3 vragen: vervolging bij niet geslaagde reanimatie, verkeer regelen en ID vragen

Auteur Topic: 3 vragen: vervolging bij niet geslaagde reanimatie, verkeer regelen en ID vragen  (gelezen 3933 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lemmen

  • Bevelvoerder - Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
Net had ik met een paar mensen een paar discussie's waarbij wat opmerkingen gemaakt werden en wat vragen gesteld waar ik niet het antwoord op wist of vragen bij had.

- Als je iemand reanimeerd en het hart van het SO kan niet op gang gebracht worden ben je strafbaar.
Hier had ik nog nooit van gehoord en volgens mij is het ook niet zo, weet iemand hier meer over?

- Een brandweerman mag geen verkeer regelen
Hoe is dit geregeld? Als brandweerman mag je toch niet op een kruispunt staan om het verkeer te regelen maar wel een auto weg sturen die bijvoorbeeld in een straat rijd waar maar 1 rijbaan is (woonwijk oid) terwijl er daar een incident gaande is?

- Een brandweerman mag iemand niet om zijn ID vragen.
hier weet ik niets over.

Weet iemand meer over deze 3 dingen???

Groeten en alvast bedankt,
Erwin




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
1. Onzin, dan had al het ambulancepersoneel al in de gevangenis gezeten.
2. Weet ik niet, maar als de brandweerman*) bevoegd verkeersregelaar is lijkt het mij te mogen.
3. Klopt, brandweerman*) is geen opsporingsambtenaar.

*) Geldt ook voor brandweervrouwen


Lemmen

  • Bevelvoerder - Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
1a ben je wel strafbaar als het SO een hartslag van +- 40 heeft je past borstcompressie toe en het so overlijd?
1b als burger kun je dus ook "ongestraft reanimeren"?

2 Dat dacht ik inderdaad ook, weet iemand dit precies?

3 Dat dacht ik inderdaad ook al


Karim

  • Gast
1a ben je wel strafbaar als het SO een hartslag van +- 40 heeft je past borstcompressie toe en het so overlijd?
1b als burger kun je dus ook "ongestraft reanimeren"?


Je wordt echt niet zo maar gestraft als je iemand probeerd je helpen. Je kan misschien iets fout doen uit onkunde of onwetendheid maar je staat echt niet direct voor de rechter dan hoor.

En iemand met bradycardia overlijdt echt niet zomaar door enkel wat borstcompressies.


Lemmen

  • Bevelvoerder - Instructeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 79
@ karim, dat dacht ik ook, het zou ook nergens op slaan. Maar mijn kennis was er heilig van overtuigd dat het wel zo was. thanx!


Michelle1983

  • Gast
3. Klopt, brandweerman*) is geen opsporingsambtenaar.

*) Geldt ook voor brandweervrouwen

Bijna helemaal juist. Brandweercommandanten en brandweerofficieren kunnen gelden als buitengewoon opsporingsambtenaar en zijn dan bevoegd om een ID-kaart te vragen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Net had ik met een paar mensen een paar discussie's waarbij wat opmerkingen gemaakt werden en wat vragen gesteld waar ik niet het antwoord op wist of vragen bij had.

- Als je iemand reanimeerd en het hart van het SO kan niet op gang gebracht worden ben je strafbaar.
Hier had ik nog nooit van gehoord en volgens mij is het ook niet zo, weet iemand hier meer over?

- Een brandweerman mag geen verkeer regelen
Hoe is dit geregeld? Als brandweerman mag je toch niet op een kruispunt staan om het verkeer te regelen maar wel een auto weg sturen die bijvoorbeeld in een straat rijd waar maar 1 rijbaan is (woonwijk oid) terwijl er daar een incident gaande is?

- Een brandweerman mag iemand niet om zijn ID vragen.
hier weet ik niets over.

Weet iemand meer over deze 3 dingen???

Groeten en alvast bedankt,
Erwin

1. Onzin, dan had al het ambulancepersoneel al in de gevangenis gezeten.
2. Weet ik niet, maar als de brandweerman*) bevoegd verkeersregelaar is lijkt het mij te mogen.
3. Klopt, brandweerman*) is geen opsporingsambtenaar.

*) Geldt ook voor brandweervrouwen

Bijna helemaal juist. Brandweercommandanten en brandweerofficieren kunnen gelden als buitengewoon opsporingsambtenaar en zijn dan bevoegd om een ID-kaart te vragen.

Bovenstaand is niet helemaal juist

Een brandweerman die als toezichthouder is aangesteld mag als dat voor zijn werk relevant is om een ID vragen. Dit kan bijvoorbeeld gelden voor de preventie afdelingen.

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Wet%20op%20de%20identificatieplicht
Citaat
(...)

Hoofdstuk II. Toonplicht

(...)

Artikel 2

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

(...)

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Algemene%20wet%20bestuursrecht
Citaat
(...)

Afdeling 5.2 Toezicht op de naleving

Artikel 5:11
Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon, bij of krachtens wettelijk voorschrift belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift.

Artikel 5:12
1.    Bij de uitoefening van zijn taak draagt een toezichthouder een legitimatiebewijs bij zich, dat is uitgegeven door het bestuursorgaan onder verantwoordelijkheid waarvan de toezichthouder werkzaam is.
2.    Een toezichthouder toont zijn legitimatiebewijs desgevraagd aanstonds.
3.    Het legitimatiebewijs bevat een foto van de toezichthouder en vermeldt in ieder geval diens naam en hoedanigheid. Het model van het legitimatiebewijs wordt vastgesteld bij regeling van Onze Minister van Justitie.


Artikel 5:13
Een toezichthouder maakt van zijn bevoegdheden slechts gebruik voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is.

Artikel 5:14
Bij wettelijk voorschrift of bij besluit van het bestuursorgaan dat de toezichthouder als zodanig aanwijst, kunnen de aan de toezichthouder toekomende bevoegdheden worden beperkt.

Artikel 5:15
1.    Een toezichthouder is bevoegd, met medeneming van de benodigde apparatuur, elke plaats te betreden met uitzondering van een woning zonder toestemming van de bewoner.

2.    Zo nodig verschaft hij zich toegang met behulp van de sterke arm.

3.    Hij is bevoegd zich te doen vergezellen door personen die daartoe door hem zijn aangewezen.


Artikel 5:16
Een toezichthouder is bevoegd inlichtingen te vorderen.

Artikel 5:16a
Een toezichthouder is bevoegd van personen inzage te vorderen van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.


(...)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
- Een brandweerman mag geen verkeer regelen
Hoe is dit geregeld? Als brandweerman mag je toch niet op een kruispunt staan om het verkeer te regelen maar wel een auto weg sturen die bijvoorbeeld in een straat rijd waar maar 1 rijbaan is (woonwijk oid) terwijl er daar een incident gaande is?

zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,21413.10.html
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Net had ik met een paar mensen een paar discussie's waarbij wat opmerkingen gemaakt werden en wat vragen gesteld waar ik niet het antwoord op wist of vragen bij had.

- Als je iemand reanimeerd en het hart van het SO kan niet op gang gebracht worden ben je strafbaar.
Hier had ik nog nooit van gehoord en volgens mij is het ook niet zo, weet iemand hier meer over?

- Een brandweerman mag geen verkeer regelen
Hoe is dit geregeld? Als brandweerman mag je toch niet op een kruispunt staan om het verkeer te regelen maar wel een auto weg sturen die bijvoorbeeld in een straat rijd waar maar 1 rijbaan is (woonwijk oid) terwijl er daar een incident gaande is?

- Een brandweerman mag iemand niet om zijn ID vragen.
hier weet ik niets over.

Weet iemand meer over deze 3 dingen???

Groeten en alvast bedankt,
Erwin

1) Gelukkig grote onzin, is maar goed ook, anders zou er niemand meer in zijn hoofd halen een reanimatie starten.

2) Brandweermens is permanente verkeersregelaar, mits aangewezen door korpschef politie.

3)Dat mag een ieder. Ik mag jou ook om een ID vragen, je bent alleen niet verplicht het aan mij te tonen, ik kan het dus niet afdwingen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
(...)

3)Dat mag een ieder. Ik mag jou ook om een ID vragen, je bent alleen niet verplicht het aan mij te tonen, ik kan het dus niet afdwingen.

Een toezichthouder van de brandweer kan dit wel afdwingen.  :)