Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?

Auteur Topic: Hulpverleningsfotografie veredeld ramptoerisme?  (gelezen 19858 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #70 Gepost op: 31 oktober 2007, 18:11:38
......................................................
... Dus wat maakt het uit of ze nou staan te kijken of een camera erop richten?
Met je ogen kun je geen foto's maken. ;) Als je naar zo'n lokatie toe gaat moet jij respect hebben voor elke HV-er daar tp. Zij komen om mensen uit hun benarde situatie te helpen en "jij" als "ramptoerist" komt daar omdat je je nieuwsgierigheid niet kan bedwingen, even heel plat gezegd. >:D Eigenlijk mag je dus blij zijn dat men "je" daar op dat moment toelaat.  :|


Karim

  • Gast
Reactie #71 Gepost op: 31 oktober 2007, 18:11:49
Maar heb je hier last van dan? Ik kan me voorstellen dat als jij met je ambulance aankomt dat je je volledig richt op het slachtoffer

Op 't moment heb ik er geen last van, omdat we daar hier gelukkig totaal geen last van hebben, maar in mijn oude regio hebben we heel wat vervelende incidenten met jeudige 112website fotografen gehad, dat kan Jos (90-8) beamen.

Naast de medische kant probeer ik namelijk ook de privacy van de patient te beschermen, maar als je dan "fotografen" hebt die alles in werking stellen om mijn gewonde patient zo goed mogelijk in beeld te krijgen dat kan dat behoorlijk irritant zijn.
Zeker als je patient vraagt of je die kinderen asjeblieft kan wegsturen maar je niks kan doen omdat ze niet naar je luisteren (ik ben geen agent tenslotte) en ten 2e ook niet bij je slachtoffers weg kan.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #72 Gepost op: 31 oktober 2007, 18:18:19
Met je ogen kun je geen foto's maken. ;) Als je naar zo'n lokatie toe gaat moet jij respect hebben voor elke HV-er daar tp. Zij komen om mensen uit hun benarde situatie te helpen en "jij" als "ramptoerist" komt daar omdat je je nieuwsgierigheid niet kan bedwingen, even heel plat gezegd. >:D Eigenlijk mag je dus blij zijn dat men "je" daar op dat moment toelaat.  :|

Gelukkig was mijn intellect nog in staat om het verschil tussen een oog en een objectief uit elkaar te halen...

Als ik naar een locatie toe ga heb ik respect, waaruit maak jij op dat ik geen respect heb? Ik maak foto's van de hulpverleners en probeer ze op zo'n manier te weergeven dat naast mijzelf ook andere respect hebben voor de HV-er.
Bovendien, waarom zou ik niet naar een locatie toe mogen? En ik moet blij zijn dat ze me daar ''toelaten''?
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #73 Gepost op: 31 oktober 2007, 18:21:13
Op 't moment heb ik er geen last van, omdat we daar hier gelukkig totaal geen last van hebben, maar in mijn oude regio hebben we heel wat vervelende incidenten met jeudige 112website fotografen gehad, dat kan Jos (90-8) beamen.

Helaas wel ja. Tegenwoordig beperkt het zich echter niet meer alleen tot jeugdigen. Ook enkele oudere gasten denken alles te kunnen maken. En dan heb ik het nog niet over hun rijgedrag onderweg naar het incident. Op de fiets, op de scooter, in de auto en zelfs in een invalidekarretje komen ze tegenwoordig.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #74 Gepost op: 31 oktober 2007, 18:23:03
Op 't moment heb ik er geen last van, omdat we daar hier gelukkig totaal geen last van hebben, maar in mijn oude regio hebben we heel wat vervelende incidenten met jeudige 112website fotografen gehad, dat kan Jos (90-8) beamen.

Naast de medische kant probeer ik namelijk ook de privacy van de patient te beschermen, maar als je dan "fotografen" hebt die alles in werking stellen om mijn gewonde patient zo goed mogelijk in beeld te krijgen dat kan dat behoorlijk irritant zijn.
Zeker als je patient vraagt of je die kinderen asjeblieft kan wegsturen maar je niks kan doen omdat ze niet naar je luisteren (ik ben geen agent tenslotte) en ten 2e ook niet bij je slachtoffers weg kan.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er fotografen (waarom jeugdige nou weer genoemd moet worden, geen idee. Er zijn ook genoeg mensen die zich volwassen mogen noemen die met een camera heen en weer springen) echt in het beeld lopen van de hulpverleners en een foto maken als de ambulancedeuren open staan en het slachtoffer erin ligt. Dit kan ik me haast niet voorstellen, mocht dit wel zo zijn zie het dan als een regionaal probleem.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl


Karim

  • Gast
Reactie #75 Gepost op: 31 oktober 2007, 18:47:07
Ik kan me haast niet voorstellen dat er fotografen in het beeld lopen van de hulpverleners en een foto maken als de ambulancedeuren open staan en het slachtoffer erin ligt. Dit kan ik me haast niet voorstellen, mocht dit wel zo zijn zie het dan als een regionaal probleem.

Nou geloof 't toch echt maar wel, 90-8 hierboven kan 't bevestigen. Wellicht dat er in onze regio meer problemen waren als in andere regio's maar 't gebeurde heus niet alleen in Limburg.

En zoals bij 'n heleboel dingen heb je altij wel 'n kleine groep die 't voor de grote menige die niks fout doet verpest, zo ook hier uiteraard, maar volgens mij ging dit topic meer over of hulpverleningsfotografen ook tot 't ramptoerisme behoren, naar mijn mening wel. Ik zie 't verschil niet tussen gaan kijken naar 'n ongeluk, en gaan kijken + plaatjes schieten van dat ongeluk.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #76 Gepost op: 31 oktober 2007, 19:03:30
Gelukkig was mijn intellect nog in staat om het verschil tussen een oog en een objectief uit elkaar te halen...

Als ik naar een locatie toe ga heb ik respect, waaruit maak jij op dat ik geen respect heb? Ik maak foto's van de hulpverleners en probeer ze op zo'n manier te weergeven dat naast mijzelf ook andere respect hebben voor de HV-er.
Bovendien, waarom zou ik niet naar een locatie toe mogen? En ik moet blij zijn dat ze me daar ''toelaten''?
Dat "jij" moet je natuurlijk niet persoonlijk opvatten, beetje onnodig om dat te vermelden lijkt mij. Staat ook niet voor niets tussen aanhalingstekens... ;)  

Maar je ziet steeds meer "gastjes" op bovengenoemde locaties met een digidingetje rondhuppelen en die maar raak knippen. Dan kan ik mij voorstellen dat oom agent -of wie dan ook- een keer zegt: "en nou állemaal wegwezen". Ook al sta je dan in je recht en op de openbare weg. Maar nogmaals; het is maar net hoe men zich -van beide kanten- opstelt.  :)

Het wordt wél een beetje eindeloos zo....   :D


Kees ZHZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
  • Ambulancezorgbegeleider
    • Enkele foto's op mijn site
Reactie #77 Gepost op: 31 oktober 2007, 21:58:15


Nou ik wil ook de rol van de persfotograven ter discussie stellen hoor, want ook zij maken foto's van de eerder besproken incidenten waarvan de nieuwswaarde naar mijn mening dusdanig gering is dat ik er geen foto's bij hoef te zien.

Want wat maakt iemand tot een persfotograaf, een perskaart? De gemiddelde regionale persfotograaf is dan naar mijn mening een ramptoerist/sensatiezoeker in het bezit van een perskaart.
Wat jij vind dat je geen foto's bij een artikel hoef te zien is niet reeel.
een artikel met daarbij een foto maakt het veel aantrekkelijker. en dat wil de media. mensen willen duidelijk nieuws en dat kan net zo goed een ongeval zijn.
trouwens de redactie van de kranten bepalen zelf welke foto in de krant komt en hun bekijken ook echt wel of de foto verantwoord is.
wat dacht je van de mensen die allemaal op de snelweg blijven kijken en zo alles opstoppen, of dat geen ramptoeristen zijn.
Gaat het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.


Karim

  • Gast
Reactie #78 Gepost op: 31 oktober 2007, 22:47:39
Wat jij vind dat je geen foto's bij een artikel hoef te zien is niet reeel.


Niet ?  ::)

En hoe zat dat 'n een x aantal jaren geleden dan, voordat iedere puber met een digitale camera rondrende, toen zaten er bij 't merendeel van de artikelen ook geen foto's, en in andere landen (zoals hier bijv.) volstaat ook enkel 'n artikeltje.


ArieScanner

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,623
  • Met vriendelijke Groet, ArieScanner
    • Persmoment.nl - This is the moment!
Reactie #79 Gepost op: 31 oktober 2007, 23:40:14
Ik wil deze discussie toch nog even de boeg opgooien dat hulpverleningsfotografen ramptoeristen worden genoemd. Ramptoeristen hebben in de loop der jaren een negatieve betekenis gekregen. Als je het bekijkt in de letterlijke zin van het woord is dit niet terecht. Een ramptoerist is immers iemand die de plek van een voorval bezoekt, uit pure nieuwsgierigheid. Elk mens is immers nieuwsgierig en wil een beeld voor ogen hebben. De een kan wat beter daarmee omgaan dan de ander, uitzonderingen zijn er immers op elk facet van het leven. Dat een mens een beeld voor ogen wil hebben lijkt mij dus een gewone zaak en ik zie ook niet het probleem dat een mens daarvoor naar de plek van het voorval gaat (mits zij in de weg gaan lopen en het doen om te provoceren)

Toch zie ik een verschil tussen een hulpverleningsfotograaf en een ramptoerist. Een hulpverleningsfotograaf doet dit als hobby, nieuwsgierigheid in het werk van de hulpverleners en mogelijk voor het inkomen. Mocht je het doen om de foto's zo spectaculair te maken en vervolgens op internet blindelings rond te verspreiden, zonder enig respect op te brengen voor de hulpverlener en slachtoffers denk ik dat je jezelf geen hulpverleningsfotograaf mag noemen. Dit zou immers een belediging zijn voor diegene die het doet uit pure nieuwsgierigheid. Een persfotograaf is weer een hele andere sector die ik hier buiten laat, ervan uitgaande dat zij weten professioneel te handelen.
Persmoment.nl - Fotografie: www.persmoment.nl  Brandweer Diemen Web-Log: www.kazernediemen.web-log.nl