Incidenten op/aan het water

Auteur Topic: Incidenten op/aan het water  (gelezen 256563 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #600 Gepost op: 27 juli 2015, 13:14:35

Gelukkig dat het meevalt, en naar mijn mening zelfs verbazend.
Het is vaak een combinatie van dom geluk, en oplettendheid van de beroepsvaar dat het (tot nu toe) nog goed gaat.

Afgelopen weekeinde twee ochtenddiensten gehad, met zaterdag die fikse storm over het land waardoor zelfs de beroepsvaart het lastig had. (zie https://twitter.com/PeterDellebeke)
Binnenvaartschepen van 86 meter die maar omdraaien omdat het op de Oosterschelde te gortig werd, maar toch een aantal jachten gezien, ongelooflijk.

En dan de zondag waar het weer een paar keer net goed ging, ik blijf het zeggen, ik kan er met mijn verstand niet bij wat sommigen uitvreten op het water...
Maar goed, intern ben ik bezig met een ideetje om komende winter eens een bezoekje te gaan brengen aan diverse verenigingen in het Zeeuwse, ik hoop dat dit doorgaat.

Vandaag wel een stukje in de Televaag over de recreatievaart: http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/24310262/__Pleziervaart_aan_banden__.html

Helaas alleen over de Rotterdamse Haven, waar ze meer willen gaan handhaven.
Helaas zie ik dat in de rest van het land nog niet gebeuren, de politie is op het water een heel eind uitgekleed, en ik zie het RWS nog niet op uitgebreide schaal doen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #601 Gepost op: 27 juli 2015, 14:24:47
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1363998 date=1437995675
Gelukkig dat het meevalt, en naar mijn mening zelfs verbazend.
Het is vaak een combinatie van dom geluk, en oplettendheid van de beroepsvaar dat het (tot nu toe) nog goed gaat.

Afgelopen weekeinde twee ochtenddiensten gehad, met zaterdag die fikse storm over het land waardoor zelfs de beroepsvaart het lastig had. (zie https://twitter.com/PeterDellebeke)
Binnenvaartschepen van 86 meter die maar omdraaien omdat het op de Oosterschelde te gortig werd, maar toch een aantal jachten gezien, ongelooflijk.

En dan de zondag waar het weer een paar keer net goed ging, ik blijf het zeggen, ik kan er met mijn verstand niet bij wat sommigen uitvreten op het water...
Maar goed, intern ben ik bezig met een ideetje om komende winter eens een bezoekje te gaan brengen aan diverse verenigingen in het Zeeuwse, ik hoop dat dit doorgaat.


Helaas alleen over de Rotterdamse Haven, waar ze meer willen gaan handhaven.
Helaas zie ik dat in de rest van het land nog niet gebeuren, de politie is op het water een heel eind uitgekleed, en ik zie het RWS nog niet op uitgebreide schaal doen.

Ik neem aan dat die argeloze binnenschipper van je foto's bij die aanschietende zee achteruit is gaan stomen en niet is gaan draaien bij deze golven. (o.a.Geen blinden voor de ramen accommodatie etc.)


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #602 Gepost op: 27 juli 2015, 16:36:40

Ja klopt, maar er was toch een moment dat hij rond moest om binnen te komen, en dat was net voor de monding.
Hij deed best aardig rollen en stampen op dat moment.... 98uiye

Maar evengoed, een (denk ik) verstandige beslissing van hem.

Een aantal maanden geleden had ik (ook in een storm) een 135 meter die op het slechtste punt van de Oosterschelde bang was dat hij om zou gaan.....
Ging gedeeltelijk rond, en was onderweg om een oppertje te zoeken onder Kats, maar liep, ondanks waarschuwingen, toch aan de grond, op het meest slechte punt van de Oosterschelde...
(Hij durfde niet verder op te sturen, hee ook zijn vrouw en kinderen aan boord.... :o)

Dit was 10 minuten voor hoogwater (250+, wat niet vaak voorkomt) en ik zat met geknepen billen te hopen dat hij nog los kon komen.
Gelukkig wel, en verzocht toch om hulp.

Het ging zelfs zo tekeer dat de berger, die toch wel wat gewend is (Zephyrus) moeite had om alleen maar die kant op te komen...
De KNRM is met de grote boot van Neeltje Jans erbij geweest, en heeft verstandig genoeg besloten om de mensen aan boord te houden.
Eind goed, al goed gelukkig veilig terug in Wemeldinge....


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #603 Gepost op: 28 juli 2015, 09:46:36
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1364037 date=1438007800
Ja klopt, maar er was toch een moment dat hij rond moest om binnen te komen, en dat was net voor de monding.
Hij deed best aardig rollen en stampen op dat moment.... 98uiye

Maar evengoed, een (denk ik) verstandige beslissing van hem.

Een aantal maanden geleden had ik (ook in een storm) een 135 meter die op het slechtste punt van de Oosterschelde bang was dat hij om zou gaan.....
Ging gedeeltelijk rond, en was onderweg om een oppertje te zoeken onder Kats, maar liep, ondanks waarschuwingen, toch aan de grond, op het meest slechte punt van de Oosterschelde...
(Hij durfde niet verder op te sturen, hee ook zijn vrouw en kinderen aan boord.... :o)

Dit was 10 minuten voor hoogwater (250+, wat niet vaak voorkomt) en ik zat met geknepen billen te hopen dat hij nog los kon komen.
Gelukkig wel, en verzocht toch om hulp.

Het ging zelfs zo tekeer dat de berger, die toch wel wat gewend is (Zephyrus) moeite had om alleen maar die kant op te komen...
De KNRM is met de grote boot van Neeltje Jans erbij geweest, en heeft verstandig genoeg besloten om de mensen aan boord te houden.
Eind goed, al goed gelukkig veilig terug in Wemeldinge....

Een opvolger van Piet van der Vlies ?


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #604 Gepost op: 2 augustus 2015, 00:36:11
Citaat van: Thor link=msg=1364130 date=1438069596
Een opvolger van Piet van der Vlies ?

Help me even, die begrijp ik niet?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #605 Gepost op: 2 augustus 2015, 09:52:00
Citaat van: Peter-RWS link=msg=1364852 date=1438468571
Help me even, die begrijp ik niet?

Van gecompliceerde wrakopruimingen tot eenvoudige hulpverleningen op de Ooster- en Westerschelde Piet van der Vlies was er bij betrokken en regelde het als RWS man.
Heeft over een gedeelte van die grote en kleine incidenten een boek geschreven : "20 jaar calamiteiten in de Zeeuwse wateren"

Een tanker klem in de Bocht van Bath
VLISSINGEN - Niet minder dan 161 calamiteiten met schepen op de Zeeuwse wateren maakte Piet van der Vlies in twintig jaar mee. Nou ja, eigenlijk 160, want één geval betrof een gestrand vliegtuig. Gisteren presenteerde de oud-calamiteitencoördinator van Rijkswaterstaat in het Vlissingense maritiem muZEEum een boek over 80 van die incidenten. 't Is een stukje geschiedschrijving, maar wat uiterlijk betreft heeft het werk meer weg van een jongensboek.
Het boek "20 jaar calamiteiten in de Zeeuwse wateren" door P. A. van der Vlies is uitgegeven door De Vries Communicatie Centrum in Zierikzee. Het boek is alleen verkrijgbaar in het Vlissingse maritiem muZEEum, www.muzeeum.nl.

http://www.digibron.nl/search/detail/012dc64e9d156f36dd75b620/een-tanker-klem-in-de-bocht-van-bath

En over de wrakopruiming :
http://www.volkskrant.nl/archief/vissen-op-wrakken-munitie-en-een-theeservies~a740714/


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #606 Gepost op: 3 augustus 2015, 15:02:33
Incident is dit niet te noemen maar iemand die zich op het water blijkbaar voor zou doen als agent. filmpje
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #607 Gepost op: 4 augustus 2015, 13:39:10
Citaat van: Thor link=msg=1364869 date=1438501920
Van gecompliceerde wrakopruimingen tot eenvoudige hulpverleningen op de Ooster- en Westerschelde Piet van der Vlies was er bij betrokken en regelde het als RWS man.
Heeft over een gedeelte van die grote en kleine incidenten een boek geschreven : "20 jaar calamiteiten in de Zeeuwse wateren"

Een tanker klem in de Bocht van Bath
VLISSINGEN - Niet minder dan 161 calamiteiten met schepen op de Zeeuwse wateren maakte Piet van der Vlies in twintig jaar mee. Nou ja, eigenlijk 160, want één geval betrof een gestrand vliegtuig. Gisteren presenteerde de oud-calamiteitencoördinator van Rijkswaterstaat in het Vlissingense maritiem muZEEum een boek over 80 van die incidenten. 't Is een stukje geschiedschrijving, maar wat uiterlijk betreft heeft het werk meer weg van een jongensboek.
Het boek "20 jaar calamiteiten in de Zeeuwse wateren" door P. A. van der Vlies is uitgegeven door De Vries Communicatie Centrum in Zierikzee. Het boek is alleen verkrijgbaar in het Vlissingse maritiem muZEEum, www.muzeeum.nl.

http://www.digibron.nl/search/detail/012dc64e9d156f36dd75b620/een-tanker-klem-in-de-bocht-van-bath

En over de wrakopruiming :
http://www.volkskrant.nl/archief/vissen-op-wrakken-munitie-en-een-theeservies~a740714/

Ah, bedankt, nu valt het kwartje ja.
Het was wel een bekende naam, maar ik kon hem zo snel niet plaatsen, is denk ik wel van voor mijn tijd, ik ben in dienst gekomen in 2007..
Heb nog wel met dhr. Ringeloren van doen gehad, ook een soort van wandelende encyclopedie, en dat bedoel ik zeker positief...


Overigens, voor wat betreft de waakopruiming, daar heb ik al jaren iets moois van in mijn tuin liggen, zelfs geschonken ooit door RWS.....

Mijn broertje was werkzaam in de bouw toen het MuZEEum in Vlissingen ging verhuizen.
Er waren toen wat attributen blijven staan in het oude pand, die maar niet werden opgehaald, en waarvan er dus een in mijn tuin belande...

Het betreft de bronzen schroef van een Duitse Vorpostenboot kot de tweede wereldoorlog uit de monding van de Westerschelde.
Hij zat op een meerpaal, maar die was bij mijn verhuizing zo verrot dat hij nu gewoon los in de tuin ligt.
Ik moet nog steeds eens in de archieven duiken om uit te zoeken bij welk wrak deze nu werkelijk behoord heeft.


Een (oud) collega van mij zat op de bootjes van RWS tijdens die wrakruimingen en heeft zelfs een contract moeten tekenen dat zij werkelijk nog geen splintertje van iets mochten meenemen.
Hij sloeg toen bijna steil achterover toen hij dat ding in mijn tuin zag.... ;)

Mijn vader is tegenwoordig vrijwilliger in het MuZEEum, dus ik zal binnenkort dat boek maar eens op gaan halen bij ze.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #608 Gepost op: 19 augustus 2015, 21:30:12
Gewonden bij proef met kustwachtschip bij Ter Heijde, 'Eén persoon ernstig aan toe'


Volgens de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) gebeurde het ongeluk toen zes mensen plaatsnamen in een klein bootje, dat in het water zou worden getakeld. Een kabel knapte, waardoor het bootje hard in het water viel en kapseisde.

Read more at

[url=http://www.omroepwest.nl/nieuws/19-08-2015/gewonden-bij-proef-met-kustwachtschip-bij-ter-heijde-e%C3%A9n-persoon-ernstig-aan-toe#7feVUu9ZR6cBSdgA.99]http://www.omroepwest.nl/nieuws/19-08-2015/gewonden-bij-proef-met-kustwachtschip-bij-ter-heijde-e%C3%A9n-persoon-ernstig-aan-toe#7feVUu9ZR6cBSdgA.99
[/url]

Geen beste beurt voor de werf. Daar overigens wel is een proeftocht voor om alles uit te proberen en te controleren.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #609 Gepost op: 27 augustus 2015, 11:01:21
OUDDORP - Reddingsdienst KNRM heeft maandagavond op het Grevelingenmeer in de buurt van Ouddorp een gezin gered nadat hun zeilboot was omgeslagen. De drie gezinsleden lagen een half uur in het water. Ze hadden reddingsvesten om waardoor ze bleven drijven.

Alarm
Volgens de KNRM kon de zoon (15) net op tijd het alarm vinden in de zinkende boot, waardoor de reddingsdienst werd gewaarschuwd. Het gezin is in dekens gewikkeld naar Ouddorp gebracht.

http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015-08-25/908997/gezin-gered-uit-grevelingenmeer-na-zinken-zeilboot#.Vd7RMWIaySM


http://jeugdjournaal.nl/item/837805-jongen-15-gered-van-zinkende-boot.html

Toch handig zo'n PLB!