TeleForm handschriftherkenningssoftware tikt Rotterdamse diender op de vingers

Auteur Topic: TeleForm handschriftherkenningssoftware tikt Rotterdamse diender op de vingers  (gelezen 1723 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Software tikt diender op de vingers
Door TOM TATES

zondag 24 februari 2008 - [url=http://www.ad.nl]www.ad.nl[/url]

ROTTERDAM - Rotterdamse agenten met een erbarmelijk slecht handschrift die op straat onleesbare bonnen uitschrijven, worden voortaan op het bureau waar ze hun processen-verbaal inleveren door een splinternieuw computersysteem op de vingers getikt.
 
Alle prenten worden ingescand, waarna speciale handschriftherkenningssoftware de gegevens leest, controleert en opslaat in de centrale computer. Kan het systeem niets met de klakkeloze krabbels van een diender, dan krijgt deze automatisch een mailtje waarin dringend wordt verzocht de onleesbare proces-verbaalgegevens te corrigeren. De computer slaat ook alarm als bij een overtreding een foutief boetebedrag is ingevuld. Of als bepaalde feitcodes niet blijken te kloppen.

Het digitaal opslaan van de zeker 500.000 prenten die agenten van het politiekorps Rotterdam-Rijnmond jaarlijks uitschrijven blijkt zó succesvol, dat het systeem deze week is bekroond met een belangrijke internationale IT-prijs.

„Korpsen elders in het land overwegen de methode ook aan te schaffen,’’ aldus directeur Arno van Santen van de Rotterdamse firma Consilium. Dat ontwikkelde de slimme techniek samen met de politie.

Van Santen: „De werkwijze, TeleForm genoemd, scheelt de politie vreselijk veel werk. Een woordvoerder van het korps spreekt van ’een enorme verbeterslag die een fikse papierwinkel scheelt omdat alle bongegevens in de computer worden opgeslagen.’

Voordat het systeem werd ingevoerd waren circa veertig administrateurs op de verschillende districtskantoren dagelijks bezig met het handmatig invoeren van de ‘mini’s’: zo heten de de straatbonnen in politiejargon. De automatisering heeft geen negatieve gevolgen gehad voor de werkgelegenheid bij de politie. De personele capaciteit die erdoor vrijkomt, leidt er namelijk toe dat ‘blauw’ dat eerst achter het bureau zat, werk op straat kan doen.  

De verzamelde informatie is niet alleen door de politie te raadplegen, ook door het Openbaar Ministerie. De proef met de handschriftherkenningssoftware startte in 2005 op kleine schaal binnen het korps en is de afgelopen tijd geleidelijk in alle geledingen van de politie Rotterdam-Rijnmond geďntroduceerd.

----------------------------
(...circa 40 administrateurs de straat op... ::))


Samen sterk in de hulpverlening!


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Hele goeie zaak. Het is al belachelijk genoeg dat er zoveel personeel nodig is om de bonnen te lezen, corrigeren en in te voeren. Scheelt veel werk en maakt de diender duidelijk dat hij wat aan zijn handschrift moet doen. Doet hij dat niet dan krijgt hij automatisch dus veel emails, moet hij dus veel corrigeren en dat wordt je op een gegeven moment wel zat!

Mogen ze in deze regio ook per direct invoeren!


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Ik denk dat die 40 administrateurs nog wel nodig blijven, voor het scannen, het indexeren, het leesbaar maken, corrigeren, verder verwerken van de bon tot pv, etc.

Waar echter de winst in gehaald wordt, is dat de agent zelf niet meer het proces verbaal hoeft te maken, dat wordt door die administratief medewerkers gedaan... (dan kunnen die agenten de straat weer op na het inleveren van hun bonnetje)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.