De Scanner en C 2000

Auteur Topic: De Scanner en C 2000  (gelezen 18162 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2003, 16:40:10
Mark,

Veel informatie op dit Forum is berust op feiten. Leuk zou het zijn als jij het merk en type kan vertellen over de scanner die "GSM" zou kunnen ontvangen.

Probeer eens bij je mogelijke bronnen te achterhalen waar hun de info vandaan halen, dan ben je zelf ook zekerder van je informatie. (En wij ook  ;)  :D )


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2003, 17:15:47
Ik weet het indd ook niet 100% zeker het is me verteld, ik zal het maandag nog eens navragen bij mn "bron, het kan natuurlijk ook een compleet onzinverhaal zijn, dus om alles eens wat duidelijker te maken zal ik het eens onderzoeken, het enige wat ik weet is dat het een tafelmodel zou zijn.

Groeten,

Mark

Groeten,

Mark


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2003, 17:17:19
Michel,

Inderdaad. Ik heb dat van die GSM-scanner cq ontvanger wel vaker gehoord en gelezen, echter als je dan door gaat vragen of te kennen geeft zo'n apparaat weleens te willen zien dan is er ineens niemand meer thuis. Daarom vraag ik me ook af waar Mark zijn informatie vandaan haalt. Bovendien, iemand met enige kennis van GSM (okee, dit is niet echt het juiste forum om die mensen te vinden), weet wat voorn encryptie er wordt gebruikt en weet wat voor tijd en moeite het kost om dit te kraken. Overigens zijn er verschillende encryptie niveaus, waarbij het laagste niveau in het Midden Oosten gebruikt wordt en tevens "gekraakt" zou zijn. Als dit soort verhalen vervolgens gebruikt wordt om te beweren dat GSM "in het algemeen" mee te luisteren is, dus ook in Nederland, dan zou ik toch wat meer bronnen raadplegen voordat je dit soort verhalen integraal overneemt...

En wellicht ten overvloede, de encryptie van C2000 is vergelijkbaar met die van het hoogste niveau van GSM.
Voorts is GSM een commercieel gebruikt netwerk en is C2000 puur en alleen voor de hulpverleningsdiensten, waarbij er in zekere mate sprake is van staatsbelang en je je met het kraken van C2000 op andere vlakken begeeft met GSM het geval zou zijn...

Groeten, Peter.


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #23 Gepost op: 18 november 2003, 05:37:55
Hoe kunnen we meeluisten op P(!)2000  ;D  :

Het P-2000 systeem is een proefonderdeel van het C2000 communicatiesysteem voor de Nederlandse hulpdiensten. Momenteel zijn er uitzendingen te horen op 164.7500 MHz. Deze frequentie is het oude F1 brandweer alarmeringskanaal. Voor het P-2000 systeem wordt gebruik gemaakt van het zogenaamde FLEX-protocol (1600 baud). Het P-2000 is landelijk dekkend en wordt onderhouden door de ITO.
Wat heb je nodig om mee te kijken ?

- Een ontvanger op 164.7500 MHz (beste ontvangst via de discriminatoruitgang).
- Een Hamcommodem
- Een PC met  Windows.
- En uiteraard de software

en die vindt je onder deze link


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #24 Gepost op: 19 november 2003, 16:48:54
Je gaat toch niet voor een containerbrand van Goes naar Groningen fietsen he! :-)

Dat heb je goed gezien... ;D

Maar ik ben benieuwd hoed die verdeling in die pieper wordt gemaakt. Ligt dat aan de software van de pieper ofzo?

Christian


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 19 november 2003, 17:07:40
Maar ik ben benieuwd hoed die verdeling in die pieper wordt gemaakt. Ligt dat aan de software van de pieper ofzo?

Welke verdeling bedoel je precies?

Groeten, Peter.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #26 Gepost op: 19 november 2003, 17:09:12
De verdeling of ik de alarmering van Groningen hoort of die van Zeeland.

Christian


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #27 Gepost op: 19 november 2003, 17:14:31
Christian,

Het P2000 netwerk is net als de andere semafoonnetwerken (KPN, Callmax) een landelijk netwerk. Elke oproep wordt dus landelijk uitgezonden. Operationeel zal de brandweer niet zoveel hebben aan een oproep van Groningen in Maastricht, maar zo werkt een semafoonnetwerk nu over het algemeen. Er zijn binnen het netwerk wel opdelingen te maken, maar dat is niet erg makkelijk en heeft uiteindelijk meer nadelen dan voordelen. Netwerk-technisch gezien dus.

Met een pieper kan je dus alles ontvagen wat je wilt. De gemiddelde brandweerpager zal iets van 3 of 4 codes bevatten. Een spoedcode, geen spoed code, proefalarm, en ???.

Zelfde als 5tvo eigenlijk. Per regio (per kanaal) worden vaak honderden tooncodes gebruikt, maar een alarmontvanger kan er uiteindelijk ook maar een paar ontvangen.

Een P2000 pager is overigens niet "open" te zetten ofzo, hij ontvangt alleen de codes die geprogrammeerd zijn....

Groeten, Peter.


Groeten, Peter.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #28 Gepost op: 19 november 2003, 17:23:21
Oké, da's duidelijk. Tenslotte nog: waar kan je die pager dan programmeren? Software van internet?

Chistian


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 19 november 2003, 17:36:08
Christian,

Dat programmeren zal niet zo 1,2,3 zelf kunnen denk ik. De software heb ik (nog) niet op internet zien staan, en bovendien heb je een 'programmer' nodig, zeg maar een soort interface tussen computer en pager.

Op de hobbymarkt zijn inmiddels een aantal personen die die pagers kunnen leveren en programmeren. Voor het omprogrammeren zul je daar dus ook weer heen moeten. Er bestaan echter ook pagers die je met de hand kunt programmeren, echter die zijn (nog) niet in Nederland verkrijgbaar...

Groeten, Peter.