verlicht autobordje

Auteur Topic: verlicht autobordje  (gelezen 47129 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HR2O

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2003, 14:25:22
Nou, er is niet veel gras meer over...

Ook ik rij met een "verlicht" bordje Brandweer op weg naar de kazerne. Zoals door velen aangegeven geeft het mij geen enkele ontheffing om verkeersovertredingen te maken en ik sluit me aan bij Resque spec dat de overheid een campagne moet starten om de herkenbaarheid van vrijwillige brandweerlieden te vergroten. Volgens mij ZOU er ook zo'n campagne komen, waarom die eigenlijk nooit opgestart is weet ik niet. Hoewel ik vermoed dat men bang was dat vele vrijwilligers dit TOCH als een vrijbrief voor hun wilde rijgedrag zouden zien. Of omdat men bang was dat de jeugd zich ging voorzien van deze herkenningstekens en dan als dwazen door het verkeer gaan rijden onder het mom van "vrijwilliger onder weg naar de kazerne...". Gezien de trent met de blauwe flitslichten lijkt mij dat ook geen verkeerde verwachting.
Voorlopig zullen de vrijwillige brandweerlieden zich moeten behelpen met de huidige toestand ..... tandenknarsend achter een landbouwtractor of een zondagsrijder blijven rijden of wachten voor een rood verkeerslicht !!!!!


fireman

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 27 januari 2003, 22:39:02
Hallo,

Wij rijden ook met een verlicht bordje met brandweer erop, goedgekeurd door B & W.
Je kan dit alles naarlezen op www.brandweerhuizen.nl
Bij ons in de gemeente werkt het wel, kijk je moet niet als een gek met 100 naar de kazerne rijden ook heb je geen bijzondere privileges zoals rood licht, je moet je gewoon aan de verkeersregels houden, maar de mensen die voor je rijden gaan iets eerder aan de kant voor je, waardoor je iets eerder op de kazerne aanwezig kunt zijn, en misschien wel een persoon uit een woning kunt halen, want iedere sec. telt.

Groet Lucien


Grisu

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2003, 21:42:16
Ik stel mezelf voor, dat het een uitkomst is voor korpsen in plaatsen waar het door de verkeersdrukte lastig is op tijd op de post te komen.
Voor de kleinere korpsen op het platteland geloof ik niet direkt dat het soelaas biedt.
De opmerkingen van Marco over scheurende brandweerlieden vind ik niet terecht. Let wel: overal kom je mensen tegen die zich niet weten te gedragen, dus waarschijnlijk ook bij de brandweer. Maar het is geen algemeen goed. De meesten weten drommels goed dat ze zich aan de regels moeten houden en in ons korps doen ze dat ook.

Grisu.


Blik

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 29 januari 2003, 18:49:46
Frisse morgen , een beetje meer respect voor vrijwilligers is denk ik wel op zijn plaats. Dit heet alles over een kam scheren. ( ik weet je hebt al excuses gemaakt , maarja het staat nog te lezen he ) Toch maar hopen dan  als de rook nog eens uit je huisje komt dat de vrijwilligers veilig , en toch snel naar de kazerne gaan. Met of zonder bordje.


brandertje

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 5 februari 2003, 22:40:12
Ik kom zelf uit het korps van de brw gorinchem, daar rijden wij nu sinds een jaar of twee met dit soort bordjes.
Ik moet zeggen dat het bij ons goed werkt, alleen je moet goed in de gaten houden dat de weggebruiker diehet knipperende bordje brandweer ziet niet precies weet wat hij nu moet doen. Ik heb persoonlijk ervaren dat er mensen zijn die denken dat zij moeten stoppen voor jouw ( men denkt dan aan het stopbord van de politie), of men gaat direct op de rem staan, waar jij op dat moment niet op rekent. Het is belangerijk dat als je met dit soort aanduidingen gaat rijden in je gemeente, dit dan eerst via de plaatselijke media aandacht te geven, zodat men weet wat ze moeten doen wat er van hun wordt verwacht.
Ook wil nog meegeven dat dit bordje in  geen enkel artikel in de wegenverkeerswet staat omschreven, dus hou daar rekening mee. Er is dus geen enkele reden om jou als bestuurder voorrang te geven  in het verkeer, als je met het bordje rijdt!!!!!!


bolus

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 6 februari 2003, 22:06:30
Uiteraard zullen er brandweercollega s zij die hier goed mee omgaan maar ik ben toch een beetje ongerust dat bij velen de rem er af gaat en zichzelf zien als een voorrangsvoertuig,,,mooi bordje hoor daar gaat het niet om maar ik hoef hem niet vind hem trouwens belachelijk duur.

De groetjes


HR2O

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 7 februari 2003, 01:14:54
Ja Bolus,

ik ben het met je eens, dat bordje van Gorinchem is behoorlijk prijzig ( mooi, dat wel ) maar volgens mij heeft de gemeente deze bordjes toch betaald of niet, brandertje ??

En over dat hard rijden, ik denk dat dat een taak voor de korpsleiding is. Zij moeten hun leden er van overtuigen dat zij zich op een verantwoorde manier naar de kazerne verplaatsen. Klinkt leuk, en inderdaad in de praktijk gaat het niet altijd op. Dan komt dus de eigen verantwoording om de hoek kijken. Volgens mij heeft 98% van de brandweerlieden voldoende verantwoordelijkheidsgevoel om zijn gaspedaal te beheersen...die 2% rijden ook tussen de "normale" verkeersdeelnemers rond.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #27 Gepost op: 7 februari 2003, 14:14:25
Harro, wil je nu beweren dat maar 2 % van alle brandweermensen die op weg zijn naar de kazerne te hard rijden? :o
Daar geloof ik helemaal niks van! Sorry, maar als ik zie hoe ze aankomen rijden, in de auto, per fiets of brommer, dan maak ik dat ik aan de kant kom!
Iedere brandweerman/vrouw wil mee met de eerste uitruk, dus vandaar 'kleine' snelheidsovertredingen.

Ik zeg niet dat ik het afkeur of niet begrijp, maar zeggen dat 2 % te hard rijdt is gelul.

Christian


HR2O

  • Gast
Reactie #28 Gepost op: 7 februari 2003, 14:32:05
Citaat
Volgens mij heeft 98% van de brandweerlieden voldoende verantwoordelijkheidsgevoel om zijn gaspedaal te beheersen

ik zei niet dat zij niet "te hard" reden, maar dat ze voldoende verantwoordelijkheid hadden. Ik rijd ook harder dan de toegestane maximumsnelheid naar de kazerne, maar verlies NOOIT de verkeersveiligheid uit het oog--> Gaat het niet ? dan gaat het niet !
En ik denk dat er 2% rond"vliegt" die na een alarmering oogkleppen op krijgen en een rode waas voor de ogen...... helaas.

Harro


Roandala

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 983
Reactie #29 Gepost op: 7 februari 2003, 14:33:27
ja dat van die 2 % is idd erg weinig, toen ik nog met een vrijwillige brw man ging, en de pieper ging dan reden 9 van de 10 echt wel te hard (er is ook regelmatig gebeurd dat hun zelf de auto in de prak reden, helaas zat ik er zelf een keer bij in) maar op zich vind ik die bordjes wel een goed iets maar dan moeten ze het idd in de gemeente bekend maken.
Maar wat ik wel vind is dat iedereen die bordjes kan aanschaffen en dus iedereen zogenaamd voor brw man/vrouw spelen en zo ook misschien wel lekker snel bij een incident kan komen, of zie ik dat totaal verkeerd  :-[