Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007

Auteur Topic: Belgische ambulance zaait verwarring - Utrecht 28-08-2007  (gelezen 23790 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

PH-PXA

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,465
Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2007, 11:24:59
De chauffeur van de bovenstaande T4, vertelde mij het volgende, Deze wagen is voornamelijk een B-ritten auto , soms word hij ook voor A1 gebruikt, we kunnen het busje helemaal inrichten tot A1 of B auto. Medische apperatuur kan er in etc, deze dag was het een B-dag want ze moesten een gipsvlucht patient ophalen en weer vervoeren er zaten 2 chauffeurs in, Moeten ze iemand met spoed vervoeren dan zit er 1 chauffeur en 1 arts in het busje. Dus hij rijd weldegelijk soms een spoed vervoertje, wil niet zeggen altijd maar soms. ::)

Greetz roy


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2007, 18:35:19
is dit één van die belgische cowboys?  ???

De ambulance reed dinsdagavond in de spits met loeiende sirenes, knipperende lichten en blauwe alarmlichten over de Kardinaal de Jongweg, via de Brailledreef naar de Cartesiusweg, om later Oog in Al in te schieten. Veel weggebruikers weigerden aan de kant te gaan, mede omdat de ambulance een ’vreemde’ sirene voerde die Nederlandse alarmdiensten niet gebruiken.

Zegt weer wat over sommig volk. Voor het zelfde was het wel een spoedrit.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


AmbuMedic

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2007, 18:52:41
is dit één van die belgische cowboys?  ???

NEEN !  Dit is niet één van die Belgische cowboys !  Mocht de schrijver van het artikel zich enige moeite getroost hebben en wat opzoekingswerk gedaan hebben dan zou die naast de correcte schrijfwijze van de naam van de zaakvoerder van Falck-Ambuce, er ook de juiste foto kunnen bijplaatsen hebben.  Ik ben zaakvoerder van de firma Vita uit Brakel in België.  Wij zijn een door de overheid erkende ziekenwagendienst 112 én tevens privaat.  Door het plaatsen van een foto van één van onze ziekenwagens, zet die "journalist" onze dienst in een slecht daglicht.  Dat de inhoud van een artikel vaak met een korrel zout moet genomen worden, tot daar nog aan toe ... maar dat men een foto plaatst van een ziekenwagen die NIKS maar dan NIKS met deze zaak te maken heeft, daar kan ik niet bij.  Triestig en beneden alle peil.

O ja, wat de striping van de ziekenwagen betreft ...  deze wordt reeds meer dan 10 jaar gebruikt ... het is dus geen afgedanke Hollandse Haaglanden.

Mvg,
Filip Imbo
Vita bvba

PS : Waarom reed vanmiddag op de E17 een Nederlandse ziekenwagen op alarm ?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2007, 19:29:03
Een Ned. 3 toon geld in België wel als sirene en de amerikaanse sirene's gelden hier niet als sirene.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2007, 19:31:06
NEEN !  Dit is niet één van die Belgische cowboys !  Mocht de schrijver van het artikel zich enige moeite getroost hebben en wat opzoekingswerk gedaan hebben dan zou die naast de correcte schrijfwijze van de naam van de zaakvoerder van Falck-Ambuce, er ook de juiste foto kunnen bijplaatsen hebben.  Ik ben zaakvoerder van de firma Vita uit Brakel in België.  Wij zijn een door de overheid erkende ziekenwagendienst 112 én tevens privaat.  Door het plaatsen van een foto van één van onze ziekenwagens, zet die "journalist" onze dienst in een slecht daglicht.  Dat de inhoud van een artikel vaak met een korrel zout moet genomen worden, tot daar nog aan toe ... maar dat men een foto plaatst van een ziekenwagen die NIKS maar dan NIKS met deze zaak te maken heeft, daar kan ik niet bij.  Triestig en beneden alle peil.

O ja, wat de striping van de ziekenwagen betreft ...  deze wordt reeds meer dan 10 jaar gebruikt ... het is dus geen afgedanke Hollandse Haaglanden.

Mvg,
Filip Imbo
Vita bvba

PS : Waarom reed vanmiddag op de E17 een Nederlandse ziekenwagen op alarm ?  

 :o :-X ::)
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Crashtender

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,172
Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2007, 19:43:57
Dat onderwerp doet mij denken aan een soortgelijk voorval een aantal jaren terug. Ik woonde toendertijd in Doetinchem. Op een zaterdagmiddag was ik in de tuin aan het werk toen ik ineens een "amerikaanse" sirene hoorde. Ik ben toen even voor het huis gaan kijken en ik kon toen zien hoe er in de verte een Belgische Ambulance (met de standaard striping overigens) met zwaailicht en sirene de snelweg A18 op draaide. Ik was zeer verbaasd over het feit dat een Belgische ambulance zo ver van huis met de toeters en de bellen ogenschijnlijk weer richting België ging.

Ik kan mij heel goed voorstellen dat de "amerikaanse" sirene voor de nodige verwarring heeft gezorgd in Utrecht. Ondanks dat de voertuigen uit België en Nederland vrijstelling hebben is zo'n afwijkende sirene natuurlijk wel heel verwarrend. In Nederland zijn we er immers niet aan gewend. Hooguit de mensen die in de buurt van de Nederlands-Belgische grens wonen.

Hier in de Achterhoek wordt in het grensgebied voor spoedeisende hulpverlening structureel gebruik gemaakt van de Rettungswagen uit Anholt. In veel gevallen kan deze namelijk zeer snel ter plaatse zijn. De vorige Rettungswagen had speciaal voor het rijden in Nederland een extra sirene aan boord die 3-tonig was. Zo reed hij tot de grens met 2-tonige sirene. Eenmaal over de grens in Nederland schakelde hij over naar de 3-tonige sirene. De nieuwe auto waar ze sinds een jaar mee rijden heeft dat niet meer omdat het niet meer verplicht is.
Reageer in een crisissituatie met kalmte en bedenk in een kalme periode dat er altijd weer ergens een crisis in de maak is.


Mikey

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 345
Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2007, 00:11:27
Veel weggebruikers weigerden aan de kant te gaan, mede omdat de ambulance een ’vreemde’ sirene voerde die Nederlandse alarmdiensten niet gebruiken.

Dit kan je noch niet ménen!?  :o Er komt een gele ambulance aan met blauwe lichten en (belgische) sirene, en je 'weet niet wat je moet doen'??

Deze mensen zijn er zich blijkbaar niet van bewust dat er ook nog een wereld buiten Nederland bestaat, met andere ambulances en andere sirenes...  ::) In Belgie kan je trouwens een boete krijgen als je een ambulance niet doorlaat, ik neem aan dat dit in het over-gereglementeerde Nederland hetzelfde is?


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2007, 00:53:24
Ik was zeker te weten aan de kant gegaan. Maar de vraag is of het ook een officieel voorrangsvoertuig is met zo'n sirene? Voor zover ik me kan herinneren staat er in de wet aangeduid als geldige sirene: 2-toon of 3-toon.. maar misschien dat iemand een wetsartikel heeft wat het tegendeel bewijst? (michelle??)  :)


Karim

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 31 augustus 2007, 00:54:31
De chauffeur van de bovenstaande T4, vertelde mij het volgende, Deze wagen is voornamelijk een B-ritten auto , soms word hij ook voor A1 gebruikt, we kunnen het busje helemaal inrichten tot A1 of B auto. Medische apperatuur kan er in etc, deze dag was het een B-dag want ze moesten een gipsvlucht patient ophalen en weer vervoeren er zaten 2 chauffeurs in, Moeten ze iemand met spoed vervoeren dan zit er 1 chauffeur en 1 arts in het busje. Dus hij rijd weldegelijk soms een spoed vervoertje, wil niet zeggen altijd maar soms. ::)


Belgie/ambuce gebruikt de term A1 en B ritten niet eens, en daarnaast mag er volgends de officiele wetgeving alleen een erkende 100 dienst gebruikt worden voor de echte spoedritten.

De prive cq niet 100 diensten zijn niet tot nauwelijks aan regels gebonden kunnen dus zelf bepalen wanneer ze met OGS rijden.

Alleen de 100 voertuigen van Ambuce doen de normale spoedoverbrenginen, dat sommige mensen in de niet 100 voertuigen graag met de lampjes spelen hoeft nog niet te betekenen dat 't om 'n spoedrit gaat.
Daarnaast zal 'n arts ook alleen meegaan in 'n 100 wagen, ik heb ook af en toe secundair vervoer gedaan op bovenstaande voertuigen en die zijn gewoon niet ingericht voor 't 100 cq spoedvervoer, en daarnaast hebben ze die vergunning ook niet dus mag 't volgens de wetgeving niet eens.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #19 Gepost op: 31 augustus 2007, 08:12:36
Zoals ook al opgemerkt in het topic over de Duits/Noorse autoladder in Rotterdam (zie de link die ik daarvoor postte eerder in dít topic):

art. 1 RVV: voorrangsvoertuig: motorvoertuig dat de optische en geluidssignalen voert als bedoeld in artikel 29.

art. 29 RVV: 1. Bestuurders van motorvoertuigen ten dienste van politie en brandweer, ambulances en motorvoertuigen van andere door Onze Minister aangewezen hulpverleningsdiensten voeren blauw zwaai- of knipperlicht en een twee- of drietonige hoorn om kenbaar te maken dat zij een dringende taak vervullen.
 
2. Bij ministeriële regeling worden voorschriften vastgesteld betreffende het blauwe zwaai- of knipperlicht en de meertonige hoorn.
 
Oftewel: strikt genomen zijn slechts voertuigen met 2- of 3-tonige hoorn voorrangsvoertuigen. Het voertuig in kwestie dus NIET. Het feit dat BZK in de brancherichtlijn aangeeft dat ook Duitse en Belgische voertuigen van hulpdiensten in Nederland hun eigen signalen mogen voeren, kan niet tot de conclusie leiden dat deze voertuigen daarmee ook voorrangsvoertuigen zijn geworden. De brancherichtlijn is immers slechts een richtlijn, terwijl het RVV (en de Regeling optische en geluidssignalen) "echte" wettelijke regelingen zijn. Dit onderdeel van de brancherichtlijn schept mijns inziens dan ook een vreemde situatie; enerzijds zeggen we tegen de buitenlandse hulpdiensten dat ze ook in Nederland met OGS mogen rijden, terwijl dit anderzijds niet in de wet is geregeld, zodat áls er een ongeval gebeurt, naar mijn mening de burger in kwestie zich mag beroepen op de wettelijke regelingen (geen 2/3-tonige hoorn, dus geen voorrangsvoertuig) en de brancherichtlijn niet aan de burger in kwestie kan worden tegengeworpen.
greetz,  Enrique