Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 244062 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #150 Gepost op: 1 juni 2011, 15:59:33
OK, duidelijk, dank voor de aanvulling. Ik zal mijn stelling dus iets aan moeten passen. Een duikteam kan in zeer incidentele gevallen toch levensreddend optreden. Echter dat neemt niet weg dat door het geld wat nu in duikteams gestopt wordt te investeren in een fijnmaziger netwerk van oppervlaktereddingsteams waarschijnlijk meer overlevenden oplevert. Wel moet altijd een risico-afweging gemaakt worden en kan het zo zijn dat bepaalde lokaties toch een duikteam in stand moeten zien te houden op een veilige wijze.

Hoe ga je dat dan doen met mensen die op 1mtr tot dieper in het water liggen. Ben zelf oppevlakte zwemmer maar dieper dan een 1 mtr kom ik echt niet hoor. Zijn al meerdere situaties geweest dat we blij zijn dat we hier nog duikers bij de brandweer hebben maar na 1 juli is dat ook over. Ik zeg iedereen verplicht een duiksetje in de auto.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #151 Gepost op: 1 juni 2011, 16:28:34
OK, duidelijk, dank voor de aanvulling. Ik zal mijn stelling dus iets aan moeten passen. Een duikteam kan in zeer incidentele gevallen toch levensreddend optreden. Echter dat neemt niet weg dat door het geld wat nu in duikteams gestopt wordt te investeren in een fijnmaziger netwerk van oppervlaktereddingsteams waarschijnlijk meer overlevenden oplevert. Wel moet altijd een risico-afweging gemaakt worden en kan het zo zijn dat bepaalde lokaties toch een duikteam in stand moeten zien te houden op een veilige wijze.

Ik heb alleen nog niet echt het idee dat er een fijnmaziger netwerk van oppervlaktereddingsteams ontstaat? Duikteams worden massaal opgeheven en meestal vervangen door oppervlaktereddingteam, maar heb nog niet het idee dat dat er echt meer worden?

Volgens mij is het gewoon een ordinaire bezuiniging....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #152 Gepost op: 1 juni 2011, 16:29:10
Helaas: Per 1 juli is er ook geen duikteam meer in de regio Gelderland Zuid. Het team van de brandweer Culemborg wordt per deze datum opgeheven.

Balen Rob, blijven jullie wel oppervlakteredding doen?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #153 Gepost op: 1 juni 2011, 23:32:01
Ja, oppervlakteredding, ijsredding blijven we doen. Ook inzet van de boot bij waterongevallen. Waarbij ook bijstand buiten ons gebied/regio mogelijk blijft. Wij blijven het jammer vinden dat het duikteam wordt opgeheven. Ik vind dat er duikers nodig blijven.....


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #154 Gepost op: 3 juni 2011, 12:55:45
Brandweer heft duikteam op: Geen duikteams meer in regio

01-06-2011 - Gelderland-Zuid - Het duiken in onze regio wordt opgeheven. Dit kregen de vrijwilligers van het duikteam in Culemborg dinsdagavond te horen. Een mogelijke opheffingsdatum zou al 1 juli zijn, dit is echter nog niet zeker. Met het opheffen van het team in Culemborg valt het enige duikteam in de regio weg. De kosten van €150.000,- zouden niet opwegen tegen het aantal uitrukken dat het team maakt. Opheffing van het team zou betekenen dat er standaart teams van buiten de regio zouden moeten worden opgeroepen. Een deel van de uitrukken wil de brandweer opvangen met de zogenaame Oppervlakte Reddings Teams, kortweg OWR-teams genaamd. Sommige korpsen in de regio beschikken reeds over zo'n team. Halverwege juni komt het voorstel om het duikteam op te heffen ter sprake in het Regionaal Managementteam van de regionale brandweer.  

Bron: http://112gld-zuid.nl/
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #155 Gepost op: 3 juni 2011, 15:15:13
Mooi verhaal zeg, lig je straks op een diepte dat de personen in waadpakken er niet bij kunnen....... ben je afgeschreven. Een ander duikteam (bergingsteam)  uit een andere regio doet er gewoon te lang over.....

Als we zaken gaan beeindigen aan de hand van het aantal uitrukken dan kunnen we nog wel een aantzal zaken afstoten:
- ogs eenheden
- cbrn
- thu containers
- hoogte reddings teams
- etc


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #156 Gepost op: 3 juni 2011, 15:18:10
Mooi verhaal zeg, lig je straks op een diepte dat de personen in waadpakken er niet bij kunnen....... ben je afgeschreven. Een ander duikteam (bergingsteam)  uit een andere regio doet er gewoon te lang over.....

Ik weet niet hoelang jij het volhoudt onder water, maar een WO uit de eigen regio gaat dan ook niet op tijd zijn lijkt me.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #157 Gepost op: 3 juni 2011, 15:19:55
Ik weet niet hoelang jij het volhoudt onder water, maar een WO uit de eigen regio gaat dan ook niet op tijd zijn lijkt me.

Wel is van het gouden uur gehoord ??


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #158 Gepost op: 3 juni 2011, 15:20:52
Wel is van het gouden uur gehoord ??
Ja zeker, maar geldt dat ook als je een uur onder water ligt???


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #159 Gepost op: 3 juni 2011, 15:23:58
Ja zeker, maar geldt dat ook als je een uur onder water ligt???

ja daar geld het ook voor.