Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 244066 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #170 Gepost op: 3 juni 2011, 18:55:45
Inderdaad, doordat men duikteams terugbrengt wordt de meerwaarde minder, correct.
Daarom moet er dus een juiste modus zijn. Maar alles opheffen op basis van financieen? Nee dat gaat er bij mij niet in.

Nee inderdaad, maar wat nu de juiste methode is blijft lastig...


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #171 Gepost op: 3 juni 2011, 21:27:01
Nee inderdaad, maar wat nu de juiste methode is blijft lastig...

Wat mij betreft behouden we dus in iedere regio duikteams.
Dit dienen dan goed opgeleide / geoefende teams te zijn en zijn voorzien van het juiste materieel en middelen.
Een aanrijdtijd wat mij betreft afstemmen op het gebied. Dat kan per regio verschillen. Is je regio b.v. waterrijk of is dat je gebied niet.
Als je dan een aanrijdtijd aanhoud van 15 minuten en in uiterste randen van de regio 30 minuten doe je het denk ik goed als regio.
De lokale autospuit kan (indien mogelijk) starten met waadpakken, het duikteam kan dit dan daarna overnemen of ondersteunen, helemaal afhankelijk van het soort incident.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #172 Gepost op: 3 juni 2011, 22:40:41
Waarom niet een aantal oppervlakte redders die ook kunnen duiken, samenvoegen dus. Of denk ik nu te simpel ?
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #173 Gepost op: 3 juni 2011, 22:48:06
Waarom niet een aantal oppervlakte redders die ook kunnen duiken, samenvoegen dus. Of denk ik nu te simpel ?
Nou ja, als je ziet dat het nu soms fout gaat bij geoefende echte duikers, hoe is dat dan bij zo'n halve oplossing ;)


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Reactie #174 Gepost op: 4 juni 2011, 15:54:12
Waarom niet een aantal oppervlakte redders die ook kunnen duiken, samenvoegen dus. Of denk ik nu te simpel ?

Ja heeft onder andere te maken met arbo wetgeving. Duikers voldoen aan de strengste keuringen en opleidingen. Daarnaast beoefenen ze wekelijks naast de reguliere brandweeroefeningen hun duiktaak. Dus zomaar de boel overdragen gaat helaas niet :(

Als het makkelijk was had ik al wel een oplossing aangedragen voor een kleine vergoeding, hahaha!


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #175 Gepost op: 4 juni 2011, 21:53:22
In VNOG is nu nog 1 duikploeg operationeel, namelijk die van Harderwijk. De gemeente neemt de kosten voor het opleiden oefenen ect opzich..
En blijft voorlopig operationeel.

Nou, Harderwijk is volgens mij niet de enige operationele duikploeg. Afgelopen nacht zijn de duikers van Heerde nog gealarmeerd voor inzet in Deventer.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #176 Gepost op: 5 juni 2011, 00:59:45
En ook Gendringen (Achterhoek) is nog steeds operationeel...
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Resq

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #177 Gepost op: 6 juni 2011, 21:39:08
Voor diegenen die nog steeds van mening zijn dat de brandweer (en dan met name duikteams) slechts 1x in de zoveel jaar een slachtoffer met succes uit het water haalt kan ik alleen maar zeggen ; kijk eens naar de onderzoek resultaten van het Nvbr.

Hoe vaak redden we een persoon uit een brandend pand ? Dat zijn er ook geen 10 per dag. Moeten we dan ook maar stoppen met het proberen deze mensen te redden ?


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #178 Gepost op: 6 juni 2011, 21:57:46
Ik stond laatst te kijken bij een oefening van een duikteam. Ik mag proffesionals graag aan het werk zien. Nu viel mij één ding op.
Ik heb bij de marine regelmatig duikers in het water gezien die taakgericht bezig waren en vandaar mijn vraag.
Horen de duikteams van de brandweer niet aangelijnd te zijn?
Of is dat nodig vanwege de wekelijkse trainingen?

Dit is niet bedoeld als commentaar van iemand die het beter denkt te weten (verre van dat)
Het viel me alleen op en bleef me bij.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #179 Gepost op: 26 juni 2011, 11:31:41
In het kader van de titel van dit topic, zie onderstaand:

livep2000
18:51:52 25-06-11GROUP-1 Brandweer duikers van het Westland , bedankt voor jullie jarenlange inzet !!!  
1500232BRW Westland (De Lier) (Code van Dienst)
1500252BRW Westland ('s-Gravenzande) (Korpsalarm)
1500352BRW Westland (Wateringen) (Korpsalarm)


Kortom, weer drie teams in den lande verdwenen.

Delta00