inhoudsopgave wordt er gelijk geopend met: "Protocollair handelen". Hoofdstuk 1 is Eigen Veiligheid, Hoofdstuk 2 is Algemeen onderzoek slachtoffer, en hoofdstuk 3, 4, 5, 6 en 7 zijn respectievelijk A - Airway, B - Breathing, C- Circulation, D- Disability, E- Exposure / Environment, Hoofdstuk 8 sluit af met het Beoordelen van overlijden en nazorg.

Ik neem aan dat dit enkele standpunten en opmerkingen bevestigd en dat ik niet echt een EHBO-cursus krijg, wel de ABCDE-methode.

Citaat
Dit protocol ondersteunt u bij het verlenen van eerste en levensreddende hulp. Het is het uitgangspunt voor uw handelen als brandwacht en helpt u bij uw besluitvorming. Het is hierbij uitdrukkelijk niet de bedoeling dat u medische diagnoses stelt c.q. medische handelingen verricht. Deze taken zijn voorbehouden aan daartoe bevoegd medisch personeel.

En nog een quote uit de Introductie die mij wel relevant leek in dit topic:

Citaat
Het 'Landelijk protocol levensreddend handelen door de brandweer' (LPLHB 2.0) ligt aan de basis van dit boek Levensreddende handelingen I. Het handelen volgens protocollen is relatief nieuw binnen de brandweer.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #27 Gepost op: 7 juli 2007, 18:16:28
Dat is geen EHBO, maar BLS (Basic Life Support)
Arts  www.alphalog.nl


ACKevin

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 7 juli 2007, 18:54:57
Dat is geen EHBO, maar BLS (Basic Life Support)

dat zeg ik ;)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #29 Gepost op: 9 juli 2007, 10:22:54
Dat is geen EHBO, maar BLS (Basic Life Support)

Leuk  een defenitie discussie,  
Wat is nu EHBO, en BLS en wat is het verschil er tussen en volgens wie is dat zo.?,  De definties tussen ERC en de traumatogen, Oranje Kruis en VWS en de ambulancezorg zijn zo verschillend.. Ik heb nog nooit een heldere definitie kunnen vinden, die breed gedragen wordt.