http://www.bndestem.nl/binnenland/article2128490.eceRijense evacués kennen hun buren nu beter dan ooit
door Cyril Rosman
Donderdag 8 november 2007 - RIJEN - Een klaverjasclub hebben ze nog niet opgericht; iedereen vult de tijd op zijn eigen manier. Maar de bewoners van het Rijense appartementencomplex De Leertuinen, die voorlopig nog als evacués in het lokale Van der Valk-hotel leven, hebben 'wel een gevoel van lotsverbondenheid.' "Het is een bijzondere manier om je buren te leren kennen", zegt één van de bewoners, zittend op zijn rollator in de hotellobby.
De mensen moesten afgelopen zondag voor de tweede keer in korte tijd uit hun woning. Na de dood van een echtpaar door koolmonoxidevergiftiging besloot de woningstichting het hele afvoersysteem van de cv-installatie te laten aanpassen. Als dat werk volgens schema verloopt, kunnen de bewoners volgende week vrijdag weer terug.
"Ik teken graag, dus dat doe ik nu veel", zegt de man op de rollator, die niet met zijn naam in de krant wil. "Ik schilder ook, maar die spullen ga ik niet helemaal hierheen slepen." Het algemene gevoel onder de evacuees: ze worden keurig opgevangen, alle lof voor gemeente, woningstichting en hulpdiensten, maar het moet ook weer niet heel lang gaan duren. Want leuk is het niet, er is geen 'vakantiegevoel' ook al slapen ze in een hotel. Er zijn 27 kamers gereserveerd, de rest van de ongeveer zeventig bewoners slaapt elders. Elke dag eten de hotelgasten gezamenlijk. Voor de rest probeert ieder voor zich zoveel mogelijk tijd 'buiten' door te brengen. De hotelkosten komen voor rekening van Woningstichting Leyakkers. Als straks duidelijk is wie aansprakelijk is voor de fouten, zal de stichting die kosten gaan verhalen. "Woensdag zou het onderzoek ter plekke klaar zijn, vanaf donderdag worden de kwalen van de afvoer aangepakt", aldus Johan de Koster van Leyakkers gistermiddag. Directeur Harry Bosscher van Intergas Verwarming uit Coevorden stelt dat het drama niet te wijten is aan de Intergas-ketels.
"De aan- en afvoerpijpen lagen los, daardoor heeft de ketel zijn eigen verbrandingsgas aangezogen. De ketel is in storing gesprongen, maar de bewoners hebben hem in korte tijd acht keer ge-reset." Het gas kwam in de woning, waardoor het echtpaar overleed. Bosscher wil niet zeggen om welk type ketel het gaat. De stichting Gasveiligheid bestempelt zeker één ketel van Intergas als gevaarlijk. Bosscher betitelt die kritiek als 'ongepast'.
Directeur Intergas ontkent schuld drama Rijen: 'Aan onze ketel lag het niet'