Opheffing brandweerduikteams

Auteur Topic: Opheffing brandweerduikteams  (gelezen 244072 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #250 Gepost op: 2 november 2011, 12:49:59
Utrecht bezuinigt miljoen op brandweer

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/397865

UTRECHT - De gemeente Utrecht wil fors bezuinigen op de brandweer. De komende jaren worden de hulpverleners met één miljoen euro gekort.

Twee derde van de totale bezuiniging moet volgend jaar worden gerealiseerd. Zo wordt minder geld in duikteams gestoken en gaan die duikers straks ook andere functies uitoefenen.

Verder komen er minder controles van studentenpanden en wordt er bezuinigd op het onderhoud van gebouwen en materieel. Volgens burgemeester Wolfsen is de veiligheid met deze maatregelen niet in het geding.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #251 Gepost op: 2 november 2011, 22:04:02


Ja, er kan gestart worden met een redding, maar met (m.i.) grote beperkingen. Met een waadpak kun je tot max. 15 meter uit de kant / 1,5 meter diep.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #252 Gepost op: 5 november 2011, 14:52:25
"Twee duikploegen Haaglanden uniek in Nederland"

Ja, ze weten het mooi te brengen.  :-\
Het opheffen van het duikteam van Zoetermeer-Oosterheem zou ik bijna een blunder noemen.
Zij reden namelijk als 1e WO op de gemeente Lansingerland (VRR), maar daar moet men nu wachten op een duikteam uit Capelle of Schiedam (!!).
Ook reed Oosterheem als 2e WO op o.a. Benthuizen, Moerkapelle en delen van Gouda (vooral rond de A12). Daar gaat Capelle a/d IJssel als 2e WO rijden.
Ik mag hopen dat men ook in Haaglanden eens over de regiogrenzen gaat kijken, want als je in Stompwijk met je auto te water raakt moet je maar even een kwartier, of twintig minuten, je adem inhouden tot Den Haag of Delft er is.
Leiden zit om de hoek, maar ja dat is een andere regio.
Leiden rijdt met de WO al wel op Wassenaar, ik hoop dus maar dat zij op meer stukken van Haaglanden gaan rijden, ze kunnen zeker een meerwaarde zijn als toevoeging op Delft en Den Haag.
Gouda kan beter op Bleiswijk gaan rijden dan Capelle, over de A12 is dat echt niet zo ver. Maar ook hier ligt de regiogrens in de weg.

De opheffing van de duikteams in Haaglanden kan wél de sleutel zijn naar betere interregionale samenwerking.

Edit: zo uniek is het trouwens niet, want kazerne Willem in Amsterdam heeft al jaren een 'hard' bemande WO, als ik me niet vergis.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #253 Gepost op: 5 november 2011, 15:24:45
Edit: zo uniek is het trouwens niet, want kazerne Willem in Amsterdam heeft al jaren een 'hard' bemande WO, als ik me niet vergis.
Amersfoort en Utrecht ook. 998765


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #254 Gepost op: 5 november 2011, 15:27:30
Amersfoort en Utrecht ook. 998765

Kijk aan, nóg een regio met 2 hard bemande WO's. Dit nieuwsbericht is niet alleen misleidend (het lijkt nu veiliger geworden, terwijl er ordinair bezuinigd is) maar ook nog eens onjuist.

Overigens heeft Hollands Midden besloten alle duikteams voorlopig te handhaven; dat zijn de duikteams van Leiden-Noord, Gouda, Alphen aan den Rijn (allen beroeps) en Hillegom, Schoonhoven en Ter Aar (vrijwillig).
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #255 Gepost op: 5 november 2011, 17:00:41
Voor zolang als het duurt in Utrecht stad. Deze week bekend gemaakt dat er bezuinigd gaat worden. Door de duikers Utrecht "andere taken" te laten uitvoeren i.p.v. alleen duiken. En binnen 5 tot 6 jaar helemaal weg via natuurlijk verloop. Of dat ook gebeuren zal is de vraag maar het levert geld op en daarom..... Dat ook Vianen (Zuidkant Utrecht) en in het noorden 2 teams, Abcoude en Loenen al opgeheven zijn is geen reden het huidige aantal teams in stand te houden. Nota bene in een gebied met veel groot / diep water, en veel scheepvaart. En dat terwijl deze week in Utrecht 2 kinderen binnen 1 kwartier uit een gezonken auto zijn gehaald. Beiden helaas overleden maar ruimschoots binnen het "Gouden Uur" boven water, en adequaat behandeld door de ambulanceteams c.q. in het ziekenhuis. Daar doen wij het toch voor?? Niet de bestuurders en MT leden van de veiligheidsregio's. Die hebben alleen iets met geld blijkbaar, niet meer met de burgers die van de reddende taken afhankelijk zijn.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #256 Gepost op: 5 november 2011, 17:08:01
Voor zolang als het duurt in Utrecht stad. Deze week bekend gemaakt dat er bezuinigd gaat worden. Door de duikers Utrecht "andere taken" te laten uitvoeren i.p.v. alleen duiken. En binnen 5 tot 6 jaar helemaal weg via natuurlijk verloop. Of dat ook gebeuren zal is de vraag maar het levert geld op en daarom..... Dat ook Vianen (Zuidkant Utrecht) en in het noorden 2 teams, Abcoude en Loenen al opgeheven zijn is geen reden het huidige aantal teams in stand te houden. Nota bene in een gebied met veel groot / diep water, en veel scheepvaart. En dat terwijl deze week in Utrecht 2 kinderen binnen 1 kwartier uit een gezonken auto zijn gehaald. Beiden helaas overleden maar ruimschoots binnen het "Gouden Uur" boven water, en adequaat behandeld door de ambulanceteams c.q. in het ziekenhuis. Daar doen wij het toch voor?? Niet de bestuurders en MT leden van de veiligheidsregio's. Die hebben alleen iets met geld blijkbaar, niet meer met de burgers die van de reddende taken afhankelijk zijn.
Tja, ik vrees dat je hier gelijk in gaat krijgen. :-\


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #257 Gepost op: 5 november 2011, 20:25:59
Amersfoort en Utrecht ook. 998765

Nouja, wel enthousiast dat je Amersfoort 24-uursduikers noemt...volgens mij hebben ze daar toch nogal eens problemen om de WO te bemannen  ;)

Maar inderdaad: het kopje "Twee duikploegen Haaglanden uniek in Nederland" klinkt een stuk beter dan: "Na regionalisering vier van de zes duikteams in Haaglanden verdwenen" (Lei-Vo/Zoetermeer/De Lier/'s Gravezande)  ::)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #258 Gepost op: 5 november 2011, 21:57:26
p2kflex
18:48:28 05-11-11GROUP-1Prio 1 ZT Nieuwe Hoefweg Aanrijding letsel 9090 2230 4210
1500090BRW Veiligheidsregio Haaglanden (OvD Noord)
1500371BRW Delft (Kazernealarm)
1500392BRW Zoetermeer (Oosterheem) (Kazernealarm)
1500519BRW Delft (Lichtkrant)
1500525BRW Zoetermeer (Oosterheem) (Lichtkrant)


 ::) Delft was (officieuze tijdmeting) na 16 minuten ter plaatse, met nota bene de 2210, de WO die tot afgelopen maandag op Oosterheem stond.
Bemanning van de TS Oosterheem was met waadpakken te water gegaan, de WO kwam wel ter plaatse, een duiker heeft het water doorzocht maar niets gevonden.
Foto's staan op mijn website.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #259 Gepost op: 5 november 2011, 22:48:51
Tja, wat zijn 16 minuten. Als wij  de duikers krijgen bij een ongeval hebben de duikers al snel een aanrijtijd van een kwartier, dus opzich is het niet vreemd wat er is gebeurt.